Satrapi's Persepolis: a Post-Colonial Work or Not?

Azar Nasifi’nin Reading Lolita in Tehran adlı eserinin başarısı sayesinde son zamanlarda diaspora anı yazılarının sayısı artmaya başlamış ve sonucunda Neo-Oryantalizm, Oryantalizmin güçlü ayaklarından biri haline gelmiştir. Diaspora edebiyatı yazarları, Hamid Dabashi’nin belirttiği gibi “yerli kaynaklardır”: Kendi ülkeleri hakkında “bilgi” üretirken aslında Batı’nın gözünden Doğu’yu inceleyerek kendi halkına zarar veren kaynaklardır. Ürettikleri, herhangi bir değerlendirmeye tabi tutulmadığından diaspora anı ya- zarları, Doğu’nun gerçek yüzünü açığa çıkaran objektif, doğru ve tarafsız yazarlar olarak kabul görürler. Bu görüşe paralel olarak, İranlı bazı diaspora yazarları İran halkını ilkel, gülünç, erotik, şiddet yanlısı Or- yantal stereotipler olarak betimlemektedir. Bu çalışmamızda, İranlı Diaspora yazarlarından Marjane Satra- pi’nin Persepolis adlı eserini inceleyeceğiz. Satrapi, İranlıları, tam da Oryantalist söylemin Doğuluları ta- rih boyunca aktardığı gibi betimlemeye çalışan bir ‘yerli kaynaktır’. Bu çalışmada, Sardar, Said ve diğer- lerinin kuramlarından hareketle Oryantalist söylemde yer alan varsayımlar ortaya konmuş ve bu varsayım- lar ışığında eser incelemesi yürütülmüştür

Satrapi's Persepolis: a Post-Colonial Work or Not?

Keywords:

-,

___

  • Abdel-Malek, Anouar. “Orientalism in Crisis.” Diogenses, no. 44 (Winter 1963): 104-12.
  • Abrams, M. H. and Geoffrey Galt Harpham. A Glosary of Literary Terms, 9th edition (Boston: Wadsworth Cengage Learning, 2009).
  • Cromer, Lord. Modern Egypt, 2 (New York: MacMillan, 1908.)
  • Peter Novick, The Holocaust in American Life (New York: Houghton Mifflin, 1999), p.197.
  • Ziauddin Sardar, Orientalism, pp.85-86.
  • Dabashi, Hamid. “Native Informers and the Making of the American Empire.” 2006. retrieved from: http://weekly.ahram.org.eg/2006/797/special.htm, on 2nd January, 2012.
  • Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction. Oxford: Basil Blackwell Ltd., 1989.
  • Elgamri, Elzain. Islam in the British Broadsheets: The Impact of Orientalism on Representations of Islam in the British Press. Lebanon: Ithaca Press, 2008.
  • Golafshani, Leila. Politics and Culture,retrieved from:http://www.politicsandculture.org/2009/10/02/leili- golafshani-‘iranian-exilic-memoir’-a-review-of-shirin-ebadi-iran-awakening-azar-nafisi-reading-‘loli- ta’-in-tehran-azadeh-moaveni-lipstick-jihad/, on 3rd January, 2012.
  • Marandi, Seyyed Mohammad and Hossein Pirnajmuddin. “Constructing an Axis of Evil: Iranian Memoirs in the “Land of the Free”” The American Journal of Islamic Social Sciences, 26 (2009,) pp.23-47.
  • Marshall, P. G., and G. Williams. The Great Map of Mankind (London: Dent, 1982).
  • Naghibi, Nima. Rethinking Global Sisterhood: Western Feminism and Iran (London: University of Minnesota Press, 2007).
  • Nietzsche, Friedrich. Human, All Too Human (London: University of Nebraska Press, 1984).
  • Novick, Peter. The Holocaust in American Life (New York: Houghton Mifflin, 1999).
  • Said, Edward W. Orientalism, (New York: Random House, 1994).
  • Sardar, Ziauddin. Orientalism, (Buckingham: Open University Press, 1999).
  • Satrapi, Marjane. Embroideries [translated by Anjali Singh] (New York: Pantheon Books, 2005).
  • Satrapi, Marjane. Persepolis 1: The Story of a Childhood (London: Jonathan Cape, 2003).
  • Satrapi, Marjane. Persepolis 2: The Story of a Return (New York: Pantheon Books, 2004).
  • Whitlock, Gillian. Soft Weapons: Autobiography in Transit (Chicago: The University of Chicago Press, 2007).