HARF İNKILÂBININ GERÇEKLEŞTİĞİ SÜREÇTE ATATÜRK’ÜN TEKİRDAĞ’I ZİYARETİNİN BASINDAKİ YANSIMALARI

Türk inkılâbının amacı, yeni kurulan Türk devletine siyasal, ekonomik, kültürel ve

THE REFLECTIONS OF ATATÜRK’S VISIT TO TEKİRDAĞ ON MEDIA DURING TO PROCESS OF LETTER REVOLUTION

The purpose of Turkish Revolution was to provide the newly founded TurkishGovernment a national structure in the political, economical, cultural and social sphere.Because of the Ottoman Empire’s Pan-Islamic state structure, Turkish people was forced touse Ottoman Turkish which was a written language that did not reflect their own language.Although it was understood in Tanzimat Period that Ottoman Turkish was complicatedTurkish people’s literacy, none of the statesmen dared to accept Latin alphabet because tochange Ottoman Turkish that was accepted as a written language and to accept Latin alphabetwere perceived as offensive to traditions and language.Ghazi Mustafa Kemal, who was aware of the fact that it was vitally necessary for theTurkish nation to regain their own language, history and culture in order to reach in order toreach modernity. After he set up a new political form of Turkish State, he took action to giveTurkish society’s own national culture. The first step was the realization of Letter Revolutionin the struggle of gaining national culture of Turkish Nation and returning the actual identityof Turkish Nation. To realize it in a short period, he went to blackboard on his own; he taughtto teachers, scientists and the members of Parliament; he examined them and emboldenedthem about that situation. As each revolution he carried out, he took great support fromthe press about being adopted Turkish Alphabet. Besides those, he went to country trip toadopt new letters to Turkish people. Tekirdağ was the first place where he went for that aim.Tekirdağ which was Ghazi Mustafa Kemal’s first commander of military division, took thefirst city title as Ghazi’s going to board as a teacher on 23rd august 1928. In that time, loveand trust that Tekirdağ’s people showed towards to Ghazi and sincerity in learning TurkishAlphabet, increased Ghazi’s perseverance and courage about realization of Letter Alphabet.

___

  • Akşam
  • Hakimiyet-i Milliye
  • İkdam
  • Milliyet
  • AKIN, Adem, Münif Paşa Ve Türk Kültür Tarihindeki Yeri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1999.
  • AKINCI, Mehmet, Türk Muhafazakârlığı Çok Partili Hayattan 12 Eylül’e, Ötüken Yayınevi, İstanbul, 2012.
  • AKARSU, Bedia, Atatürk Devrimi ve Temelleri, 2. Baskı, İnkılâp Kitabevi, İstanbul,1997.
  • BARDAKÇI, Murat, Enver, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2015.
  • BENGİ, Hilmi, Gazeteci, Siyasetçi Ve Fikir Adamı Olarak Hüseyin Cahit Yalçın, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 2000.
  • ERTEM, Rekin, Elifbeden Alfabeye, Türkiye’de Harf ve Yazı Meselesi, Dergah Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 1991.
  • GERMAN, M.,9 Ağustos 1928 Harf İnkılabı, Kader Basımevi, İstanbul, 1938.
  • İNALCIK, Halil, Atatürk Ve Demokratik Türkiye, 5. Baskı, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2016.
  • KODAMAN, Bayram, Cumhuriyet Tarihi Fikrî Temelleri Ve Atatürk, Isparta, 1999.
  • KORYÜREK, E. Cüneyt, Harf İnkılâbı 70. Yıl(1928-1998), İstanbul, 1998.
  • KANSU, M. MÜFİT, Erzurum’dan Ölümüne Kadar Atatürk’le Beraber, C. 1, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1966.
  • LEWIS, Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, (Çev. Boğaç Babür Tuna), 8. Baskı, Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2015.
  • NAŞİT, H. Uluğ, Üç Büyük Devrim, Eğitimin Birleştirilmesi, Şapka ve Giyimin Değiştirilmesi, Türk Harflerinin Kabulü, Ak Yayınları, İstanbul, 1973.
  • PAÇACIOĞLU, Burhan, Sivas Basınında Harf İnkılâbı, Önder Matbaacılık ve Gazetecilik A.Ş, Sivas, 1990.
  • SEREZ, Mehmet, Gazi Mustafa Kemal Ve Harf İnkılâbında Tekirdağ’ın Yeri, İstanbul, 1994.
  • ŞERİFOĞLU, Osman, Kültürümüz Açısından İslâm Harflerinin Müdafaası, Sebil Yayınevi, İstanbul, 1997.
  • TEKİN, Mehmet, Harf İnkılâbı Türk Ocaklarının Çalışmaları ve Hatay’da Yeni Yazı,Kültür Eğitim Basımevi Tesisleri, Antakya, 1988.
  • ÜLKÜTAŞIR, M. Şakir, Atatürk Ve Harf Devrimi, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1973.
  • YILMAZ, S. Mehmet,Harf İnkılâbı Ve Millet Mektepleri 1928-1935 (Kastamonu Örneği ) Berikan Yayınevi, Ankara, 2009.
  • YORULMAZ, Hüseyin, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Alfabe Tartışmaları, İstanbul, 1955.
  • ASLAN, Taner, “ II. Meşrutiyet Düşüncesinin Cumhuriyet’e Tesirleri”, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, S. 21, (Ağustos 2008), ss. (345-378).
  • BULUÇ, Saadettin, “ Osmanlılar Devrinde Alfabe Tartışmaları”, Harf devriminin 50. Yıl Sempozyumu, Türk Tarih Kurumu yay., Ankara, 1981, ss.(45-48).
  • DUMAN, Musa, “ Yenileşme Döneminde Türk Dili”, Türkler Ansiklopedisi, C. 15, ss.(121-132).
  • GÖRGÜL, İsmet, “Harf İnkılâbı ve Atatürk”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, C. 5, Sayı: 13’den ayrı basım. (Kasım 1988), ss.(25-37).
  • KARAHAN, Abdülkadir, “Yeni Alfabe Kabulünün Milli kültürümüz Bakımından Önemi ve Sonuçları”,Harf İnkılâbı Simpozyumu, İstanbul, 1983, ss.(3-15).
  • ÖZİİPEK, B. Berat, Muhafazakârlık, Devrim ve Türkiye”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce- Muhafazakarlık, İletişim Yayınları, 4. Baskı, İstanbul, 2009. (73-87).
  • TONGUL, Neriman, “ Türk Harf İnkılâbı”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, S.33-34 (Mayıs-Kasım, 2010), ss.(103-130).
  • UYANIK Ercan, ÇAM, İ. Davut, “Arap Elifbasın’dan Latin Alfabesine Geçiş Sürecinde Garpçı Söylemler”, Çağdaş Türkiye Araştırmaları Dergisi, C. 14, S. 29, (2014-Güz), ss.(189-221).