Necip Fazıl Kısakürek'in “Ben” Şiirinin Ontolojik Tahlil Yöntemi ile Çözümlenmesi

Özet: Türk Edebiyatı'nın usta şairi Necip Fazıl Kısakürek, “O ve Ben” adlı otobiyografikçalışmasında hayatını 1904-1934, 1934-1943 ve 1944-1983 yılları olmaküzere üç bölüme ayırır. 1939 yılında yazılan Ben şiiri şairin ikinci dönem ürünlerindendir.İnsanı ruh ve nefis olmak üzere iki tabakaya ayıran şairin “Ben” adlı şiiriçalışmamızda edebî eseri çeşitli varlık tabakalarına ayıran ontolojik tahlil yöntemiyleincelenmiştir. Ülkemizde Romen Ingarden ve Nikolai Hartman'ın görüşlerindenhareketle İsmail Tunalı tarafından Sanat Ontolojisi eseriyle temellendirilenontolojik tahlil yöntemi, edebî eseri oluşturan varlık tabakalarının tek tek açılarakçözümlenmesi üzerine kurulan bir yaklaşımdır. Bu çalışmada Necip Fazıl'ın“Ben” şiiri ses ve kelime, cümle ve anlam, karakter ve ruh ile alınyazısı tabakalarıtek tek açılarak çözümlenmiş, eserin estetik değerine ulaşılmaya çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Türk Edebiyatı, Ben, Necip Fazıl Kısakürek, Ontolojik tahlilyöntemi.

An Ontological Analysis of Necip Fazıl Kısakürek’s Poem “Ben”- The master poet in the Turkish literature, Necip Fazıl Kısakürek, in his autobiographical work entitled “O ve Ben” (“He and I”) separates his life into three sections as 1904-1934, 1934-1943 and 1944-1983. The poem “Ben” (“I”), written in 1939, belongs to the second period of his poetry. Parallel to Kısakürek’s perception of the human in two layers as the body and soul, this study will utilize the ontological analysis method which percieves the literary work in different layers of being. The ontological analysis method in Turkey has been constructed upon the views of Romen Ingarden and Nikolai Hartman by İsmail Tunalı in his work Sanat Ontolojisi (The Ontology of Arts), and is a method wherein the layers of being that construe the literary work are analyzed one by one. This study is an attempt to reach the aesthetic value of Necip Fazıl’s poem “Ben” via a thorough analysis where the various layers, sound and word, phrase and meaning, character and soul are analyzed one by one.

___

Aksan, D. (1993). Şiir dili ve Türk şiir dili. İstanbul: Be-ta Yayınları.

Aktaş, Ş. (2009). Şiir tahlili/teori-uygulama. Ankara: Akçağ Yayınları.

Bakan, Ö. F. (2010). “Necip Fazıl'ın şiirlerinde 'Ben' kavramı”, Yayımlanmamış

yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Çebi, H. (1987). Bütün yönleriyle Necip Fazıl Kısakürek'in şiiri. Ankara: Kültür

ve Turizm Bakanlığı Yayınları

Filizok, R. (2012). Türk şiirinin genel ahenk eğilimleri, http://.www.ege-edebiyat.

org adresinden alınmıştır. Erişim tarihi: 07/12/2012

Fonagy, İ. (1988). Şiir dili: Biçim ve İşlev (x), (Çeviren: Mustafa Durak), Gergedan

dergisi, 8:18.

Kabahasanoğlu, V. (1978). Necip Fazıl ve Ben, Türk Edebiyatı Dergisi, 51

Kabaklı, A. (2008). Şairler sultanı Necip Fazıl. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı

Yayınları.

Kaplan, M. (2011). Şiir Tahlilleri 2. İstanbul: Ana Yayın Dağıtım.

Karakoç, S. (1970). Edebiyat Yazıları II. İstanbul: Diriliş Yayınları.

Kısakürek, N. F. (1998). Çile. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.

Kısakürek, N. F. (2004). Babıali. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.

Kısakürek, N. F. (2011). O ve Ben. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.

Kolcu, A. İ. (2009). Necip Fazıl'ın poetikası. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.

Miyasoğlu, M. (2009). Necip Fazıl Kısakürek. Ankara: Akçağ Yayınları.

Sarıçiçek, M. (2009). Coşkun Ertepınar'ın “Hatırlar mısın?” şiirinin ontolojik

tahlil metoduyla incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları

Dergisi, 10: 109-119.

Tunalı, İ. (1984). Sanat ontolojisi. İstanbul: Sosyal Yayınları