YUSUF B. MUHAMMED EL-EYYûBİ'NİN SARAYINDA ŞâİRLER VE SALTANAT HAKKINDAKİ ÖRNEK ŞİİRLER

Şairlerin eski çağlarda kral ve devlet başkanların mahiyetinde, onlara ya-kın olarak ikamet etmek istedikleri bilinen bir gerçektir. Zira o dönemin şairleri çağımızın elçileri mesabesindeydiler. Onlar, devletin resmi görüşünü dillendiren, devlete ait iyi haberleri ilan eden ve övgü şiirleri yoluyla devletin şanını ebedileş-tirmeye çalışan aracılardı. Aynı zamanda şiirleriyle devlet başkanların ruhlarına hitap ederek başta siyasî sıkıntılar olmak üzere hayatın zorlukları karşısında ge-çici de olsa onları rahatlatan kişiler olarak bilinmekteydiler. Biz de söz konusu yöneticilerden Melik Selahaddin b. Muhammed'in hü-kümdarlığı dönemindeki edebî yaşamı konu edindik. O şairlerin kendi himayesi altında toplanması hususunda büyük çabalar harcayan bir emirdi. Onun sarayı farklı bölgelerden gelen şairlerle dolup taşıyordu. Dolayısıyla onun çevresinde faal edebi etkinlikler gerçekleştiriliyordu. Çalışmamızda Melik Selahaddin'in sarayındaki edebî yaşamla birlikte oku-nan şiirlerin teması ve içeriği ele alınmıştır. Özellikle araştırmamızda övgü, mer-siye ve törenlerde söylenen şiirlere yer verilmiştir. Zira bu şiir türleriyle bölgedeki sosyal ve siyasi yaşam betimlenmektedir. Bununla birlikte bazen insan psikoloji-sini rahatlatan gazel ve vasıf şiirlerinden de bahsedilmiştir. Ayrıca genel olarak şiirlerde ele alınan konulara değinilerek dönemin ve bölgenin ünlü şairleri ve şiirlerinin sanatsal değeri incelenmiştir.

Poets in the Palace of Salahaddîn b. Muhammed el-Eyyûbî for Example The Poems of Eulogy

It is a reality that the poets desired to live near the kings and statesmen in the past. Because the poets of that time are the delegates of our current time. They were the mediators who mentioned the official ideas of the state and who published the good news about the state and that tried to internalize the fame of the state to the head of the state with their poems. They were the people who were known to relieve the head of the state especially with political difficulties against difficulties of life.We handled the literary life issue of the administrator Melik Salahaddin f. Muhammed. He was a chief who struggled a lot to gather the poets under his auspices. His palace was full of poets who came from different parts of the country. So, there were rousing activities realized around his palace.In this study, we handled the theme of the poems and their contents in Melik Salahaddin's palace with his literary life. In our study we especially, gave place to praise, dirge, and poems read during the ceremonies. Because with these types of poems, social and political life is depicted in the area. In addition to this sometimes the poems that give piece to psychology of human being are mentioned. Apart from this, by mentioning the subjects of the poems we studied the famous poems of that period of the area and studied the artistic values of the poems.

___

  • (?.?)? ??????? ???????? ??????? ????????.??? ?? ??? ?????????????? ???? ?? ???
  • el-Behâ Zuhéyr b. Muhammed b. Ali el-Mısrî d.t, Divânuhu, el-Kâhire, el-Matbaatu'l-Munîre.?? ???????(3002)? ??????? ?51? ??? ????? ????????? ?????.????? ???
  • Hayruddîn Ziriklî (2003), el-'Alâm 15.baskı, Dâru'l-İlm lil-melâyîn, Beyrut? ?? ???? ?? ????? (5891)? ??? ????? ??????? ?3? ??: ?????? ?? ???? ??? ??? ???? ?????? ??? ?????????????????? ?????.???? ??????? ???? ?????????? ???????? ?????? ??????????
  • ez-Zehebî, Şemsuddîn Ebu Abdullah Muhammed b. Ahmed b. Osmân(1985), Siyeru E'lâmi Nubelâi 3.baskı, Thk. Mecmûtaun mine'l-Muhakkikin bi- işrâfi eş-Şeyh Şuayb el-Arnâvût, Beyrut.?? ??? ?????? ?????? ????????? ?????.?? (9791)? ?????? ????? ?????????? ???? ???????
  • İbn Said el-Mağrîbî(1979), İhtisâru'l-kıdeh el-Mu'allâ, Dâru'l-Kitâbi'l-Mısrî el-Lubnânî, Lubnân.?? ????.?? (7691)? ??????? ??: ??? ???? ????? ??????? ???? ????? ?????????? ????????????? ???
  • Şerefuddîn el-Ensârî(1967), Divânuhû, Thk.: Ömer Musa Paşa, Matba'ati Mecma'i'l-lüğati'l-'Arabiyye, Dımaşk,1967.??? ?1? ??: ???? ????? ???? ??? ???????(5002)? ????? ?????? ?? ????? ????? ??? ???????? ???? ??????????? ????? ?????.?????????? ??? ????? ??????
  • İbn'ş-Şe'âr, Kemâlüddîn Ebu'l-Berakât(2005), Kelâidu'l-Cemân fi Ferâidi Şu'arâi hâza ez-Zamân 1.baskı, Thk.: Kâmil Suleyman el-Cebûrî, Dâru'Kurubi'l-İlmiyye, Beyrut.???? ????? ???????? ???? ????? (2002)? ??????? ??: ????? ??? ??????? ??? ?? ??? ??????? ??????? ???? ?????? ?????.?????
  • İbn Kızıl, Seyfuddîn Ali bin Ömer el-Meşedd(2000), Divânuhû, Thk.: Meşhûr Abdurrahman el-Hebbâzî, Merkezu't-Te'âvun li'n-Neşri, el-Kudus.? ??? ????? ????? ???? ??? ???????? ??? ????? ??? ?? ???? (0002)? ???? ???????? ??: ?????? ????????????? ?????.????????
  • el-Ketbî, Muhammed b. Şakir(2000), Fevâtu'l-Vefeyât, Thk.: Muhammed Ali ve Adil Ahmed Abdulmevcûd, Dâru'l-Kutubi'l-İlmiyye. ? ??? ???? ????? ????? ???????? ???????.???? ?? ?????? (7791)? ??????? ?? ???? ??????? ??: ????????? ???
  • Lisanuddîn ibnu'l-Hâtîb (1977), el-İhâta fi-Ahbâri Gırnata1.baskı, tah.: Muhammed Abdullah İnân, Kahire, Mektabetu'l-Hancî.