TÜRKİYE’DEN BELÇİKA’YA DAMAT GÖÇÜ VE PSİKOLOJİK ETKİLERİ

Her yıl çok sayıda kadın ve erkek, Belçika’da yaşayan Türk asıllı gençlerle evlenerek aile birleşimi çerçevesinde Türkiye’den Belçika’ya göç etmektedirler. Bu kişiler Belçika’ya yerleşmiş göçmen Türkler tarafından “gelinler” ve “damatlar” olarak adlandırılmaktadırlar. Kadının kocasının evine gelmesi ataerkil Türk toplumunda var olan evlilik ve ata-koca merkezli veya neolokal yerleşim yeri kuralına uygundur. Fakat erkeğin karısının evine yerleşmesi söz konusu evlilik ve yerleşim yeri kuralını tersine döndürmekte, yerleşim yeri matrilokal ya da kadın merkezli yerleşim yerine dönüşmektedir. Damat ve kendisini Belçika’ya getiren eşi bu değişimi önceden kestirememektedir. Yerleşim yerinin matrilokal olması erkek için psikolojik ve sosyal dengeleri bozucu sonuçlar doğurmaktadır. Erkek, otonomisini kaybetmekte, dil ve ekonomik konularda eşine bağımlı kalmaktadır. Bu durum erkeğin sosyal reşitliğini kaybettiği “kişi silinmesi” olarak tanımlanmaktadır. Sonuçta çok sayıda damatta; psikolojik acı, depresyon, kaygı bozukluğu, cinsiyet kimliğinde bozulma, psikotik bozukluklar gibi farklı klinik durumlar gözlemlenmektedir

GROOM MIGRATION FROM TURKEY TO BELGIUM AND PSYCHOLOGICAL EFFECTS

great number of woman and man migrate to Belgium from Turkey as part of family unification by marring young people of Turkish origin who live in Belgium every year. These people are given name as “brides” and “grooms” by immigrant Turks settled in Belgium. The women’s coming to the husband’s house is suited to the rule of marriage and ancestor-husband centered or neolocal settlement in patriarchal Turkish society. However settlement of man’s in the house of wife reverses the rule of marriage and settlement place, settlement place becomes matrilocal or woman-centered settlement. The groom and his wife who brought him to Belgium cannot dope out this change. Matrilocalization of the settlement results in psychological and social destabilizing consequences especially for man. Man loses autonomy and remains dependent on the language and economic issues. This situation is defined as the “person’s disappearance” in which the man has lost his social status. In the end many grooms are observed different clinical conditions such as psychological suffer, depression, anxiety disorder, degeneracy of gender identity, psychotic disorders.

___

  • TEULE, Jochem; VANDERWAEREN, Els; MBAH-FONGKİMEH, Athanasia. La migration par le mariage d’Emirdağ à Bruxelle, Bruxelles, FRB, 2012.
  • TATLILIOĞLU, Kasım; DEMİREL, Nuri. “Sosyal Bir Gerçeklik Olarak Boşanma Olgusu: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, S. 22, s. 59- 73, 2016.
  • TAŞ, Ertuğrul. Kismet ! Belgique/Turquie : regards croisés sur les mariage et migrations, Paris, L’Harmattan, 2008.
  • ŞİŞMAN, Bekir. Türk Kültüründe Evlilik, Ankara, Kurgan Edebiyat Yayınları, 2017.
  • SCHOONVAERE, Quentin. Etude démographique de la population turque en Belgique, Bruxelles, Centre Pour l’Egalité des Chances et la Lutte contre le Racisme, 2013.
  • ŞAHİN, İlkay. “Göçmen Kadınların Dinî Ritüellere Katılımı: Amersfoort (Hollanda) ve Boğazlıyan örneğinde karşılaştırmalı bir inceleme”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Din Sosyolojisi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Kayseri, 2008.
  • ROUSSİLLON, Réné. Manuel de psychopathologie et de psychopathologie clinic generale, İssy-les-Moulineaux, Masson, 2007.
  • QUENTEL, Jean-Claude. L’Adolescence aux marges du social, Bruxelles, Edition Fabert- Yapaka. Be, 2011.
  • MANÇO, Altay. Sociographie de la population turque et d’origine turque, Quarante ans de présence en Belgique (1960-2000), Dynamiques, problèmes, perspectives, Bruxelles: Edition européenne S.A, 2000.
  • LEGRAND, Michel. Approche Biographique, Homme et Perspective, Paris: Desclée de Brouwer, 1993.
  • LE BOT, Jean-Marie. Le lien social et la personne, Rennes: PUR, 2010.
  • LE BOT, Jean-Marie. Aux fondements du lien social, Introduction à une sociologie de la personne, Condé-Sur-Noireau: L’Harmattan, 2002.
  • KAYA, Ayhan; KENTEL, Ferhat. Belgo-Turc, Pont ou Brèche entre la Turquie et l’Union européenne?, Bruxelles: FRB, 2007.
  • JAMOULLE, Pascale. Troubles des transmissions dans les quartiers populaires à forte densité İmmigrée, Bruxelles: FRB, 2010.
  • IRMAK, Yılmaz. “Batı Avrupa Türk Âşıklık Geleneği’nde Erzurumlu Ozan Çelebi ve Şiirleri”, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 7, S. 14, s.245-266, 2017.
  • IRMAK, Yılmaz; TAŞ, Ertuğrul. “Tersine Dönen Bir Evlilik Modeli Olarak Sakarya’da Damat Alma Geleneği ve Psikolojik Etkileri”, Millî Folklor, S. 96, ss.216-228, 2012.
  • GELEKÇİ, Cahit; KÖSE, Ali. Misafir İşçilikten Etnik Azınlığa, Belçika’daki Türkler, Ankara: Phonix, 2009.
  • GAZEL, Mahmut. Evlilik Rehberi, Ankara, Neşriyat Dağıtım, 2005.
  • DSM-IV. Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux, Paris: Masson, 1996.
  • DEPELTEAU, François. La demarche d’une recherche en sciences humaines, Bruxelles: De boeck, 2010.
  • BRACKELAİRE, Jean-Luc. La personne et la Société, Bruxelles: De Boeck Université, 1995.
  • BÉNONY Hervé; CHAHRAOUİ Khadija. L’entretien Clinique, Paris: Dunod, 1999
  • BALABAN, Ali Rıza. Evlilik ve Akrabalık Türleri, Ankara, Kültür Bakanlığı Yay, 2002.
  • AKINTÜRK, Turgut; ATEŞ KARAMAN, Derya. Türk Medeni Kanunu, Aile Hukuku, İstanbul: Beta Yay, 2012.