Bu çalışma, son dönem Türk sinemasında yeni anlatım biçimleri, yeni sözdizimleri arayışında olan yönetmenlere genel geçer kabullerin dışında farklı öneri sunma üzerine odaklanmıştır. Türk sinemasının 'öykü, görüntü ve teknik' kodları irdelendiğinde, bu sinemanın, Dünya (Batı) sinemasının sinematografik anlatısından hem farklı olduğu, hem de yetersiz kaldığı kolayca görülebilir. Bu nedenle çalışmada, öncelikli olarak estetik yönü zayıf, fakat kendi kültürü ile sahici bağlar kuran Yeşilçam sinemasının görsel anlatı dilinin analizi yapılmış, daha sonra da değişen şartlar altında estetik düzeyi yüksek seçkin sanat olma adına modernist anlatı modellerinin peşine düşen Türk sinemasının giderek yitirdiği özgünlüğü tartışılmıştır. Bu Özgünlük yitimine karşı önerilen yol haritası ise, eski Sovyetler Birliği'nin ürettiği ve entelektüel yönü çok güçlü olan sinema dilinin etkisi altında kalan, bunu kendi anlatı görenekleri ile sentezleyen Türk Soylu Ülkeler'in sinemasal anlatı estetiklerinde ne denli başarılı oldukları ve bu deneyimlerinden Türk Sineması'nın ne gibi kazanımlar elde edebileceğidir.
This study focuses on presenting a new alternative to Turkish film directors who are looking for new forms and new syntax. When the narrative codes of Turkish cinema are analyzed in terms of story, vision and technique, it can be observed that this cinema not only differs significantly from the cinematographic narrative qualities of Western Cinema but is also rather backward compared to its Western counterparts. This study, therefore, firstly analyzes the visual narrative language of classical Turkish Cinema ("Yeşilçam"), which has been rather weak on the aesthetic side but which has established strong and authentic ties with its own culture. The study then discusses the loss of originality in later Turkish Cinema, which has followed a different path due to changing conditions, and has attempted to adopt modernist narrative models for the purpose of presenting itself as "high" art. In this study the suggestion made to regain originality in today's Turkish Cinema is to consider the Cinema of the Turkish Republics of Central Asia. This cinema has been influenced by the strong intellectual language of Soviet Cinema and has effectively combined this influence with its own narrative traditions. This study, then, discusses the success of the Cinema of the Turkish Republics of Central Asia and the possible benefits that today's Turkish Cinema can derive from their experiences.
___
ADANIR, Oğuz (1994), Sinemada Anlam ve Anlatım, Ankara, Kitle Yayınları
ALKAN, Ahmet Turan (2002), "Aşka ve İnsanlığa Adanmış Bir Türk Kültür Ürünü: Yeşilçam Sineması", Aksiyon Dergisi, sayı: 374, İstanbul
AND, Metin (2002), Ritüelden Drama, İstanbul Yapı Kredi Yayınları
AYVAZOĞLU, Beşir (1989), İslam Estetiği ve İslam, İstanbul, Çağ Yayınları
BENGİSU, Nihal (2005) "Türk Dünyası ile sekiz gün", http:llarsiv.aksiyon.com.trlarsivl209lpagesldosyalarldos9.html 19 şubat 2005
BİLGİÇ, Filiz (2002), Türk Sinemasında 1980 Sonrası Üslup Arayışları, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları
ERDOĞAN, Nezih (1998), "Yeşilçam'da Beden ve Mekanın Eklemlenmesi Üzerine Notlar", Doğü-Batı Düşünce Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 2, Ankara, Doğu-Batı yayınları, s: 157-164
DOĞRUSÖZ, Mahan (2005), "Erotik Aşka Psikanalitik Bir Bakış" www.iGgoru.com/makale/erotikaskin
DORSAY, Atilla (2004), Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları, İstanbul Remzi Kitabevi
GEVGİLİLİ, Ali (2002), Çağını Sorgulayan Sinema, İstanbul, Bağlam Yayınları
GÜLERYÜZ, Kezban (1996), "Türk sinemasında Üslubun Kökeni", Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Ed: Süleyma Murat Dinçer, Ankara, Doruk Yayınları, s: 49-56
HİLAV Selahattin (1995), Edebiyat Yazıları, Yapı-Kredi Yayınları, 1995
İSMAİLOV Tofik (2001), Türk Cumhuriyetleri Sinema Tarihi, Cilt: 1-2-3, İstanbul,Türk Güzel Sanatlar Vakfı Yayınları
JOHNSON, Vida (2003), "Thaw'dan Sonra Rusya", Dünya Sinema Tarihi, (çev: Ahmet Fethi). Ed: G.O.Smith, İstanbul Kabala Yayınları, s: 722-734
MONACO, James (2001), Bir Film Nasıl Okunur, (çev: Ertan Yılmaz), İstanbul, Oğlak Yayınları
ÖZDEMİR, Nutku (2006), Tiyatroda Kültürlerarası Eğilimler, http://www.tiyatronline.com/loca200htm
ÖZÖN, Nijat (1995), Karagöz'den Sinema'ya (Cilt 1-2), Ankara, Kitle Yayınları
PEKMAN, Yavuz (2002), Çağdaş Tiyatromuzda Geleneksellik, İstanbul, Mitos-Boyut Yayınları
PLAKHOV, Andrei (1991), Sovyet Sineması, (çev: Ergün Akça/Şerif Erol), İstanbul, Arena Yayıncılık
RADYAVNI, Jean (2003), "Sovyet Cumhuriyetlerinde Sinema", Dünya Sinema Tarihi, (çev: Ahmet Fethi), Ed: CO.Smith, İstanbul Kabalcı Yayınlan, s: 734-739
ROTHA, Paul/GRIFFITH, Richard (2001), Sinema Yazıları, (çev: Ayzer Ovatman), İstanbul, İzdüşüm Yayınları
ŞAŞA, Ayşe/ YALSIZUÇANLAR, Sadık/ KABİL İhsan (1997) Düş, Gerçeklik ve Sinema, İstanbul, İz yayınları
ŞENGÜL Abdullah (2001), Türk Drama Geleneği ve Tarihi Oyunlarımız, Afyon Kocatepe Üniversitesi yayınları
TEKSOY, Rekin (2005), Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayıncılık
TEZEL, Naki (1985), Türk Masalları, (Cilt I), Ankara Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları