Türk İnkılâbı'na Dair Metinler: Ali Rıza Seyfi'nin Gazi ve İnkılâp(1933) Kitabı Üzerine Bazı Gözlemler

1930'lar Türkiyesi'nin siyasi praksisi Kemalizm etrafında şekillenmiştir. Kemalizm, toplumsal gerçekliğin Osmanlı monarşisi yerine Türkiye Cumhuriyeti tarafından temsil edilmesine yol açan Mustafa Kemal Atatürk'ün modernleşme projesidir. Projenin ideolojisi, dönemin aydınları tarafından çeşitli yorumlarla desteklenmiştir. Bahriye Subayı Ali Rıza Seyfi[oğlu] bu yorumcular arasındadır. Kemalizm'i milliyetçilik ve modernizm açısından olumlayan Gazi ve İnkılâp adlı kitap 1933'te yayımlanır. Olumlamaya kitap boyunca bir retorik eşlik eder. Mustafa Kemal Atatürk kitabın asıl öznesidir ve o bir partizan retorik tarafından ikonlaştırılır. Üslubuna kahramanlar teorisi eşlik eder, Seyfi teoriyi Mustafa Kemal Paşa'nın da dâhil olduğu büyük adamlara göre okur. Ayrıca Türk tarihini de yorumlar ve Osmanlı hanedanını Türklerin aleyhine işleyen bir düzen kurmakla eleştirir. Bu eleştirilere Türk milliyetçiliğinin dili hâkimdir. Kitabın son bölümlerinde Kemalizm'in modernleşme programı açımlanır ve desteklenir. Ali Rıza Seyfi'nin Gazi ve İnkılâp'ı bir Kemalizm'i destek metindir

Texts Related to the Turkish Revolution: Observations on Gazi ve İnkılâp (1933) by Ali Rıza Seyfi

The political praxis of Turkey during the 1930s was determined by Kemalism. Kemalism was Mustafa Kemal's modernization project which allowed Turkish sociological reality to be represented by Republicanism instead of Monarchy. The Kemalist Project and its ideology were also accepted and supported by the intellectuals of the time through a variety of commentaries. One such intellectual was Ali Rıza Seyfi (1879-1958), an Ottoman military officer and writer. One of his books, Gazi ve İnkılâp (Gazi and the Revolution), was published in 1933, and it confirmed Kemalism based on nationalism and modernization. This confirmative process was fully accompanied by partisan rhetoric. Mustafa Kemal Atatürk was the main subject of the book, and he was also iconized through this rhetoric. The author's style is marked by the theory of heroism, and Seyfi reads this theory according to the "grand men" including M. K. Atatürk. In addition, Ali Rıza Seyfi makes an evaluation of Turkish history, criticizing the Ottoman dynasty for setting up an order against Turkish people. This criticism is dominated by the language of Turkish nationalism. The final chapter of the book explains and defends the Kemalist program of modernization. Seyfi's book is a typical text supporting and promoting Kemalism.

___

  • Ali Rıza Seyfi (1933). Gazi ve İnkılâp. İstanbul: Sinan Matbaası.
  • Carlyle, Thomas (1976). Kahramanlar. Çev. Behzat Tanç. İstanbul: Kutluğ Yay.
  • Collingwood, Robin George (1990). Tarih Tasarımı. Çev. Kurtuluş Dinçer. İstanbul: Ara Yay.
  • Ergun, Sadettin Nüzhet (ty). Türk Şairleri. İstanbul: Zaman Basımevi.
  • Gay, Peter (1995). The Enlightment, The Rise of Modern Paganism. New York London: W.W Norton&Company.
  • Giritlioğlu, Fahir (1965)Türk Siyasi Tarihinde Cumhuriyet Halk Partisinin Mev- kii, Cilt 1, Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Hanioğlu, Şükrü (2001). Preparation For A Revolution, The Young Turks,1902- 1908. Oxford: Oxford University Press.
  • _____ (2009). "İttihatçılık", Dönemler ve Zihniyetler, Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce. IX, İstanbul: İletişim Yay. s. 249-258.
  • Kuran, Ahmet Bedevi (1956). Osmanlı İmparatorluğunda Yenileşme Hareketleri ve Milli Mücadele. İstanbul: Baha Matbaası.
  • Mardin, Şerif (1983). 'Yenileşme Dinamiğinin Temelleri ve Atatürk', Çağdaş Düşüncenin Işığında Atatürk. İstanbul: N.Eczacıbaşı Vakfı yay.1983,s.23- 48
  • Moretti, Franco (2005). Mucizevi Göstergeler. Çev. Zeynep Altok. İstanbul: Metis Yay.
  • Parla, Taha (1989). Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye'de Korporatizm. İstanbul: İletişim Yay.
  • Tunçay, Mete (1981). Türkiye Cumhuriyetinde Tek-Parti Yönetiminin Kurulması (1923-1931). Ankara: Yurt yay.
  • Uyar, Hakkı (1998). Tek Parti Dönemi ve Cumhuriyet Halk Fırkası, İstanbul: Boyut Yay.
  • White, Hayden (2008). Metatarih, Ondokuzuncu Yüzyıl Avrupa'sında Tarihsel İmgelem. Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Dost Yay.
  • Williams, Raymond (1961). Culture and Society 1780-1950. Edinburg: Pelican.
  • Yıldız, Ahmet (2001). Ne Mutlu Türküm Diyebilene'-Türk Ulusal Kimliğinin Etno-Seküler Sınırları(1919- 1938), İstanbul: İletişim yay.
  • Yıldız, Gültekin (2009). Neferin adı Yok, Zorunlu Askerliğe Geçiş Sürecinde Osmanlı Devleti'nde Siyaset, Ordu ve Toplum (1826- 1839). İstanbul: Kitabevi Yay.