Timurluların İslam Maden Sanatına Katkıları

14. yüzyıl sonlarından 16. yüzyıl başlarına kadar İran’da hakimiyeti ellerinde bulunduran Timurlular, tarihsel açıdan bakıldığında kısa bir dönem varlık gösterseler de, ekonomik, sosyal, kültürel ve sanatsal anlamda önemli değişiklik ve gelişmeler yaratmışlardır. Bu dönemden günümüze gelebilen maden eser sayısı fazla olmamakla birlikte, var olanlar, önceki dönemlerde İran’da üretilen maden işlerinden farklı olduklarını ilk bakışta ortaya koymaktadır. 14. yüzyıl sonuna ve 16. yüzyıl başına tarihlenen birkaç örnek ayrı tutulursa, Timurlular madenle birlikte tüm el sanatlarında karşılaşılan ortak bir anlayışla, İslam sanatı içinde “Timurlu beğenisi” olarak adlandırılan yeni bir üslup yaratmışlardır. Çalışmada örneklerle birlikte Timurlu maden sanatı değerlendirilmiş, değişen ve incelen yeni beğeninin ortaya çıkmasında etkili olan kültürel, siyasi ve ekonomik etkenler açıklanmıştır.

The Contribution of the Timurids to Islamic Metalwork

From a historical perspective, the Timurid rule in Persia from the late 14th to the early 16th century may be regarded as a short one. In this relatively short time, however, the Timurids have introduced significant economic, social, cultural and artistic changes and developments. The number of extant metalworks belonging to this era is few, but the ones that have remained make it obvious that they are highly different from examples produced earlier in Persia. Except for a few examples dating back to the late 14th and early 16th centuries, the Timurids may be said to have created a new artistic style in Islamic art. This style, which has come to be called the “Timurid taste”, may be observed in all kinds of handicrafts including metalworks. This study evaluates Timurid metalwork through example artifacts and looks into the cultural, political and economic factors causing the emergence of this new and refined artistic taste.

___

Aka, İsmail (1991). Timur ve Devleti. Ankara. Türk Tarih Kurumu Basımevi.

Allan, James (1982). Islamic Metalwork. The Nuhad Es-Said Collection. London. London Sothebys Publications.

Allan, J. ve Julian Raby (1982). “Metalwork”. Tulips. Arabesques and Turbans Decorative Arts From the Otoman Empire. 17-21.

Atıl, Esin (1972). “Two Il-Hanid Candlesticks at the University of Michigan”. Kunst Des Orient VIII. 1-33.

Atıl, E. W.T. Chase ve P. Jett (1985). Islamic Metalwork in the Freer Gallery of Art. Washington.

Barrett, Daugles (1949). Islamic Metalwork in the British Museum. London.

Denny, J. (1957). “Un Soyurgal Du Timuride Sahruh”. Journal Asiatique XLV. Paris.

Erginsoy, Ülker (1978). İslam Maden Sanatının Gelişmesi. İstanbul. Milli Eğitim Basımevi.

Ettinghausen, Richard (1970). “The Flowering of Seljuq Art”. Metropolitan Museum Journal 3. 113-131.

Fehervari, Geza (1976). Islamic Metalwork of the Eighth to the Fifteenth Century in the Keir Collection. London.

Fragner, Bert (1993). "Social and Internal Economic Affairs". The Cambridge History of Iran VI. Cambridge.

Glück, H. Ve E. Diez (1906). Die Kunst des Islam. Berlin.

Golombek, L. ve Wılber D. (1988). The Timurid Architecture of Iran and Turan. 1. New Jersey.

Göktaş Kaya, Lütfiye (2001). “13.-14. Yüzyıllara Ait Çan Gövdeli Şamdanların İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara.

Göktaş Kaya, Lütfiye (2005). "Taht ve Eğlence Sahneli Anadolu Şamdanları". Sanat Tarihi Dergisi XIV/1. 157-191.

Grube, Ernst (1966). The World of Islam. New York and Toronto. Mc. Graw-Hill Book Company.

Grube, Ernst(1974). “Notes on Decorative Arts of the Timurid Period”. Gururajamanjarika. Studi in Onore di Guiseppe Tucci Naples. 233-269.

Grube, Ernst(1988). “Notes on Decorative Arts of the Timurid Period II”. Islamic Art III. 175-208.

Harari, Ralph (1967). “Metalwork After the Early Islamic Period”. A Survey of Persian Art 6. 2466-2529. 12. 1276-1396.

Hartman, Joan (1976). “Islamic Galleries at the Metropolitan Museum of Art”. Oriental Art 22. 104-105.

Komaroff, Linda (1992a). “Persian Verses of Gold and Silver. The Inscriptions on Timurid Metalwork”. Timurid Art and Culture. Iran and Central Asia in the Fifteenth Century. Leiden-New York-Köln. 144-157.

Komaroff, Linda (1992b). The Golden Disk of Heaven: Metalwork of Timurid Iran. New York.

Lentz, T.W. ve G.D. Lowry (1989). Timur and the Pricely Vision. Persian Art and Culture in the Fifteenth Century. Los Angeles.

Mayer, L.A. (1959). Islamic Metalworkers and Their Works. Geneva Albert Kunding.

Melikian-Chirvani. A.S. (1987). “The Lights of Sufi Shrines”. Islamic Art II. 117-147.

O’kane, Bernard (1987). Timurid Architecture in Khurasan. California.

Özergin, M.K. (1976). “Temürlü Sanatına Ait Eski Bir Belge. Tebrizli Cafer’in Bir Arzı”. Sanat Tarihi Yıllığı VI. 471-520.

Paydaş, Kazım (2006). “Moğol ve Türk-İslam Devletlerinde Suyurgal Uygulaması”. bilig 39: 195-218.

Rice, D.S. (1954). “The Seasons and the Labors of the Months in Islamic Art”. Ars Orientalis I. 1-39.

Romer, H.R. (1993). “Timur and Iran”. The Cambridge History of Iran VI. Cambridge.

Subtelyn, Maria Eva (1988). “Socioeconomic Bases of Cultural Patronage Under Later Timurids”. International Journal of Middle East Studies 20. 479-505.

Ward, Rachel (1993). Islamic Metalwork. London.