Bu çalışma, Oryantalizmin tektipleştirmeci bakış açısının eleştirisinden yola çıkmaktadır. Oryantalizmin her dönemde, niyete, bilinçli ve farkında olmaya bağlı olarak, iyi-kötü niyet, bilinç, farkmdahk ile var olabileceğini kabul etmektedir. Devamında da, her ötekini tanımlamanın ve bu yolla kendini inşa etmenin, hemen her zaman indirgeyici bir bilinçli kötü niyet önermesi hâkim Oryantalist bakış içinde değerlendirilemeyeceğini ifade etmektedir. Bunu destekler mahiyette, insan doğasında bulunan ötekini tanımlamanın ve bu yolla yapılan benlik sunumunun bilinçli bir kötü niyet içermeyen gizli bir Oryantalizm ile de gerçekleşebileceğini söylemektedir. Bu yüzden çalışma konusu olarak, yaptığı filmlerde Doğu'ya karşı oryantalist bir bakışla baktığı ısrarla vurgulanan Ferzan Özpetek ve ses getiren filmi; 'Harem Suare' seçilmiştir. Çalışmada yöntem olarak 'Harem Suare' filmindeki kareler ile oryantalist ressamlar; Eduard Debat Panson, Jean Leon Gerome, John Frederick Lewis ve Paul Desire Trouillebert'in seçilen tabloları karşılaştırılacaktır.
This article is based on Orientalism's stereotyping point of view. It argues that, related to intention, consciousness and awareness, Orientalism may exist in any era as good or bad intentioned, as conscious or unconscious, and as aware or unaware. This article argues further that not every description of the 'other' and not every building of the 'self on this description can be judged through Orientalism, which almost always reflects purposeful and malicious intentions. To support this view, this study contends that the description of the 'other' and hence, the building of the 'self -activities which are already inborn aspects of human nature - may also be made through a latent Orientalism which does not include purposefully malicious intentions. Because of all these, in this study, Harem Suare, a well-known film by Ferzan Özpetek - a director whose movies are consistently regarded as adopting an Orientalist view of the East - has been selected for analysis. In this article, Harem Suare's film squares are compared with the selected paintings of orientalist painters, Eduard Debat Panson, Jean Leon Gerome, John Frederick Lewis and Paul Desire Trouillebert.
___
AKTULUN, K. (2000), Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi.
ARNHEİM," R. (2002), Sanat Olarak Sinema, (çev.Rabia Ünal), Ankara: Öteki Yayınları.
BATTAL, S. (2006), Asıl Film Şimdi Başlıyor, Ankara: Vadi Yayınları.
BENJAMIN, R. (1997), (ed.) Orientalism: Delacroix to Klee, The Art Gallery of New South Wales.
BERGER, J. (1988), Görme Biçimleri, (çev.Yurdanur Salman), İstanbul: Metis Yayınları.
BURKE, P. (1994), Tarih ve Toplumsal Kuram, (çev. Mete Tuncay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
CEVİZCİ, A. (2000). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
ÇIRAKMAN, A. (2002), Oryantalizmin Varsayımsal Temelleri: Fikri Sabit İmgelem ve Düşünce Tarihi, Doğu Batı, Yıl: 5, Sayı: 20, 181-198.
DORSAY, A. (2005), Yedi Soruda Ferzan Özpetek Sineması, Milliyet Sanat, Yıl.5, Sayı: 560.
GELLNER, E. (1998), Milliyetçiliğe Bakmak, (çev.Simten Coşar ve Saltuk Özentürk-Nalan Soyarık). İstanbul: İletişim Yayınları.
GERMANER, S. İNANKUR, Z.(1989), Oryantalizm ve Türkiye, İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları.
GÜZEL, C.(2001), Sömürgeci Söylem ve Sinema: Kültürel Yanlılığın Yeniden Sunumu, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler-1, İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 81-95.
İNANKUR, Z. (1997), 19. Yüzyıl Âvrupasında Heykel ve Resim Sanatı, İstanbul: Kabalcı Yay.
İNANKUR, Z. (2005), Oryantalist Ressamların Tuvalinden İstanbul,http ://www. obmuze. com/volvotop 19. asp#
KAHRAMAN H.B. (2002), İçselleştirilmiş, Açık ve Gizli Oryantalizm ve Kemalizm, Doğu Batı, Yıl.5, Sayı: 20, 153-180.
KILIÇ, L. (1994), Görüntü Estetiği, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
KORAP, E. (2005), İtalya'da İkinci Türk, http://www.milhyet.com.tr/2001/01/ll/yasam/yas01.html
LANDOW.G.P. (2005), Edward W. Said's Orientalism, http://www.scholars.nus.edu.sg landow/post/poldiscourse
LOTİ, P. (1998), Aziyade,(çev.İlhan Arda). İstanbul: Pera Yayıncılık.
MARDİN, Ş. (2002), Oryantalizmin Hasıraltı Ettiği, Doğu Batı, Yıl.5, Sayı: 20,111-116.
MIHÇIOĞLU, M. (2001), Oryantalizmi Aşmak, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler-1, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
MUTLU, E. (1991), Televizyonu Anlamak, Ankara: Gündoğan Yayınları.
ÖZGÜVEN, F. (2005), F. Özpetek'in Son Pastası, http: //www.radikal.com.t /veriler/003/12/18/aber_99312.php
ÖZPETEK, F. (2005), http: //www.sinematurk.com/kisi.php3?kkodu=2486
ÖZYURT, O. (2005), İtalya'da Anadolu Yüreği, http://www. radikal, com. tr/haber.php?haberno=170692
SAİD, E. (1998), Oryantalizm(Doğubilim) Sömürgeciliğin Keşif Kolu, (çev.Nezih Uzel). İstanbul: İrfan Yayıncılık.
SIBAİ, M. (1993), Oryantalizm ve Oryantalistler-Yararları ve Zararları, (çev.Mücteba Uğur). İstanbul: Beyan Yayınlan.
SONTAG, S. (1999), Fotoğraf Üzerine, (çev.Reha Akçakaya), İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
THORNTON, L. (1983), The Orientalists: Painter-Travellers, 1828-1908, Paris.
TUNA, B.B. (2002), Şarkiyatçılığı Anlamak Edward Said'in Şarkiyatçılığı Üzerine Notlar, Doğu Batı, Yıl: 5, Sayı: 20, 211-234.
TURNER, S.B. (1994), Oryantalizm Postmodernizm ve Globalizm, (çev.İbrahim Kapaklıkaya), İstanbul: Anka Yayınları.
TÜRKBAĞ, A.U. (2002). Şark'a Dair: Miladın 24.Yıhnda Şarkiyatçılık, Doğu Batı, Yıl.5, Sayı: 20, 199-210.
UNCU, E.A. (2005), İrerie'nin Arınması, http://www.radikal.com.tr/ek_haber.php?ek=r2&haberno=5319
YEĞENOĞLU, M. (1999), Peçeli Fantaziler: Oryantalist Söylemde Kültürel ve Cinsel Fark, Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. (der.Keyman, Mutman ve Yeğenoğlu), İstanbul: İletişim Yayınları.
YEĞENOĞLU, M. (2003), Sömürgeci Fantaziler, İstanbul: Metis Yayınları.