Peyami Safa'nın "Fatih-Harbiye" Adlı Romanında Simgesel Değerler

Peyami Safa, kendi değerlerimizden kopmadan dünyanın işleyişine katılmak ve kendi değerlerimizi millî refleks haline dönüştürmek arzusundadır. "Fatih-Harbiye" adlı roman da bu düşünceler üzerine kurulmuş, simgesel bir çatışmalar evrenidir. Simgelerin diliyle, geleneksel ve evrensel değerlerin bir araya geldiği Fatih-Harbiye, Türk ruhunun ve geleneklerinin yansıtıldığı bir aynadır. Neriman'ın tinsel anlamda yaşadığı değişim ve dönüşümler, simge ve çağrışımların diliyle, zamanın ve mekânın akışkanlığı içinde ele alınır. Böylece yazar, var olanın ve görünenin ötesinde aradığını, ifadenin kavramsal değerlerinde bulur ve görüneni sembollerin diliyle tekrardan anlamlandırarak geleneksel semboller haline getirir

Symbolic Values in Peyami Safa's Novel, "Fatih-Harbiye"

Peyami Safa always wanted to become a part of the world without leaving our own values and to turn these values into national reflexes. His novel, titled "Fatih-Harbiye" is a universe of symbolic conflicts based on these thoughts. "Fatih-Harbiye" brings together traditional and universal values through the language of symbols, and it is a mirror reflecting Turkish spirit and customs. The spiritual changes and conversions Neriman experiences are dealt with in the flow of time and place through the language of symbols and associations. In this way, the author finds what he is looking for within the conceptual values of expression and turns the visual into traditional symbolism by giving new meaning to it through the language of symbols.

___

A Lee, Nan (1997). Peyami Safa'nın Eserlerinde Doğu-Batı Meselesi. İstan- bul: Ötüken Yay.

Aras, Lerzan (2005). Mekânın Ruhu. İstanbul: Kozmik Kitaplar.

Assmann, Jan (2001). Kültürel Bellek. Çev. Ayşe Tekin. İstanbul: Ayrıntı Yay.

Ayvazoğlu, Beşir (1996). Geleneğin Direnişi. İstanbul: Ötüken Yay.

Bachelard, Gaston (1996). Mekânın Poetikası. Çev. Aykut Derman. İstanbul: Kesit.

Bachelard, Gaston (2006). Su ve Düşler. Çev. Olcay Kunof. İstanbul: YKY.

Campbell, Joseph (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Çev. Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı Yay.

Carriere, Jean Claude vd. (2000). Zamanlar Sonu Üstüne Söyleşiler. Çev. Necmettin Kâmil Sevil. İstanbul: YKY.

Elieda, Mircea (1994). Ebedî Dönüş Mitosu. Çev. Ümit Alyuğ. Ankara: İmge.

Fromm, Erich (1990). Rüyalar Masallar Mitoslar. Çev. Aydın Arıtan ve Kaan H. Ökten. İstanbul: Arıtan Yay.

Gasset, Y Ortega (1995). İnsan ve Herkes. Çev. Nuriye Gül Işık. İstanbul: Metis.

Guenon, Rene (1991). Doğu ve Batı. Çev. Fahrettin Arslan. İstanbul: Ağaç Yay.

Jung, Carl Gustav (1997). Bilinç ve Bilinçaltının İşlevi. Çev. Engin Büyükinal. İstanbul: Say Yay.

Korkmaz, Ramazan (2000). "Kara Kitap'taki Simgesel Dönüş İmgelerinin Postmodernist Açıdan Yorumu". Türk Yurdu: 311-317.

------- (2002). İkaros'un Yeni Yüzü. Ankara: Akçağ Yay.

------- (2002). "Romanda Dramatik Aksiyonu Sağlayan Değerlerin Görüntü Seviyeleri Üzerine Bazı Öneriler". Scholarly Depth and Acuracy- Lars Johanson Armağanı. Yay. Haz. Nurettin Demir, Fikret Turan Ankara: Grafiker Yay.

------- (2008). Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri. Ankara: Grafiker Yay.

Kundera, Milan (2005). Roman Sanatı. Çev. Aysel Bora. İstanbul: Can Yay.

Moran, Berna (2005). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1. İstanbul: İletişim Yay.

Safa, Peyami (1999). Fatih-Harbiye. İstanbul: Ötüken Yay.

Şahin, Veysel (2007). "Tahsin Yücel'in "Kumru İle Kumru" Romanında Metanın Tabulaşması". e-Journal of New World Sciences Academy 4 (October): 398-409.