Kazakistan'da Tarihi Canlandıran ve Milli Kimliği İnşa Eden Müzeler

Günümüzde müzeler, sadece değerli sanat eserlerinin sergilendiği mekanlar olmaktan çıkmış, aynı zamanda toplumların tarihlerinin yeni­den yazıldığı ve milli kimliklerinin yeniden inşa edildiği mekanlar haline gelmiştir. Dolayısıyla, toplumsal tarih müzeleri sosyal bilimciler için bir araştırma alanı olmuştur. Bu makalede, Kazakistan'ın bağımsızlığı sonra­sında Almatı ve Çimkent'te kurulmuş iki müzeden hareketle, Kazak milli kimliğinin nasıl yeniden üretildiği ve Kazakistan tarihinin nasıl yeniden yazıldığı incelenmektedir. Ayrıca, bu makale müzecilik, ulus-devlet ve ideoloji ilişkisini hem kurumsal hem de sembolik açıdan irdelemektedir.

Museums Which Revive History and Construct National Identity in Kazakhstan

Nowadays museums are not places where only valuable works of art are exhibited but also places where the history of societies are rewritten and national identities are constructed. Thus, social history museums became a field of research for social scientists. This article analyses the construction of Kazakh national identity and the rewriting of the history of Kazakhstan based on two museums established in Almati and Chimkent after the independence. The article also studies the relationship between museology, nation-state and ideology both from institutional and symbolic perspectives..

___

ANDERSON, Benedict (1983), Imagined Communities, London:Verso.

ARSEBÜK, Güven (1983), "Dünden Bugüne Arkeoloji", Cumhuriyet Dönemi Türki­ye Ansiklopedisi, I, İstanbul: İletişim.

BRAUDEL, Fernand, (1973), Capitalism and Material Life, New York: Harper and Row

DİTCHEV, Ivaylo (2001), "Les Metamorphoses de L'Identite Bulgare: Musee et Imaginaire National", Ethnologie Française XXXI, (2) 329-336.

FOUCAULT, Michel (1980), Power/Knowledge-Selected Interviews and Other Writings 1972-77, (ed. C. Gordon), Brighton: Harvester Press.

GONEN, Rivka (2001), "Müze Bağlamında Toplumsal Çoğulculuk: Amaçlar ve İki­lemler", Kent, Toplum, Müzeler-Deneyimler-Katkılar içinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 154-165.

HALL, Stuart (1997), Representation-Cultural Representations and Signifying Practices, Londra: Sage.

HUDSON, Kenneth ve Ann NICHOLLS (eds) (1985), Directory of Museums and Living Displays, Londra: Macmillan.

KNOWLES, Loraine (2001), "Müze Gündeminde Toplumsal Tarih Kavramını Geliş­tirmek", Kent, Toplum, Müzeler-Deneyimler-Katkılar içinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 14-20.

KUNDAKÇI, Gül E. (2002), "19.Yüzyılda Anadolu Arkeolojisine ve Eskiçağ Tarihine Genel Yaklaşım", XIII. Türk Tarih Kongresi, 4-8 Ekim 1999, Kongreye Sunu­lan Bildiriler, Ankara: Türk Tarih Kurumu. 1083-1094.

MACDONALD, Sharon (1996), "Introduction", Macdonald ve Fyfe (der), Theorising Museums, Oxford: Blackwell. 1-18.

MARIEN, Van Der Heijden, hhtp://www.iisg.nl/publications/ mir-intro.htmI (1998)

OLCOTT, Martha Brill (1995), The Kazakhs, Stanford: Hoover Institute Press.

PRÖSLER, Martin (1996), "Museums and Globalization", Macdonald ve Fyfe (der), Theorising Museums, Oxford: Blackwell, 21-44.

SARSEMBAYEV, Azamat (1999), "Imagined Communities: Kazak Nationalism and Kazakification in the 1990's", Central Asian Survey, 18 (3): 319-346.

SKRYPNYK, Hanna (2004), "Les Musees Ethnographiques en Ukraine", Ethnologie Française XXXIV, (2): 309-317.

ZOLBERG, Vera L. (1996), "Museums as Contested Sites of Remembrance: The Enola Gay Affair", Macdonald ve Fyfe (eds), Theorising Museums, Oxford: Blackwell. 69-82.