Etnomüzikoloji açısından Ahmed Adnan Saygun

Bu makale, Ahmed Adnan Saygun’un (1907-1991) folklor ve karşılaştırmalı müzikoloji disiplinleri ile ilişkilenen bilimsel çalışmalarını incelemeyi ve etnomüzikolojiye katkılarını tartışmayı amaçlar. Saygun’un araştırmalarının sonuçlarını içeren kitaplarının yanısıra, yurtiçi ve yurtdışında yayımlanmış bildiri ve makaleleri de bu incelemenin gerecini oluştururlar. Çalışmanın alt başlıkları, makalenin akışı ile birlikte Saygun’un bilim insanı olarak formasyonunda rol oynayan etkenleri de yansıtır.

___

Adler, Guido (1885). “Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft”. Vierteljahresschrift für Musikwissenschaft 1: 5-20.

Aracı, Emre (2001). Ahmed Adnan Saygun: Doğu-Batı Arası Müzik Köprüsü. İstanbul: Yapı Kredi Yay.

Aracı, Emre (2004). “Bartók, d’Indy ve Schola Cantorum: Adnan Saygun’un Etkisinde Kaldığı Müzik Adamları ve Akımları”. Biyografya 5. İstanbul: Bağlam Yay. 85-93.

Arsunar, Ferruh (1937). Anadolunun Pentatonik Melodileri Hakkında Birkaç Not. İstanbul: Numune Matbaası.

Aydın, Yiğit (2004). “Ahmed Adnan Saygun’un Yaşamöyküsü ile Besteci ve Müzikolog Kimlikleri”. Biyografya 5. İstanbul: Bağlam Yay. 21-23.

Bartók, Béla (1936). Miért és Hogyan Gyüjtsünk Népzenét. Budapeşte: Ed. Somlo.

Bartók, Béla(1940). “Some Problems of Folk Music Research in East Europe”. Béla Bartók Essays. Ed. Benjamin Suchoff. New York: St. Martin Press. 173-194.

Bartók, Béla (1976). “Türkiye’de Yaptığım Derlemeler”. Çev. Gabriella Kalman ve Ahmet Yürür. Folklora Doğru 44: 23-34.

Bartók, Béla(1991). Küçük Asya’dan Türk Halk Musıkisi. Çev. Bülent Aksoy. İstanbul: Pan Yay., Turkish Folk Music from Asia Minor. Ed. Benjamin Suchoff. Princeton: Princeton University Press, 1976’dan çeviri.

Başgöz, İlhan (1982). Folklor Yazıları. İstanbul: Adam Yay.

Borrel, Eugène (1922). “La Musique Turque”. Revue de musicologie. T. 3e, No. 4e. (Dec., 1922). 149-161.

Borrel, Eugène(1923a). “La Musique Turque 2 (Suite)”. Revue de musicologie. T. 4e, No. 5e. (Feb., 1923). 26-32.

Borrel, Eugène(1923b). “La Musique Turque (Suite et Fin). Les Oussouls”. Revue de musicologie. T. 4e, No. 6e. (May, 1923). 60-70.

Borrel, Eugène (1931). “Türk Müzikolojisi Hakkında”. Çev: M. Ragıp. Musiki 5: 1-2.

Borrel, Eugène(2004). “Yirminci Yüzyılda Türk Musikisi Bibliografyasına Katkı”. Çev: İlhami Gökçen. Folklor/Edebiyat 38: 203-219.

Canal, Denis-Armand (1987). “Ahmed Adnan Saygun Paris’te (1928-1931)”. Ahmed Adnan Saygun Semineri Bildirileri. Ed. Tuğrul Gögüş. İzmir: İzmir Filarmoni Derneği Yay. 28-30.

Duygulu, Melih. (2004). “Ahmed Adnan Saygun’un Folklor ve Etnomüzikoloji Çalışmaları Üzerine”. Ahmed Adnan Saygun, Biyografya 5. İstanbul: Bağlam Yay. 69-83.

Elçi, Armağan C (1997). Muzaffer Sarısözen: Hayatı, Eserleri ve Çalışmaları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.

Folklora Doğru (1975a). “Uluslararası Töresel Musiki Kongresi”. Folklora Doğru 35: 3-5.

Folklora Doğru (1975b). “Kongre ve Sonrası”. Folklora Doğru 35: 9-11. Gazimihal, M. Ragıp [Kösemihal] (1928). Anadolu Türküleri ve Musıki İstikbalimiz. İstanbul: Zaman Kitaphanesi.

Folklora Doğru(1935). Türk Halk Müziklerinin Kökeni Meselesi. “Türk Tarihi’nin Anahatları” eserinin müsveddeleri. Seri: III. No.8. İstanbul: Akşam Matbaası.

Folklora Doğru(1936). Türk Halk Musıkilerinin Tonal Hususiyetleri Meselesi. İstanbul: Numune Matbaası.

Gedikli, Necati (1987). “Müzik Araştırmacısı ve Folklorcu Olarak Ahmed Adnan Saygun”. Ahmed Adnan Saygun Semineri Bildirileri. Ed. Tuğrul Göğüş. İzmir: İzmir Filarmoni Derneği Yay. 9-11.

Gökalp, Ziya (1970). Türkçülüğün Esasları. İstanbul; M. E. Basımevi.

Gökçen, İlhami (2006). “Eugène Borrel (Öjen Borrel): Yaşamı, Türk Musikicileri ile İlişkileri, Yazıları/Eserleri, Türk Musikisindeki Yeri”. Folklor/Edebiyat 46: 349-384.

Hasgül, Necdet (1996). Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları”. Folklora Doğru: Dans, Müzik, Kültür 62. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübü Yay. 27-48.

Kunst, Jaap (1959). Etno-musicology. The Hague: Martinus Nijhoff.

McAllester, David P (1956). “The Organizational Meeting in Boston”. Ethno-musicology Newsletter 6: 3-5.

Mugglestone, Erica (1981). “Guido Adler’s ‘The Scope, Method, and Aim of Musicology’ (1885): An English Translation with an Historico-Analytical Commentary”. Yearbook for Traditional Music 13: 1-21.

Myers, Helen (1992). “Ethnomusicology”. Ethnomusicology and Introduction. Ed. Helen Myers. New York: W.W. Norton & Company. 3-18.

Oransay, Gültekin (1983). “Çoksesli Musiki”. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi. C. 6. İstanbul: İletişim Yay. 1517-1530.

Özer, Yetkin (1987). “Bartok’un Türk Halk Ezgileri Araştırmasına Saygun’un Katkıları”. Ahmed Adnan Saygun Semineri Bildirileri. Ed. Tuğrul Gögüş. İzmir: İzmir Filarmoni Derneği Yay. 34-36.

Reinhard, Kurt (1991). “Sonsöz”. Küçük Asya’dan Türk Halk Musikisi. Çev. Bülent Aksoy. İstanbul: Pan Yay. 217-228.

Refiğ, Gülper (1991). A. Adnan Saygun ve Geçmişten Geleceğe Türk Musikisi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.

Sachs, Curt (1961). The Wellsprings of Music. The Hague: Martinus Nijhoff.

Saygun, A. Adnan (1936). Türk Halk Musıkisinde Pentatonism. İstanbul: Numune Matbaası.

Saygun, A. Adnan(1937). Rize Artvin ve Kars Havalisi Türkü saz ve halk oyunları Hakkında Bazı Malûmat. İstanbul: Nümune Matbaası.

Saygun, A. Adnan(1938). Halk Türküleri: Yedi Karadeniz Türküsü ve Bir Horon. İstanbul: İstanbul Konservatuvarı Folklor Külliyatı.

Saygun, A. Adnan(1940). Halkevlerinde Mûsıkî. Ankara: Cumhuriyet Halk Partisi Yay.

Saygun, A. Adnan(1943). “Folklor Çalışmalarımız”. Millet İlim Fikir Sanat Mecmuası 12: 26-32, ayrıca Refiğ 1991:20-30’da.

Saygun, A. Adnan(1945). Yalan: Sanat Konuşmaları. Ankara: Doğuş Matbaası.

Saygun, A. Adnan(1947). “Türk Halk Musikisinde Pentatonism”. Musiki Ansiklopedisi C.1. 11-15.

Saygun, A. Adnan(1948). Le Divers Aspects de la Musique Turque. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yay.

Saygun, A. Adnan(1949a). “Le Recueil et la Notation de la Musique Folklorique”. Journal of the International Folk Music Council 1: 27-33.

Saygun, A. Adnan(1949b). “Halk Türkülerinin Derlenmesi”. Müzik Görüşleri 1: 3-4.

Saygun, A. Adnan(1950a). “Des Danses d'Anatolie et de Leur Caractère Rituel”. Journal of the International Folk Music Council 2: vi+10-14.

Saygun, A. Adnan (1950b). “Halk Türkülerinin Notaya Alınması”. Müzik Görüşleri 8: 4-5, devamı Müzik Görüşleri 9: 3-5.

Saygun, A. Adnan (1951a). “Authenticity in Folk Music”. Journal of the International Folk Music Council 3: 7-10.

Saygun, A. Adnan(1951b). “Bartók in Turkey”. The Musical Quarterly 37(1): 5-9.

Saygun, A. Adnan (1952). Karacaoğlan: Yeni Bilgiler, Bir Rivayet, Melodiler. Ankara: Ses ve Tel Birliği Yay.

Saygun, A. Adnan(1960). “Ethnomusicologie Turque”. Acta Musicologica 32(2/3): 67-68.

Saygun, A. Adnan(1962). “La Genèse de la Mélodie”. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae. T. 3. Fasc. ¼. Zoltano Kodály’nin 80. Doğumgünü Armağanı. Budapest: Akádemiai Kiadó. 281-300.

Saygun, A. Adnan (1963). “Quelques Réflexions sur Certaines Affinités des Musiques Folkloriques Turque et Hongroise”. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae. T. 5. Fasc. ¼. 515-524.

Saygun, A. Adnan (1964a). “Basic Principles of Musical Expression as They are to be Found in the Modal Music of the Middle East”. The Preservation of Traditional Forms of the Learned and Popular Music of the Orient and Occident. Ed. William Kay Archer. 222-230.

Saygun, A. Adnan(1964b). “The Classification of Pre-modal Melodies”. Folk Music Archivist 7(1): 15-28.

Saygun, A. Adnan(1974). “Halk Musikisinin Derlenmesi ve Notaya Geçirilmesi”. Çev: Mahir Şaul. Folklora Doğru 34: 3-11.

Saygun, A. Adnan (1975a). “Ortadoğu Töresel Musikisinde Musiki Anlatımının Temel İlkeleri”. Çev. Ahmet Yürür. Folklora Doğru 38: 3-7.

Saygun, A. Adnan(1975b). “Anadolu Dansları ve Bunların Ayinsel Niteliği Üstüne”. Çev. Vedat Aydınoğlu. Folklora Doğru 39: 23-27.

Saygun, A. Adnan (1976a). “Ezginin Doğuşu”. Çev: A. Adnan Saygun. Folklora Doğru 44: 3-22.

Saygun, A. Adnan(1976b). Béla Bartók’s Folk Music Research in Turkey. Ed. László Vikár. Budapest: Akádemiai Kiadó.

Saygun, A. Adnan(1981). Atatürk ve Musiki: O’nunla Birlikte, O’ndan Sonra, Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yay.

Saygun, A. Adnan (1986a). “Türk Halk Musıkisinde Pentatonizm Üzerine”. Orkestra 160: 2-18.

Saygun, A. Adnan (1986b). “Tetrakordal Yapı ve Mese’nin İşlevi”. Çev. A. Adnan Saygun. Orkestra 151: 2-16.

Saygun, A. Adnan(2004). “Türk Etnomüzikolojisi”. Çev: İlhami Gökçen. Folklor/Edebiyat 39: 111-112.

Saygun, A. Adnan(2005a). “Bartók Türkiye’de”. Çev:İlhami Gökçen. Folklor/Edebiyat 42: 277-281.

Saygun, A. Adnan(2005b). “Halk Müziğinde Otantiklik”. Çev: İlhami Gökçen. Folklor/Edebiyat 44: 63-68

Stone, Ruth M. (2007). Theory for Ethnomusicology. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Ülkütaşır, M. Şakir (1973). Cumhuriyet’le Birlikte Türkiye’de Folklor ve Etnografya Çalışmaları. Ankara: Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yay.

Üstel, Füsun (1994). “1920’li ve 30’lu Yıllarda ‘Millî Musiki’ ve ‘Mûsıkî İnkılabı’”. Defter 22: 41-44.