Eski Uygur türkçesinde "ölüm" kavramı ile ilgili ifadeler

Budist ve Manihaist Uygur toplumu Türk kültür tarihi açısından önemli bir yere sahiptir. Uygurlar, hayatlarını mensup oldukları dinler ekseninde oluşturmakla birlikte, bu dinlerde kullanılan kelimeleri ve ifadeleri de kendi dünya görüşleriyle bağdaştırmışlardır. Burada konu olarak seçilen ölüm kavramıyla ilgili ifadeler de hem dinî nitelik taşımakta, hem de Uygur toplumunun dünya görüşünü ortaya koymaktadır.

___

Aksan, Doğan (1999a). Anlambilim. Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara: Engin Yayınevi.

Aksan,(1999b). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. Ankara: Engin yayınları.

Arat, R. Rahmeti (1991). Eski Türk Şiiri. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.

Arat,(1987). Makaleler I. Ankara: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yay.

Barutcu, Fatma Sema (1996). “Buddha’nın Dört Asil Gerçeği”. Uluslararası Türk Dili Kongresi 1992 (26 Eylül-1 Ekim). Ankara: Türk Dil Kurumu Yay. 373- 423.

Caferoğlu, Ahmet (1993). Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü. İstanbul: Enderun Kitabevi.

Carus, Paul (1984). Buda’nın Öğretisi. Çev: Teoman Uçgun. İstanbul: Ruh ve Madde Yay.

Clauson, Sir Gerard (1972). An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth- Century Türkish. Oxford: University Press.

Çandarlıoğlu, Gülçin (2002). “Uygur Devletleri”. Türkler. Cilt 2: 193-214.

Eliade, Mircea (2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi. Gotama Budha’dan Hıristiyanlığın Doğuşuna. Cilt 2. Çev. Ali Berktay. İstanbul: Kabalcı.

Elverskog, John (1997). Uygur Buddhist Literature. Brepols: Silk Road Studies.

Ercilasun, Ahmet Bican (2002). “Türkçede Öl- Fiili Üzerine”. Kafalı Armağanı. Ankara. 47-50.

Erdal, Marcel (1991). Old Turkic Word Formation. 1-2. Wiesbaden: Harrassowitz.

Güngör, Harun (2002). “Eski Türklerde din ve düşünce”. Türkler. Cilt 3. 261-282.

Güngör,Ünver Günay (2007). Türklerin Dinî Tarihi. İstanbul: Rağbet.

Güngören, İlhan (1994). Buda ve Öğretisi. İstanbul: Yol.

İzgi, Özkan (1986). Uygurların Siyasî ve Kültürel Tarihi (Hukuk Vesikalarına Göre).Ankara: TKAE Yay.

Kaya, Korhan (1999). Buddhistlerin Kutsal Kitapları. Ankara: İmge Kitabevi.

Kemal, Mağfiret (2003). Buddhist Türk Çevresi Eserlerinde Metafor. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi. Ankara.

Lakoff, George (1987). “Image Metaphors”. Metaphor and Symbolic Activity 2: 219-222.

Lakoff,Mark Johnson (1980). Metaphors We Life By. Chicago/London.

Roux, Jean Paul (1987). “Turkic Religions”. Mircea Eliade (ed.): The Encyclopedia of Religion 15. New York. 87-94.

Roux,(1998), Türklerin ve Moğolların Eski Dini. Çev. Aykut Kazancıgil. İstanbul: İşaret Yay.

Roux,(1999). Altay Türklerinde Ölüm. Çev. Aykut Kazancıgil. İstanbul: Kabalcı.

Porzig (1995). Dil Denilen Mucize. Çev. Vural Ülkü. Ankara: TDK Yay.

Röhrborn, Klaus (1977-1996). Uigurisches Wörterbuch. Liefurung 1-6. Wiesbaden: Steiner.

Sarıkçıoğlu, Ekrem (2000). Başlangıcından Günümüze Dinler Tarihi. 3. Baskı. Isparta.

Tibet’in Ölüler Kitabı. Çev. Selim Yeniçeri. İstanbul: Kozmik Kitaplar Yay.

Tuna, Osman Nedim (1957). “Kök Türk Yazıtlarında ‘Ölüm’ Kavramı ile İlgili Kelimeler ve ‘kergek bol-” Deyimi İzahı”. VIII. Türk Dil Kurultayının Okunan Bilimsel Bildiriler. 131-148.

Zieme, Peter (1992). Religion und Gesellschaft im Uigurischen Königreich von Qoço:Kolophone und Stifter des alttürkischen buddhistischen Schriftums aus Zentralasien. Opladen: Westdeutscher