İslamcılığın Dönüşümünü Tartışmak: İslamcılığın Dört Hali ve Muhafazakârlaşmak

Ak Parti iktidarı ile birlikte, Türkiye’de siyasal ve toplumsal alandaki tartışmalar her alanda yoğunlaşmıştır. Bu tartışma alanlarından en önemlilerinden biri, partinin kimliği üzerinden yürüyen İslamcılık tartışmasıdır. Ak Parti iktidarı süresince yaşanan İslamcılık tartışması doğrudan İslamcılığın iktidarla imtihanı söylemi üzerinden yürümüştür. Dolayısıyla da İslamcılığın dönüşümü ya da değişimi çeşitli tezler temelinde çoğu zaman Ak Parti’nin iktidar pratikleri üzerinden tartışılmıştır. Ancak bu dönüşüm ve değişim tartışmalarının özüne bakıldığında tartışılan olgu, İslamcılıktan daha çok muhafazakârlık ya da muhafazakârlaşmadır. Bu bağlamda, bu çalışmada İslamcılı- ğın dönüşümü tartışmalarının doğru bir zeminde yürümesi için İslamcılık ve muhafazakârlaşma olgusunun ayrıştırılması gerektiği ileri sürülecektir. Ayrı- ca İslamcılık üzerinden dönüşümün anlamlandırılabilmesi için, İslamcılığın, toplumsal, siyasal, düşünsel ve bireysel olarak dört hal üzerinden okunması gerektiği vurgulanacaktır. Çünkü var olan muhafazakârlaşmaya rağmen İslamcılığın dört hali toplumsal derinliklerde sürdürülmektedir.

Debating the Transformation of Islamism: Four Types of Islamism and Conservatism

In Turkey, debates in political and social spheres have been deepened since AK Party came to power. One of the most significant discussion fields is Islamism debate which is conducted over party identity. The Islamism debate along the AK Party government has directly continued via the discourse that is the test of Islamism with power. In consequence of transition or alteration of Islamism has been discussed among variety of thesis. When the essences of transition and alteration debates are regarded, the argued fact appears as conservatism rather than Islamism. In this context, this study asserts that Islamism and conservatism are needed to be divided for continuing debates in the true path. Furthermore, Islamism necessitates reading from four different situations; social, political, intellectual and individual, for explaining transformation through Islamism. This is because four conditions of Islamism are still endured in social depths in despite of continuing conservatism.