İslamcılar, Sekülerleşme ve Demokrasi

Bu makale, özellikle Büyük Orta Doğu’da, İslamcıların birbirine sıkıca bağlı kavramlar olan sekülerleşmeye ve demokrasiye nasıl yaklaştıklarını incelemeye çalışmaktadır. Liberal demokrasi bakış açsından bakıldığında, İslamcıların demokrasi anlayışlarının yeterli olmadığını ileri sürer. İslamcılar, İslami değerleri ebedi, değiştirilemez ve nihai olarak sunma eğilimindedirler ki bu yaklaşım sekülarizm ve, diğer şeylerin yanında, sosyal hayatta ve siyasette formların nihailiğini ya da mutlak ve bölünemez hakikate sahip olma iddialarını ret manasına gelen, liberal demokrasinin prensipleri ile doğrudan bir çatışma içindedir. Makalede, İslamcıların genelde demokrasiye yönelik yaygın, güçlü, olumsuz görüşlerinin entelektüel, dini ve sosyopolitik kökenleri gösterilmektedir. Örneğin, önemli bir faktör, sayıları ne kadar fazla olsa da İslamcıların genellikle demokrasi kültürünü yeterince geliştirememiş ülkelerde, baskıcı rejimler altında yaşadığıdır. Makale, herhangi bir İslami demokrasi formunun geliştirilebilmesi için İslamcı yorumlarda daha fazla bir esnekliğin gerektiği sonucuna ulaşmaktadır.

Islamists, Secularization and Democracy

This article tries to analyze how the Islamists, in the Greater Middle East, approach to secularization and democracy as strongly linked concepts. It argues that Islamist understandings of democracy are not adequate when judged from the perspective of liberal democracy. Islamists tend to present Islamic values as eternal, immutable and final which is in direct clash with principles of secularism and liberal democracy which means, inter alia, that there can be no finality of forms or exclusive claims to absolute and indivisible truth in social life and politics. In the article the intellectual, religious and socio-political roots of the widespread, strong, negative Islamist views on democracy are shown. One important factor, for example, is the fact that Islamists, however large their numbers be, generally live in oppressive regimes and countries which could not developed adequate cultures of democracy. The article concluded that a greater degree of flexibility in Islamist interpretations is needed if any form of Islamic democracy is to be developed.