Yehuda Halevi ve Ahiret Düşüncesi

Öz Yahudilik düşünce tarihi açısından Orta çağ pek çok düşünürün yetiştiği altın çağ olarak dikkat çeker. Bu düşünürler içerisinde en önemli simalardan bir tanesi de Yahudilerin RİHAL dedikleri Yehuda Halevi’dir. Halevi, on ikinci yüzyılda yaşamış önemli bir şair, teolog ve doktordur. Arapça kaleme aldığı, Kitab el Hucce vel Delil fi Nasr el Din el Zelil isimli eseri, Halevi’nin teolojiye ve felsefe dair düşüncelerini içermektedir. Halevi’nin düşünce sisteminde merkezini Yahudi milletinin ve dininin üstünlüğü oluşturmaktadır. Yahudiliğin diğer milletlerden ve dinlerden üstün olmasını n Halevi’nin sisteminde nasıl bir rol oynadığını göstermek için onun ahiretle ilgili düşüncelerini örnek olarak ele almaya çalıştım. Halevi, Tevrat’ın ahiret düşüncesi ile ilgili bıraktığı boşluğu, Rabbani gelenek ile doldurmaya çalışır. Bu hususta da Yahudi milletinin peygamberleri vasıtasıyla yaşadıkları dini tecrübeden dolayı ölümden sonraki hayatta da onların mutlu olacağını ileri sürer. 

___

  • Alper Ömer m., “İslam Felsefesine Giriş,” İslam Felsefesi Tarihi, Ed. Bayram Ali Çetinkaya, Grafiker Yayınları: Ankara, 2012
  • Baştav Şerif, Tarihte Türk Devletleri, c. 1 s. 169, Ankara, 1987.
  • Berger michael S., “Toward a New Understanding Judah Halevi’s “kuzari””, The Journal of Religion vol. 72. No.2, April 1992.
  • Brook kevin A., “A Brief History of the khazars”, The kuzari, Defense of the Despised Faith, Translated and Annotated by rabbi N. Daniel korobkin, The Torah Classics Library, Feldheim Publishers, Jerussalem, New York: 2009
  • Irmak Adem, Death and its Beyond in Early Judaism and Mediavel Jewish Philosophy, Denver, UmI Dissertation Publishing, 2011.
  • kogan Barry S., “Yehuda ha-levi”, Encyclopedia of Religion, second edition, ed. Lindsay Jones, Thomson Gale, U.S.A. 2005
  • korobkin N. Daniel, “The Chisdai Letters, Appendix E”, Defense of the Despised Faith, translated and Annotated by rabbi N. Daniel
  • korobkin, The Torah Classics Library, Feldheim Publishers, Jerussalem, New York: 2009, pp.635-671.
  • Oğuz O. Emine, “Yehuda Halevi ve kitabul Huzari’si” (Basılmamış Yüksek Lisans tezi)., Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, Haziran 2009.
  • rabbi Yehuda Halevi, the Kuzari, In Defense of the Despised Faith, translated and Annotated by rabbi N. Daniel korobkin, The Torah Classics Library, Feldheim Publishers, Jerussalem, New York: 2009
  • reguer Sara, “Judaism in muslim World” The Blacwell Companion to Judaism, Ed. Jacob Nesneur, Alan J. Avery-Peck, Blackwell Publishing, malden, mA, 2003.
  • Scheindlin raymand P., The Gazelle: Medieaval Hebrew Poems on God, Israel, and the Soul, New York, The Jewish Publication Society, 1991.
  • Topsakal İlyas, “Hazar kağanlığı Döneminde İdil Boylarında Sosyal ve Dini Yapı”, Türk Dünyası Araştırmaları, s.160 Şubat 2006.
  • Shear Adam, The Kuzari and the Shaping of Jewish Identity, 1167–1900, Cambridge University Press, Cambridge, New York, melbourne, madrid, Cape Town, Singapore, Sao Paulo, Delhi, 2008.
  • kogan Barry S., “Al Ghazali and Halevi on Philosophy and Philosophers” Mediaval Philosophy and Classical Tradition: In Islam, Judaism and Christianity, ed. John Ingils, Taylor & Francis, 2002.
  • karlığa, Bekir, Gazali maddesi, DİA, Cilt: 13, 1996.
  • Dover Cedric, “racial Philosophy of Judah” Halevi, Phylon, Clark Atlanta University, vol.13, No.4, 1952
  • Yıldız Şevket, “Endülüs Bilim Hayatında Yahudiler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 1, 2009 s. 509-528.
  • kogan, Barry, “Judah Halevi,” The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.), UrL = .
  • http://thegreatthinkers.org/halevi/introduction/ Erişim Tarihi: 3.4.2015.