Antik Mitlerden Bilim Kurguya ve Sinema Perdesine Bir Kahramanın Yolculuğu

Bu çalışmanın amacı öncelikle fantastik edebiyatın kendi sınırları içinde ve dışında neler ifade ettiğini belirlemektir. Bu analiz esnasında, Fantastik Edebiyatın diğer alt disiplini olan bilim kurguyla olan ilişkisinin fanteziler aracılığıyla gerçek dünyada ne gibi buluş ve gelişmelere yön verdiği veya verebileceği üzerinde durulacaktır. Ancak tüm bu incelemenin merkezinde, fantastik edebiyatın hem Doğu hem de Batı anlayışında farklı yansımaları olsa da aslında değişmeyen bir kahramana sahip olduğu iddia edilmektedir. Bir başka deyişle, bu kahramanın farklı isimler, inançlar veya fiziksel ayrılıklar gösterse de temelde bir kaynaktan çıktığı savı ortaya atılacaktır. Bahsi geçen bu ilk örneğin (arketip) sadece fantastik eserlerde değil, aynı zamanda da sinema perdesine yansıyan izdüşümüyle ne kadar Batı ve Doğu düşüncesini temsil etmekte olduğu sorunsalı tartışılacaktır. Bu sayede bir bakıma geçmiş, şimdi ve gelecek tek bir zaman düzlemi gibi birleştirilip, fantezinin Doğu-Batı sentezinde ne derece etkin olduğu sorusunun cevabı da aranacaktır

A Journey of Hero Science Fiction and Cinema from Antique Myths

The study that has been designed as articles series primarily purports to determine the things Fantastic Literature represent both inside and outside its borders. During this analysis, through the relationship of fantastic literature with its sub-genre science fiction via fantasies, the text will dwell on how this relationship has led/might lead to inventions and developments. However, at the centre of all these analyses, it is claimed that although the understanding of Fantastic Literature in both the East and the West have distinct representations, actually it is proposed that they both have unchanging archetypes. In other words, the text bandies about the hypothesis that though this hero has different names, beliefs or physiologies, he lurked out from one source. The text will discuss the problematical issue that to what extent this archetype –if not only in fantastic works but also with its reflected projection on the screen– represents the Oriental and Occidental philosophy. By this way, in a sense, the past, today and the future will be united like a concrete time-plane and the answers regarding the effects of fantasy in the east and the west synthesis will be sought

___

Attebery, B. (1994). The Norton Book of Science Fiction, New York: W.W. Norton Company.

Tolkien, J.R.R. On Fairy Stories. Rivendellcommunity. http://www. rivendellcommunity.org/Formation/Tolkien_On_Fairy_Stories. pdf (20 Aralık 2016).

Hamilton, E. (2011). Mythology: Timeless Tales of Gods and Heroes, New York: Grand Central Publishing.

Herman, A. (2014). The Cave and the Light: Plato Versus Aristotle, and the Struggle for the Soul of Western Civilization, New York: Random House.

Bonnard, A.( 2011). Antik Yunan Uygarlığı: İlyada’dan Porthenon’a, 2. Basım, İstanbul: Doğa Basın Yayım:

Huntington, J. “Science Fiction and the Future.” Jstor http://www.jstor. org/stable/376232, (20 Aralık 2016.)

The Merriam-Webster dictionary. (2016). Springfield, MA: Merriam- Webster, Anonim.

Todorov, T., & Scholes, R. (1989). The Fantastic: a Structure Approach to a Literary Genre. Ithaca (NY): Cornell University Press.

Sandner, D. (2004). Fantastic Literature: a Critical Reader. Westport, CT: Praeger.

Brown, D., & Cantillo, L. NASA Confirms Evidence That Liquid Water Flows on Today’s Mars, https://www.nasa.gov/press-release/ nasa-confirms-evidence-that-liquid-water-flows-on-today-s- mars, (20 Aralık 2016.)

NASA. Dark Energy, Dark Matter, https://science.nasa.gov/ astrophysics/focus-areas/what-is-dark-energy, (20 Aralık 2016.)

Santana, Carmen Martin. The World of The Fantastic as a Literary Genre. The Trace of a Quest In Angela Carter’s The Bloody Chamber, http:// acceda.ulpgc.es/bitstream/10553/3913/1/0234349_00002_0011. pdf, (20 Aralık 2016.)