YAVUZ BÜLENT BAKİLER’İN ŞİİRLERİNDE TÜRK DÜNYASI

Yavuz Bülent Bakiler Türk dünyasına bağlılığını düz yazılarında ve şiirlerinde dile getirir. Anadolu’nun birçok şehrini şiirlerinde konu olarak işleyen şair, Anadolu insanının çektiği sıkıntıları şehir-insan bağlantısını kurmuştur. Türkiye’nin sadece büyük şehirlerden ibaret olmadığını ifade eden şair; Sivas, Erzurum, Aksaray, Bursa, Malatya, Kars, Konya, Ardahan, Maraş, İstanbul gibi şehirleri ele alan Bakiler, Türk kültürünün yansımalarını mekândan hareketle anlatır. Türklerin ana yurdunun Altay Dağlarından Tanrı Dağlarına kadar hayal eden şair, Türkistan coğrafyasına gönül bağlılığını ve Türk dünyasının sıkıntılarını dile getirir. Azerbaycan’ın bağımsız olmamasını ezansız şehirlerden hareketle anlatır. Irak’taki Türkmenler çaresiz ve yaşadıkları mekân haraptır. Balkanlar ise Osmanlının çekilmesiyle garip kalmıştır. Şairin ele aldığı mekânlar Türk toplumunun hem sosyal hem de kültürel alt yapısını göstermesi açısından önemlidir. Türk toplumu, yaşadığı mekânlarla özdeşleşmiştir. Türk insanının hayat felsefesi mekânda da kendisini hissettirir. Türk dünyasının İslâm coğrafyası ile tanışmasıyla birlikte mekân unsuru da kendisine yeni bir yol çizmiştir. Türk İslâm sanatının mekânlara yansıması, hayatın yeniden yapılanmasına sebep olacaktır.

THE TURKIC WORLD IN YAVUZ BULENT BAKILER'S POEMS

Yavuz Bülent Bakiler depicts his commitment to the Turkic world in his proses and poems. The poet, who handlesmany Anatolia cities asa theme of his poems, has built city-people relationship referring the difficulties the Anatolian people faced. Expressing that Turkey doesn’t just include big cities, he reports the reflections of Turkish culture in terms of place. The poet, who imagines the mother land of the turkish people from Altai Mountains to God’s Mountains, mentions his commitment to the Geography of Turkistan and difficulties that the Turkic World has. He talks about the fact that Azerbaijan is not independent with regard to the cities without sounds of prayer calls. On the other hand, Turkmen in Iraq are helpless and their cities are ruined while the balkans remained poor after the Ottoman Empire receded. The places that the poet handled are important because they illustrate social and cultural background of Turkish community. Turkish community are identified with the places they lived. Life philosophy of Turkish people can be felt in the places they lived before. The concept of place has gained a new understanding when Turkic World met Islamic world. The reflections of Turkish Islamic art on places will result in the reconstruction of life.

___

  • AKTAŞ, Atilla,(2010) Yavuz Bülent Bâkiler’in Şiir Sanatı,Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü(Yüksek Lisans Tezi ), Ankara . AKYOL, Gizem (2010) Cahit Külebi Ve Yavuz Bülent Bâkiler’in Siirlerinde Anadolu Ve Anadolu
  • İnsanı, Yüksek Lisans Tezi ,Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili Ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Balıkesir. BACHELARD Gaston, (1996) Mekânın Poetikası, Türkçesi: Aykut Derman, Kesit Yayıncılık, İstanbul.
  • BÂKİLER, Yavuz Bülent, (1971)Duvak, Hisar Yayınları, Ankara.
  • BÂKİLER, Yavuz Bülent, (2008)Azerbaycan Yüreğimde Bir Şahdamardır, Türk Edebiyatı Vakfı Yay., Baskı,İstanbul.
  • BÂKİLER, Yavuz Bülent, (2008)Türkistan Türkistan, Türk Edebiyatı Vakfı Yay., 11. Baskı, İstanbul.
  • BÂKİLER, Yavuz Bülent, (2010)Üsküp’ten Kosova’ya, Türk Edebiyatı Vakfı Yay., 14. Baskı, İstanbul.
  • BÂKİLER, Yavuz Bülent,(1989) Seninle, Polat Ofset, 2. Baskı, Ankara.
  • BÂKİLER, Yavuz Bülent,(2001)Harman, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • BÂKİLER, Yavuz Bülent,(1962),Yalnızlık,Eroğlu Matbaası,Ankara .
  • ÇETİN, Nurullah (2010), Şiir Tahlilleri 1,Öncü Kitap Yay., Ankara.
  • FEDAİ, Özlem,(2009) Ziya Osman Saba Ve Sabri Esat Siyavuşgil’in Şiirlerinde Aidiyet Duygusu
  • Ve Mekân Düşüncesi, Turkish Studies,International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/8 Fall ,s.1229-1252.
  • KANTER, M. Fatih, (2001) “Yavuz Bülent Bakiler’in Şiirlerinde Sivas”,Türklük Bilimi Araştırmaları, S.10, s.113-120.
  • KARABULUT Mustafa, (2012)Yavuz Bülent Bakiler’in “Anadolu Gerçeği” ve Faruk Nafiz’in
  • “Sanat” Şiirlerine Karşılaştırmalı Bir Bakış, Türk Dili., C: CIII, S: 727, s. 47-56. KARATAŞ Turan, (2001) “Yavuz Bülent Bâkiler’in Şiirlerinde Anneler ve Babalar”, Türk Dili,595, Temmuz, s. 61-69.
  • NARLI Mehmet,(2007) Şiir ve Mekân, Hece Yayınları, Ankara.
  • NARLI Mehmet,(2008) Üç İstanbul: Yahya Kemal, Orhan Veli ve İlhan Berk’in Şiirlerinde
  • İstanbul, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11 Sayı , s.157-171. PELER, Gökçe Yükselen Abdurrazak (2012), “Anadolu’da Azer-Nefes Bir Can: Yavuz Bülent
  • Bâkiler”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 31, Konya 2012, s. 119-148.