TOPLUMSAL ELEŞTİRİ BAĞLAMINDA MÜFTÜ UYANIK FIKRALARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Öz Mizahın insanlık tarihi boyunca sürdürdüğü toplumsal eleştiri işlevi fıkralarda da görülmektedir. Toplumun aynası görevini üstlenen fıkralar âdetleri, gelenek-görenekleri, kültürel, maddi ve manevi değerleri yansıtan ve sonraki kuşaklara aktaran halk anlatılarıdır. Fıkralar güldürme dışında insanları eğitme, eğlendirme, ders verme, terbiye etme, istenmeyen davranışları ve durumları eleştirme gibi fonksiyonlara sahiptir. Fıkra tipleri genelde belli bir tip etrafında ortaya çıkan, belirli bir sosyal çevreyi, zümreyi veya davranışı temsil yeteneği kazanan ve çevredeki çoğu insana göre farklı yönleri öne çıkan ya bütün dünyada ya da sadece bazı küçük yörelerde tanınan tiplerdir. Bu tiplerden biri olan ve Türkiye’nin değişik il ve ilçelerinde memur, müftü ve vaiz olarak görev yapan ve halen o bölgelerde bilinen ve fıkraları anlatılan Müftü Uyanık, fıkralarında toplumu güldürürken topluma önemli mesajlar vermektedir. Hazırcevap ve soyadı gibi uyanık olması ile bilinen Müftü Uyanık, bir yandan insanları eğlendirip hoş vakit geçirmelerini sağlarken diğer yandan toplumun aksak yönlerini, insanların eksikliklerini ironik bir dille ifade ederek ahlakî ve toplumsal değer yargıları savunmuştur. Çevresinde bulunan dini yozlaştıran, adaletsiz davranan, bulunduğu makamı kendi çıkarları için kullanan, cimri, yalancı, maddiyat düşkünü insanları mizahın gücüyle yere serer. O; baskıcı yöneticilere, otoriteye karşı halkı savunan, cömertlik, temizlik, misafirlik, aile gibi toplumsal değerlere sahip çıkmayanı eleştiren, adaletsizlik edene ceza veren bir tiptir.

___

  • AVCI, Artun, (2003), ''Toplumsal Eleştiri Söylemi Olarak Mizah ve Gülmece'', Birikim Dergisi, S.166: s 80-96.
  • BAŞGÖZ, İlhan (1999), Geçmişten Günümüze Nasreddin Hoca, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • BAYRAKTAR, Zülfikar, (2012), Nasreddin Hoca ve Timur Konulu Fıkraların Gülmede Üstünlük Kuramı Açısından Değerlendirilmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, S. 1: s 265-274
  • DÜZGÜN, Ülkü, (2017), Nasreddin Hoca Fıkralarında Siyasal Eleştiri, Türk Fıkra Kültürü Tanım Tahlil Yöntem (Ed. K. Öncül, S. Çek), Ankara: Akçağ Yayınları
  • EMEKSİZ, Abdulkadir, (2010), Bir İstanbul Kahramanı Bekri Mustafa, İstanbul: Mühür Kitaplığı
  • GÖKŞEN, Cengiz, (2002), Temel Fıkraları Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya: Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://islamansiklopedisi.org.tr. (2020.03.31). https://islamansiklopedisi.org.tr/sakal adresinden alındı
  • KURGAN, Şükrü (1986), Nasrettin Hoca, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • ÖZDEMİR, Nebi, (2010), ''Mizah, Eleştirel Düşünce ve Bilgelik: Nasreddin Hoca'', Milli Folklor, S. 87: s. 27-40.
  • SAKAOĞLU, Saim, (1952), Türk Fıkraları ve Nasreddin Hoca, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • SEYYAR, Ali, (2003), Ahlak Terimleri (Ansiklopedik Sözlük), İstanbul: Beta Yayınları
  • SOL, Selma, (2019), ''Nasreddin Hoca Fıkralarında Yoksulluk Eleştirisi'' Folklor/edebiyat, C. XXV, S. 97: s.55-70
  • ŞENOCAK, Ebru, (2017), İronik Yaşamda Sonsuza Yürüyen Kahraman Nasreddin Hoca, Ankara: Akçağ.
  • ŞENOCAK, E. Ve F. ALSAÇ, (2020), İncili Çavuş Fıkralarında Kış/Taşlama Miti, Milli Folklor, C. 16, S.127
  • ŞİMŞEK, Esma, (2015), Türk Halk Edebiyatı Anlatı Türleri İçerisinde Fıkraların Yeri, Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, S: 6: s.195-235
  • ŞİMŞEK, E. ve Ö.F. ELALTUNTAŞ, (2018), Osmanlı Devleti’nde Uygulanan İçki Yasağının Fıkralara Yansıması, Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, C.VI, S.16: s 21-38
  • TÜRKÇE SÖZLÜK, (2005), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • YAZICI, Hikmet, (2013), Bektaşi Fıkralarının Mizah Anlayışı ve İşlevi Bağlamında Bireysel ve Toplumsal Ruh Sağlığı, Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli Araştırma Dergisi, S. 65: s 281-298
  • YILDIRIM, Besim, (2015), ''Mizahta Yerel Unsurların Kullanımı ve Toplumsal Eleştiri Söyleminin Geliştirilmesi'', Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.XIX, S. 2: s 121-160
  • YILDIRIM, Dursun, (1999), Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Ankara: Akçağ Yay.
  • KK.1: Abdulhay Balyen, 1957, Silvan, Okur yazar değil, Emekli, Evli, Silvan
  • KK.2: Ebubekir Bayhan, 1981, Silvan, Lise Mezunu, Memur, Evli, Silvan
  • KK.3: İshak Pulgat, 1980, Silvan, Lise Mezunu, İşçi, Evli, Silvan
  • KK.4: İzzet Eser, 1966, Silvan, Lise Mezunu, Memur, Evli, Silvan
  • KK.5: Mehmet Bingöl,1978, Silvan, Yüksekokul Mezunu, Güvenlik Görevlisi, Silvan
  • KK.6: Mehmet Metin Kılıçaslan, 1961, Silvan, Ortaokul Mezunu, Emekli, Silvan
  • KK.7: Mehmet Sulhan, 1979, Silvan, Lise Mezunu, Elektrikçi, Evli, Silvan
  • KK.8: Salim Gezer, 1979, Silvan, Ön Lisans Mezunu, İmam, Evli, Silvan
  • KK.9: Sedat Baykara, 1982, Silvan, Yüksekokul Mezunu, Memur, Bekar, Silvan
  • KK.10: Şakir Neğince, 1959, Silvan, İlkokul Mezunu, Emekli, Evli, İstanbul
  • KK.11: Vahdettin Onur, 1969, Kozluk, Lise Mezunu, İmam, Evli, Kozluk
  • KK.12: Yaşar Eser, 1973, Silvan, Lise Mezunu, İşçi, Evli, Silvan