KARS ÂŞIKLIK GELENEĞİ VE BADELİ ÂŞIK

Öz Âşık Edebiyatı denilince akla ilk gelecek olan şehirlerden biridir Kars. Dolayısıyla bu edebiyat üzerine araştırma yapmak isteyen kişilerin önceliği, bu şehre ve şehrin bulunduğu yöreye vermesi gerekir. Nitekim Türkiye âşıklık haritası çıkarılacak olsa Kars, Erzurum, Erzincan ve Sivas’ın en koyu renklerle boyanması gerekir. Kars, Dede Korkut'tan, Çobanoğlu'na kadar birçok güçlü âşık yetiştirmiştir. Bunlardan Zihni, Şenlik, Ceyhuni, Bahri, Kahraman, İrfani, Müdami, Kasapoğlu, Hıfzı, Cemal Hoca, Nihani, Karahanlı gibi isimler akla ilk gelen isimlerdir. Âşıklar genellikle bir ustadan ders alarak yetişirler. Bununla birlikte âşıklara rüyalarında –bir mükâfat diyebileceğimiz- bade içirilir ve âşıklık, ilahi bir destekle pekiştirilmiş olur. Hikâyelerde sevdiği erkeği veya kızı görmesi yasaklanan âşık, sevgiliyi görememenin derdiyle yanıp tutuşursa da elinden bir şey gelmez. Bu çaresizliğin altında bir dini güç belirir ve bu güç, genç âşıklara yardım eder. Birbirini göremeyen gençlere, rüyalarında aksakallı, nur yüzlü bir pir görünür ve onlara daha önce tatmadıkları bir içecek içirir. İşte bu aşk badesidir.

___

ARTUN Erman, (2008). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, 3.bas. İstanbul.

ASLAN Ensar, (2007). Çıldırlı Âşık Şenlik, Hayatı Şiirleri Karşılaşmaları Hikâyeleri, 4.bas. Ankara.

ASLAN Ensar, (2010). Türk Halk Edebiyatı, 3. bas. Ankara.

Azerbaycan Edebiyat Tarihi, (2004). C.I .Cild, Elm. Baki.

BORATAY Pertev Naili, (1969). 100 Soruda Türk Edebiyatı, İstanbul.

GASIMLI Muharrem, (2003). Ozan Âşık Sanatı,”Ugur” Baki.

GÜNAY Umay, ( l986). Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara.

GÜZEL Abdurrahman, TORUN Ali, (2008). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara.

İSABALIKIZI Tinati, (1999). Borçalı Aşık Muhiti, Elm. Baki.

KAFKASYALI Ali, (1998). Âşık Murat Çobanoğlu Hayatı-Sanatı-Eserleri, Ankara.

KAFKASYALI Ali, (2009). İran Türkleri Âşık Muhitleri, Salkımsöğüt Yay., Erzurum.

KANTARI, Hasan, (1977). Doğu Anadolu’da Âşık Edebiyatının Esasları, Ankara.

KÖPRÜLÜ M. Fuat, (2004). Saz Şairleri I-V, Ankara.

KÜÇÜK Sait, 8 Ağustos (2005). Kars Ölçek Gazetesi, S.3041.

NASRATTINOĞLU İrfan Ünver, (1987). Posoflu Âşık Zülalî, Ankara.

OĞUZ M. Öcal, EKİCİ Metin,.. ÖZKAN Tuba, ( 2010). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara.

ÖZDER M. Adil, (1965). Doğu İllerimizde Âşık Karşılaşmaları, Bursa.

SAKAOĞLU Saim, ALPTEKİN Ali Berat, ŞİMŞEK Esma, (1985). Azerbaycan Âşıkları ve El Şairleri, İstanbul.

ŞAHİN Salih, (1983). Ozanlık Gelenekleri ve Doğulu Saz Şairleri, Ankara.

TANRIKULU N. İrfan, (1998). Âşıklar Divanı, İstanbul

TAŞLIOVA Şeref, (2000). Folklor ve Halk Edebiyatı Kongresi, Büyükşehir Belediyesi, Konya.

Türk Ansiklopedisi, C. XXII.

Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, C.I, İstanbul.

YILDIZ, Günay, (2003). Ay Hayıf, Karahanlı Murat Yıldız, Hayatı-Sanatı-Eserleri, Ankara.