Timur Vermes’in “O Geri Döndü” Romanında Postmodern Ögeler

Timur Vermes’in “O Geri Döndü” (Er ist wieder da) romanı, Adolf Hitler’in, ölümünden (1945) 66 yıl sonra Berlin’de yeniden dirilişini konu almaktadır. Anlatıcı, Hitler’in kendisidir. Aradan geçen zamanda değişen hayatı, dünyayı ve tüm olayları kendi perspektifinden, ironik bir şekilde aktarır. Söz konusu romanın içerdiği postmodern ögeleri irdeleyen bu çalışma, aynı zamanda modernizm ile postmodernizm arasındaki ilişkiye dikkat çekmektedir. Modern edebiyattan postmodern edebiyata geçiş süreci, roman türü üzerinden açıklanmaktadır. Postmodernizmin kuramsal boyutuna dair daha kapsamlı çalışmalar olduğundan hareketle, işin daha çok uygulama boyutu üzerinde durulmaktadır. Var olan kuram ve tekniklerin “O Geri Döndü” romanındaki yansımaları aranmaktadır. Üstkurmaca ve metinlerarasılığın yanı sıra, postmodern romanın tematik olarak başvurduğu malzemeler de irdelenmektedir. Detayıyla; parodi, ironi, montaj, kolaj, oyunsuluk, tarihle hesaplaşma, modern dünya/hayat eleştirisi şeklinde sıralanabilir.

Postmodern Elements in Timur Vermes’ Novel “Look Who is Back”

Timur Vermes’ novel “Look Who’s back” (Er ist wieder da) is about the resurrection of Adolf Hitler in Berlin after sixty-six years of his death (1945). The narrator is Hitler himself. Hitler ironically transmits the changing life during the time passed, the world and all events from his own perspective. This study, which examines postmodern elements of the novel in question, also draws attention to the relationship between modernism and postmodernism. The transition process from modern literature to postmodern literature is explained through the novel genre. Considering that there are comprehensive studies on the theoretical aspect of postmodernism, more emphasis is placed on the application aspect of the work. The reflections of postmodern theories and techniques are sought in the novel “Look Who’s back”. In addition to metafiction and intertextuality, the materials and tecniques that the postmodern novel applies thematically are also examined. In detail, it can be listed as parody, irony, montage, collage, playfulness, getting over history, modern world/life criticism.

___

  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarasılık (2. Basım). Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Akyıldız Ercan, C. (2014). Cinsiyetin Toplumsal Rol’deki Yeri. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Aytaç, G. (2012). Çağdaş Alman Edebiyatı (5. Baskı). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Best, S., Kellner, D. (2016). Postmodern Teori (3. Basım). (Çev.: Mehmet Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Cengiz, M. (2007). Küreselleşme, Postmodernizm ve Edebiyat. İstanbul: Digraf Yayıncılık.
  • Eberle, H., Uhl, M. (Eds.). (2015). Hitler Kitabı (5. Baskı). (Çev.: Mustafa Tüzel). İstanbul: NTV Yayınları.
  • Ecevit, Y. (1996). Orhan Pamuk’u Okumak. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Ecevit, Y. (2016). Türk Romanında Postmodern Açılımlar (10. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eliuz, Ü. (2016). Oyunda Oyun Postmodern Roman. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Hitler, A. (1943). Mein Kampf (855. Auflage). München: Zentralverlag der NSDAP.
  • Koçakoğlu, B. (2012). Anlamsızlığın Anlamı Postmodernizm. Ankara: Hece Yayınları.
  • Kommerell, M. (1978). “Notizen zu George un Nietzsche”. Bruno Hillebrand (Ed.).
  • Nietzsche und die deutsche Literatur (ss. 1-4) içinde. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
  • Lyotard, J. F. (1990). Postmodern Durum. (Çev.: Ahmet Çiğdem). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Lyotard, J. F. (2014). Postmodern Durum (2. Baskı). (Çev.: İsmet Birkan). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Musil, R. (2017a). Niteliksiz Adam 1. Cilt (10. Baskı). (Çev.: Ahmet Cemal). İstabul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Musil, R. (2017b). Niteliksiz Adam 2. Cilt (7. Baskı). (Çev.: Ahmet Cemal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Pamuk, O. (2017). Kara Kitap (8. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rose, M. A. (2016). Parodi: Antik, Modern ve Postmodern. (Çev.: Cansu Dikme). Ankara: Hece Yayınları.
  • Sağlık, Ş. (2018). “Tanım ve İlişkiler”. Ertan Özgen (Ed.). 40 Soruda Postmodern Edebiyat (ss. 50-62) içinde. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Sarı, A. (2015). Kurmacanın O Kadim Unsurları. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Satire über Nazi-Diktator wird in 27 Sprachen übersetzt. (25.02.2013). www.stern.de.
  • Schneider, J. (2016). Einführung in die Roman-Analyse (4. Auflage). Darmstadt: WBG.
  • Sim, S. (2006). “Postmodernizm ve Felsefe”. Stuart Sim (Ed.), Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü (ss. 3-15) içinde. (Çev.: Mukadder Erkan ve Ali Utku). Ankara: ebabil Yayınları.
  • SPIEGEL-Bestseller-Center. (2013). www.buchreport.de.
  • Unser Krampf. (09.01.2016). www.spiegel.de.
  • Uyanık, G. (2011). Peter Stamm’ın Agnes Adlı Romanında Üstkurmaca ve Metinlerarası İlişkiler. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.
  • Vermes, T. (2014). O Geri Döndü. (Çev.: Regaip Minareci). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Vermes, T. (2018). Er ist wieder da (E-Book-Ausgabe). Köln: Bastei Lübbe AG.