Müzelerin Yönetim Anlayışında Meydana Gelen Değişimler

1970’li yıllarda ortaya çıkan sanat yönetimi kavramı, sanatın her alanını etkisi altına almıştır. Sanat yönetimi, en genel anlamıyla sanat kurumlarının işletmesi ve idaresi şeklinde tanımlanabilmektedir. Ancak, sanat yönetimi sadece işletme bilimi çatısı altında düşünüldüğünde sanat eserleri de metalaşmakta ve sanat kurumları birer ticarethane şekline dönüşmektedir. Sanat yönetimi, temelde işletme bilimine dayansa bile sanatsal değerlerden vazgeçilmemesi gereken bir yönetim dalıdır. Müzelerin yönetim biçimlerinin, küreselleşmenin ardından ortaya çıkan sanat yönetimi kavramı ile birlikte, ticari işletme anlayışına dönüştüğü gözlemlenmektedir. Müzeler, kar amacı gütmeyen kurumlar oldukları için ayakta kalabilmek adına bağış geceleri, galalar, hatta özel organizasyonlara ev sahipliği yapan kurumlar haline gelmişlerdir.

The term, arts management, emerged in 1970’s and effected all areas of art forms. In general meaning, arts management is the administration of the art institutes. Solely, we should not think the arts management is fall under the business administration. Because, arts management has strong relation with artistic values. Along with globalization, museum management mentality has been changed into business organizations’ mentality. Museums are non profit organizations and they try to be afloat with premiere nights, donation nights, private organizations etc.

___

  • Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi (4. Baskı). (Çev. N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri 1. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artun, A. (Ed.). (2005). Sanatçı Müzeleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Barker, E. (2006). Müzenin Toplumdaki Yeri: Yeni Tate Galerileri. (Ed. A. Artun). Sanat Müzeleri 2 içinde. İstanbul: İletişim Yayınları,149-171.
  • Bauman, Z. (2006). Küreselleşme (2. Baskı).. (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ceylan, C. (2011). “Küresel Ekonomik Araştırmalar”. Küreselleşmenin Sektörel Etkileri. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Guggenheim. http://www.guggenheim.org/new-york (25 Ocak 2014).
  • Guggenheim Bilbao. http://www.guggenheim-bilbao.es/secciones/el_museo/el_edificio. php? idioma=en (25 Ocak 2014).
  • Guggenheim Bilbao Corporativo. http://www.guggenheim-bilbao-corp.es/en/2011/03/ welcom e/ (26 Aralık 2013).
  • İçli, G. (2001). “Küreselleşme ve Kültür”. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 25(2), 163-172.
  • Kaya Y. ve M. Talas. (2007). “Küreselleşmenin Kültürel Sonuçları”. TÜBAR. 22: 149- 162.
  • Keleş V. (2003). “Modern Müzecilik ve Türk Müzeciliği”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2.1-2. http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/ SBED/issue/view/7/ showToc (17 Şubat 2014).
  • Maleuvre, D. (1999). Museum Memories. California: Stanford University Press.,
  • Oran, B. (2000). Küreselleşme ve Azınlıklar. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Peggy Guggenheim Collection. http://www.guggenheim-venice.it/inglese/default.html (25 Ocak 2014).
  • Postman, N. (2006). Teknopoli (2. Baskı). (Çev. M.E. Yılmaz) İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Simmel, G. (2009). Modern Kültürde Çatışma. T. Bora, N. Kalaycı ve E. Gen (çev.). 6. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Smith, R.R.R. (2002). Hellenistik Heykel. (Çev. A. Yoltar Yıldırım). İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Soros, G. (2003). Küreselleşme Üzerine. (Çev. M. Keçik). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Stallabrass, J. (2009). Sanat A. Ş. (Çev. E. Soğancılar). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wu, C. (2005). Kültürün Özelleştirilmesi. (Çev. E. Soğancılar). İstanbul: İletişim Yayınları.