Ionesco’nun “Kel Şarkıcı” Adlı Oyununda Söyleşimlere Dayalı Anlatı Türleri

Öz Bu çalışmada Ionesco’nun Kel Şarkıcı isimli oyunu, karşılıklı konuşmalar bağlamında ve oyunda yer alan kimi öykü, şiir, deyiş ve atasözleri gibi anlatım türleri yapı, içerik, anlam ve sözdizim yönünden incelenmiştir. Oyunda yer alan bu yazınsal betiler kahramanların karşılıklı konuşmalarından oluşan söyleşimler bağlamında ele alınarak sınırlandırılmıştır. Tüm bu türlerin anlamsal ve sözdizimsel düzlemde iletişimsel çözümlemesi yapılmaya çalışılmıştır. Bu yazınsal türlerin toplumun yansıması olan Ionesco sahnesinde dramatik bir biçimde nasıl ele alınıp, kurgulandıkları bulgulanmaya çalışılmıştır. Ayrıca oyunda özellikle söyleşimler içine yerleştirilen öykü, şiir, özdeyiş ve atasözlerinden bozma kalıp deyişlerin anlatı dilinin dış dünyaya yansıtılmasına ve oyunun izleğini güçlendirmesine olan katkıları incelenmiştir. Oyunun belli bölümlerine yerleştirilen bu yazınsal türlerin oyunun ivme kazanmasında, izleğin pekiştirilmesinde, yazarın biçeminin güçlendirilmesi ve Uyumsuz Tiyatro anlayışının yansıtılmasında önemli işlevler üstlendiği sonucuna ulaşılmıştır.

___

Altuğ, Taylan (Mart 2001). Dile Gelen Felsefe. İstanbul: YK Kültür Sanat Yayıncılık.

Benmussa, Simone (1966). Eugène Ionesco Théâtre de tous les temps. Paris: Seghers.

Bonnefoy, Claude (1996). Entre la Vie et le Rêve (Entretiens). Paris: Gallimard.

Çamurdan, Esen (1996). Çağdaş Tiyatro ve Dramaturgi. İstanbul: Mitos Boyut Yay.

Er, Ayten (1998). Oyun Çözümlemesinde İlk Adım. Ankara: Ürün.

Esslin, Martin (1999). Absürd Tiyatro Gösterim Sanatları. Çev: Güler Siper. Ankara: Dost Kitabevi Yay.

Guıchermerre, Roger (1981). La Tragie-Comédie. Paris: Presses Universitaires de Fran- ce.

Ionesco, Eugène 1966 (1962). Notes et contres-notes. Paris: Gallimard.

Ionesco, Eugène (1982). “Ionesco entre deux chaises (Ionesco İki Sandalye Arasında)”

Le Nouvel Observateur. İpşiroğlu, Zehra (1995). Tiyatroda Düşünsellik. İstanbul: Mitos Boyut Yay.

Pavis, Partice (1996). Dictionnaire du Théâtre. Paris: Dunod.