Gitar Eğitiminde Yazarak Çalışma Yönteminin Parmak ve Konum Numaralarına Uygun Seslendirmeye Etkisi

Öz Özet: Yazarak çalışma yöntemi, gitar öğrencilerinin eserlerini çalışırken, geleneksel öğretimyöntemlerine ek olarak, eser notasında yer alan müziksel unsurlara daha fazla dikkat etmelerini vedaha fazla unsuru algılamalarını sağlayan, öğrencinin aktif olarak öğrenmesine olanak tanıyan birçalışma yöntemidir. Araştırmanın amacı, gitar eğitiminde yazarak çalışma yönteminin parmak vekonum numaralarına uygun seslendirme başarısına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışmagrubu, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü’nde lisans düzeyindeöğrenim görmekte olan 5’i deney grubunda 5’i de kontrol grubunda olmak üzere 10 bireyselçalgı gitar öğrencisi olarak belirlenmiştir.Araştırmada, betimsel ve deneysel boyutlardan oluşan karma model kullanılmıştır. Araştırmanındeneysel kısmında, deneysel desen olarak öntest-sontest kontrol gruplu model kulanılmıştır.Yazarak çalışma yönteminin uygulanmasını da içeren 4 haftalık deneysel işlem sürecinden sonraöntest-sontest farklılıkları karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler, “Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi”ve “Mann Whitney U” testi kullanılarak analiz edilmiştir.Deneysel işlem sonrasında, öğrencilerin parmak ve konum numaralarına uygun seslendirmebecerilerine yönelik öntest - sontest puanları, öntestte gruplar arasında anlamlı bir fark olmadığını,sontestte deney grubu lehine anlamlı bir fark oluştuğunu göstermiştir. Sontest verileri yazarakçalışma yönteminin, öğrencilerin parmak ve konum numaralarına uygun seslendirme becerilerinigeliştirmede önemli ölçüde etkili olduğunu göstermiştir.Anahtar Kelimeler: Gitar, Eğitim, Yazarak Çalışma Yöntemi.The Effect of Practicing by Writing Method on Playing According toFingers and Position Numbers in Guitar EducationAbstract: Practicing by writing method, which lets students to be more focused on the musicalelements in work note, provides them with comprehension of more elements and gives themopportunities to learn actively, is a practicing method in addition to traditional teaching methodswhile guitar students are practicing their works. The purpose of this study is to define the effectof practicing by writing method on the success of playing according to position numbers in guitareducation. The working group of this study is the 10 BA solo guitar player students at AtaturkUniversity Department of Musical Sciences who were randomly chosen and divided into two equalgroups as experiment and control groups.Mixed model which has descriptive and experimental dimensions was used in the study. Inexperimental part pretest-posttest design was used as experimental design for the control group.After four weeks of experimental process, which also consists of the application of practicing bywriting method, the differences between pre-test and post-test were compared. The obtained datawas analyzed by using “Wilcoxon Signed Ranks and Mann Whitney U” tests.After the experimental process, the scores of students’ pre-test and post-test related to playingaccording to fingers and position numbers skills showed that there was no significant differencebetween the groups in pre-test but there is a significant difference in post-test in experimentalgroup. The post-test data showed that practicing by writing method has a very important effect onstudents’ playing according to fingers and position numbers skills.Keywords: Guitar, Education, Practicing by Writing Method

___

  • Aksoy, N. (1989). Iris Murdoch, Felsefesi ve Sanatı. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları. Bloom, H. (1986). “Introduction by Harold Bloom”. Modern Critical Views-Iris Murdoch. Ed. Harold Bloom. New York: Chelsea House Publishers. Bove, C. (1993). Understanding Iris Murdoch. South Carolina: University of South Carolina Press. Brans, J. (1985). “Virtuous Dogs and a Unicorn:An Interview with Iris Murdoch”. From A Tiny Corner in the House of Fiction Conversations with Iris Murdoch. Ed. Gillian Dooley. Columbia: University of South Carolina Press, 2003. 155-166. Conradi, P. J. (2007). “Oedipus, Peter Pan and Negative Capability: On Writing Iris Murdoch’s Life”. Iris Murdoch-A Reassessment. Ed. Anne Rowe. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 189-203. Conradi, P. J. (2002). “Writing Iris Murdoch: A Life- Freud versus Multiplicity”. The Iris Murdoch News Letter, Number 16 (Winter 2002/Spring 2003): 1-8. Conradi, P. J. (2001a). The Saint and The Artist-A Study of the Fiction of Iris Murdoch. London: HarperCollins Publishers. Conradi, P. J. (2001b). Iris Murdoch: A Life. London: HarperCollins Publishers. De Pue, S. (2008). “Meeting the Enchanters: Unpublished Interview with Iris Murdoch”. The Iris Murdoch Review, Volume 1, Number 1. 7-17. Eecke, W. (2009). “Lacan’ın Kompleks Psikoz Kuramına Dair Kuramsal ve Terapötik Çıkarımlar”. (Trans. Berkay Ersöz). MonoKL Lacan Özel Sayısı, No: VI- VII. 416-429. Faraci, F. (2009). “Cinsel ilişki-sizlik”. MonoKL Lacan Özel Sayısı, No: VI-VII. 599- 605. Fink, B. (1999). A Clinical Introduction to Lacanian Psychoanalysis-Theory and Technique. London: Harvard University Press. Grimshaw, T. (2005). Sexuality, Gender and Power in Iris Murdoch’s Fiction. Massachusetts: Madison-Teaneck Fairleigh Dickinson University Press. Haffenden, J. (1983). “John Haffenden Talks to Iris Murdoch”. From A Tiny Corner In The House of Fiction Conversations With Iris Murdoch. Ed. Gillian Dooley. Columbia: University of South Carolina Press, 2003. 124-138. Hague, A. (1984). Iris Murdoch’s Comic Vision. Selinsgrove: Susquehanna UP. Heusel, B. S. (2001). Iris Murdoch’s Paradoxical Novels: Thirty Years of Critical Reception. New York&Suffolk: Camden House. Heusel, B. S. (2006). “Review of Sexuality, Gender and Power in Iris Murdoch’s Fiction by Tammy Grimshaw”. The Iris Murdoch News Letter, Number 19. 19- 21. Heusel, B. S. (1995). Patterned Aimlessness-Iris Murdoch’s Novels of the 1970s and 1980s. Athens&London: The University of Georgia Press. Homer, S. (2005). Lacan. New York: Routledge. Johnson, D. (1987). Iris Murdoch. Bloomington&Indianapolis: Indiana University Press. Khogeer, A. J. (2006). The Integration of The Self: Women in the Fiction of Iris Murdoch and Margaret Drabble. Maryland: University Press of America. Lacan, J. (1977). The Seminar of Jacques Lacan: Book XI The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. Ed. Jacques-Alain Miller. (Trans. Alan Sheridan). New York-London: W. W. Norton&Company. Martin, P. and Rowe A. (2010). Iris Murdoch A Literary Life. London: Palgrave & Macmillan. Morel, G. (2009). “Semptomun Uzantıları”. (Trans. Merve Kurt). MonoKL Lacan Özel Sayısı. No: VI-VII. 431-457. Murdoch, I. (1997). Existentialists and Mystics-Writings on Philosophy and Literature. Ed. Peter Conradi. London: Chatto&Windus. Nasio, J.-D. (2008). “Freud’un Yapıtlarına Giriş”. Psikanaliz’in Yedi Büyüğü. Ed. J. D. Nasio. (Trans. Kenan Sarıalioğlu). İstanbul: Kırmızı Yayınları. Nasio, J.-D. (2007). Jacques Lacan’ın Kuramı Üzerine Beş Ders. (Trans. Özge Erşen- Murat Erşen). Ankara: İmge Kitabevi. Nicol, B. (1999). Iris Murdoch-The Retrospective Fiction. London: St Martin’s Press. Obumselu, B. (1975). “Iris Murdoch and Sartre”. ELH, Vol. 42, No. 2: 296- 317. Rose, W. K. (1968). “Iris Murdoch, Informally”. From A Tiny Corner In The House of Fiction Conversations With Iris Murdoch. Ed. Gillian Dooley. Columbia: University of South Carolina Press, 2003. 16-29. Sheridan, A. (1977). “Translator’s Note”. The Seminar of Jacques Lacan: Book XI The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. Ed. Jacques-Alain Miller. (Trans. Alan Sheridan). New York&London: W. W. Norton&Company. Soysal, Ö. (2009). “Başlangıçta Zevk Vardı...”. MonoKL Lacan Özel Sayısı, No: VI-VII. 606-610. Spear, H. D. (1995). Iris Murdoch. London: Macmillan Press, 1995. Todd, R. (1984). Iris Murdoch. London&New York: Methuen. Tucker, L. (1992a). “Introduction”. Critical Essays on Iris Murdoch. Ed. Lindsey Tucker. New York: G. K. Hall&Company. 1-16. Tucker, L. (1992b). “Released from Bands: Iris Murdoch’s Two Prospero’s in The Sea, The Sea”. Critical Essays on Iris Murdoch. Ed. Lindsey Tucker. New York: G. K. Hall&Company. 161-175. Turner, J. (1993). Murdoch vs. Freud: A Freudian Look at an Anti-Freudian. New York: Peter Lang. Winsor, D. A. (1986). “Solipsistic Sexuality in Murdoch’s Gothic Novels”. Modern Critical Views-Iris Murdoch. Ed. Harold Bloom. New York: Chelsea House Publishers. 121-130. Žižek, S. (2010). Yamuk Bakmak-Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş. (Trans. Tuncay Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.