Fatih Akın Filmlerinde Geleneksel Simgelerin Temsili

Öz Dünyada yaptığı filmlerle adından söz ettirmeyi başaran göçmen yönetmen Fatih Akın’ın, gerek seçtiği ve işlediği konular, gerekse filmlerinin kurgusu bakımından çok dilli bir anlatım benimsediğini görülmektedir. Bu çok dillilik, kültürel ve kimliksel açıdan yönetmenin çok uluslu alt kimliklerinin etkisinden kaynaklanmaktadır. Üçüncü kuşak göçmen bir yönetmen olan Fatih Akın’ın filmlerinde kendi hayatı, kökleri ve kültürüne ait izler bulunmaktadır. Fatih Akın’ın aksanlı sinemasını, Alman Sineması içinde bir farklılık olarak sunduğu görülmektedir. Çifte kimlikliliğinin sağladığı melez bir bakış açısıyla oluşan dünya görüşü, onun göçmenliğinden kaynaklanmaktadır. Filmlerinde kullandığı imgelerin konumlandırılışı, onun kimi zaman batılı kimi zamansa oryantalist karakterinin bir potada erimesinin sonucudur. Bu çalışmada Fatih Akın Filmlerinde geleneksel Simgelerin temsillerine bakılmıştır. Niteliksel içerik çözümlemesi yöntemi kullanılarak izlenen filmler değerlendirilmiştir. Geleneksel değerleri ve etnik kökenleri farklı insanların, hem kendi kültürleriyle hem de içinde yaşadıkları toplumun kültürüyle olan çatışmalarını, eski ve yeni geleneksel simgelerin güncel yaşam içinde nasıl korunup ya da değiştirildiğine ve bunları yönetmenin filmlerine nasıl taşıdığına, oluşturulan belli kategoriler etrafında seçilen filmlerle bakılmıştır.

___

  • Akın,F.(2013).Sinema Benim Memleketim,(Çev:Barış Tut)İstanbul:Doğan Egmont 2011)
  • Aksoy, A. (Şubat 2005). ”Fatih Akın ile Söyleşi”, Virgül Dergisi, 81, 34.
  • Arman, A. (13 Mart 2004). ”Abi Kendimi Resmen Alman Hissediyorum”, Hürriyet Gazetesi
  • Armutçu, E. (21 Şubat 2004). “İki Ülkeye Birden Hasret Kaldıkları Ödülü Getiren Türk Fatih Akın”, Hürriyet Gazetesi
  • Deliormanlı, E. (2011). Fatih Akın’ın Aksanlı Sineması, Serpil Kırel (ed.), Türk ve Dünya Sineması Üzerine Sentezler, (ss.273-301), İstanbul: Parşömen
  • Erdem A. (22 Şubat 2004). “Annemin Tepkisinden Korktum”, Sabah Gazetesi
  • Erdem,A. (13 Mart 2004). “Alman Sanatında Avrupalı Türk Fırtınası”, Hürriyet Gazetesi
  • Hall, S. (1998). Kültürel Kimlik ve Diyaspora. (Çev.: İ. Sağlamer). İstanbul: Sarmal
  • Homi, K.B. (1990). Dissemi Nation: Time, narrative, and the margins of the modernization, iç. H.K. Bhabba (ed.) Nation and Narration. Routledge: London
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü, (A Dictionary of Sociology). (Çev.: Osman Akınhay), İstanbul: Bilim ve Sanat Yayınları
  • Monkachi, N. (2003). “Sınırdaki İki Örnekten Hareketle Göç Sosyolojisini Yeniden Düşünmek: Kazablanka’dakiFransızlar ve Pariste’ki Amerikelılar”. Toplumbilim Göç Sosyolojisi Özel Sayısı,17.
  • Tosun, A. F. (2004). Almanya’da Yaşayan Türk Yönetmenlerin Filmlerinde Göçmen Olgusu, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Yanıkkaya, B. (2003). Kısa ve Acısız ya da Uzun ve Acılı, Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler (3),(s.135), İstanbul: Bağlam