Edebiyatta Oyunsu Öğeler ve Eleştiri / Literature and Game as a Questioning Metaphor

Öz Öz: Oyunun insan algısı üzerindeki ritmik ve uyarıcı etkisi hiç kuşkusuz oldukça büyüktür.İnsan, varbulunduğu ortam koşullarında kendini ve çevresini diğer aracıların yanısıra, oyun veya oyunsu parametreler sayesinde de alımlamaya ve yansıtmaya çalışır. Sözkonusu yazınsal metinlerle yürütülen okuma süreçleri olunca, oyunun biyo-psikososyaletkisi daha da artmaktadır. Yazınsal metinlerin anlam odaklı iletişim etkinliği, farklı okumaetkinliği gerektirdiğinden, oyunsu paradigmalarla örtüştürülen metinsel anlam katmanlarınitelikli okur, okuma, anlama ve yorumlama becerilerini zorunlu kılar. Modernsonrası dönem, yazınsal ürünlerde iletinin eleştirel yansımalarını daha da etkinleştirmekamacıyla oyun olgusundan önemli ölçekte yararlanır. Bunun en önemli nedeni olarak,çağın sorgulanması gereken sosyopolitik sorunlarına oyunsu anlatım metoduyla dikkatçekmek gösterilebilir. Postmodern anlatım tarzı, bu ağda yer etmiş bir akımın adıdır.Bu çalışmada, postmodern akımının yazın dünyasına kalıcı izler düşüren parametrelerininoyunsu yansımaları metin üzerinden irdelenmiştir. Yöntem olarak metin analizi, okurodaklı alımlama yaklaşımları ve metinsel çağrışım süreçleri kullanılmıştır.Anahtar Kelimeler: Oyun, yazınsal metin, postmodern, çağ sorunu. Literature and Game as a Questioning MetaphorAbstract: The rhythmical and arousing effect of game on human perception is,undoubtedly, great. People, in circumstances, try to perceive themselves and theirenvironment through game and game-like parameters as well as through other means. Thebio-psychological effects of games increase much more in case what is in question is the  reading processes carried out. Since the meaning-focused communicative effectiveness ofliterary texts needs a different type of reading, the textual layers of meaning matched withgame-like paradigms require qualified reader, reading, comprehension, and interpretationskills. Post-modern period makes use of the phenomenon of game to a great extent in orderto increase the effectiveness of critical reflections of the message in literary products.Drawing attention to socio-political problems of the age that need questioning through agame-like method of narration can be shown as the biggest reason for this. Post-modernstyle of narration is the name of a movement in this age. In this study, the game-likereflections of the parameters that left their mark on the world of literature were analyzedon text. As the methods of study, textual analysis, reader-focused perceptual approaches,and association processes were used.Keywords: Game, literary text, postmodern, question of the era

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü