Edebî Türlerinin Tespiti ve Anı İzlenimi Sorunu Bakımından Abdülhak Şinasi Hisar’ın Eserleri

Cumhuriyet Döneminin avangart ve modernist romancısı Abdülhak Şinasi Hisar’ın eserleri, yayımlanmaya başladığı tarihlerden itibaren edebiyat dünyasında şaşkınlıklara, hayranlıklara ve kafa karışıklığına neden olmuştur. Pek çok yazar ve eleştirmen tarafından onun romanları anı olarak; biyografik eserleri ve denemeleri ise romanımsı eserler olarak görülmüştür. Hatırayı bir sanatsal form olarak kullanan Hisar’ın eserlerinin yol açtığı bu durum onun eserlerinin deneysel, modernist ve öncü eserler olmaları ile de ilgilidir. Onun eserleri salt hatıralar veya otobiyografik metinler değildir. Hisar, kurmaca oldukları unutulmaması gereken ve kendi aralarında pek çok metinlerarası ilgiler barındıran romanlarında, anı/denemelerinde ve biyografik eserlerinde hatıralarını sayıp dökmemiştir; ancak hatıra estetiğinden yararlanmıştır.

Abdülhak Şinasi is an avant-garde and modernist novelist of Republican Period. His writings have caused confusions, admirations and confusions from the date they had been published. Many writers and critics have been defined his novels as memories; likewise his biographical works and essays are as similar to the novel. Hisar uses memory as an art form. The confusions caused from Hisar’s work are related with this condition that Hisar’s writings are experimental, modernist and pioneering works. His works aren’t only memories or autobiographical texts. He doesn’t tell his memories in his novels, memoir / essays and biographical works that host a great many intertextual interests among themselves; also his works are fictional writings. Eventually he has benefited from the aesthetics of memorabilia

___

  • Acaroğlu, T. (1963). Abdülhak Şinasi Hisar ve Eserleri. İstanbul: Milliyet.
  • Bakırcıoğlu, N. Z. (2002). Başlangıcından Günümüze Türk Romanı. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Belge, M. (2002). “Deneme”. Cumhuriyet Dönemi Denemeler Seçkisi. (Yayına hzl. Öner Yağcı). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Ercilasun, B. (1997). Yeni Türk Edebiyatı Üzerine İncelemeler 1. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Hisar, A. Ş. (2005). Ali Nizamî Beyin Alafrangalığı ve Şeyhliği. İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2006). Ahmet Hâşim: Şiiri ve Hayatı. İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2010). Boğaziçi Mehtapları (5. Baskı). İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2008). Çamlıca’daki Eniştemiz, 2. Baskı, İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2008). Fahim Bey ve Biz (3. Baskı). İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2006). Geçmiş Zaman Fıkraları. İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2005). İstanbul ve Pierre Loti. İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2009). Kitaplar ve Muharrirler III. (Yayına hzl. Necmettin Turinay). İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (2010). Türk Müzeciliği. (Yayına hzl. Necmettin Turinay). İstanbul: YKY.
  • Hisar, A. Ş. (1998). Diyanet İslam Ansiklopedisi (C. 18). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Hisar, A. Ş. (2001). Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi (C. 1). İstanbul: YKY.
  • İleri, S (23. 04. 1988). “İstanbul bir Yalnızlıktır”. İstanbul: Milliyet.
  • Kantarcıoğlu, S (2009). Edebiyat Akımları, Platon’dan Derrida’ya. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Karaca, N. T (1998). Abdülhak Şinasi Hisar’ın Eserlerinde Geçmiş Zaman ve İstanbul. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karaosmanoğlu, Y. K. (1969). Edebiyat ve Gençlik Hatıraları. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Kudret, İ.; H.İnci (1995). Cevdet Kudret’e Mektuplar. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Lekesiz, Ö. (1998). Yeni Türk Edebiyatında Öykü 2. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Moran, B. (2000). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Necatigil, B. (2005). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Okay, O. (2005). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Peyami S. (01. 03. 1959). “Yahya Kemal’e vedâ”. İstanbul: Milliyet.
  • Solok, C. K. (1999). Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman 2. İstanbul: İnkilâp Kitabevi.
  • Tanpınar, A. H. (2000). “Boğaziçi Mehtapları”, Edebiyat Üzerine Makaleler. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tanpınar, A. H. (2000).“Fahim Bey ve Biz”, Edebiyat Üzerine Makaleler. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Toros, T. (02.05.1983b). “75 Yaşında Öldüğünde Cebinde Bakiyesi 66 Lira Gösteren Bir Banka Cüzdanı Bulundu Tek Kuruşu Yoktu”. İstanbul: Milliyet.
  • Toros, T. (29.04.1983a). “Hisar’ın Tüm Kahramanları Gerçekten Yaşamış Kişilerdir”. İstanbul: Milliyet.
  • Tosun, N. (2011). Modern Öykü Kuramı. Ankara: Hece Yayınları. (1975).Türk Dili Türk Öykücülüğü Özel Sayısı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uçman, A. (1988). “Abdülhak Şinasi Hisar”. Türk Dili, S. 437, Ankara:
  • Ulunay, R. C. (08. 05. 1963). “Abdülhak Şinâsi Hisar”. İstanbul: Milliyet.
  • Uysal, S. S. (1961). Abdülhak Şinasi Hisar. İstanbul: Sermet Matbaası.
  • Yılmaz, D. (1997). Roman Kavramı ve Türk Romanın Doğuşu. Ankara:Akçağ Yayınları.