Chinua Achebe’nin Afrika Üçlemesi: Parçalanma, Artık Huzur Yok, Tanrının Oku’nda Kültür ve Kimlik

Öz Post-kolonyal edebiyatın en önemli temsilcilerinden Chinua Achebe, yazmış olduğu Afrika üçlemesinde söylemin en önemli kavramlarını derinlemesine irdelemiştir. Kültür, kimlik, yabancılaşma, melezlik, aradakalmışlık, yozlaşma ve asimilasyon gibi önemli unsurları Parçalanma, Artık Huzur Yok ve Tanrının Oku romanlarında ön plana çıkaran Achebe, ana karakterleri aracılığıyla Afrika coğrafyasının deneyimlediği sömürgecilik ve bağımsızlık sonrası dönemleri tüm detaylarıyla ortaya koymuştur. Sömürgecilik öncesi döneme de gönderme yapan yazar, kabile kültürlerinde çözülmemiş meselelerin ve sorunsallıkların var olduğunu göstererek, yaşanan çöküşü, yozlaşmayı ve parçalanmayı yalnızca sömürgeci politikalara ve uygulamalara dayandırmaz. İlkel toplumların aralarındaki gerilimler, savaşlar, mücadeleler, ayrımcılık ve dışlanmaya dair örnekler, Achebe’yi Post-kolonyal edebiyatın öncülerinden birisi haline getirmiştir. Siyah Afrika’nın Beyaz Avrupa’yla mücadelesi her türden ilişkiye açık bir ortam sunmaktadır. İnanç sistemi, kültür, kimlik ve yaşam tarzı bu mücadelede erozyona uğramaya en müsait olgular olarak görülmektedir.

___

  • Achebe, C. (2011). Parçalanma, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Achebe, C. (2012). Artık Huzur Yok, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Achebe, C. (2013). Tanrının Oku, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Ashcroft, B. Griffiths, G., Tiffin, H., (2007). Postcolonial Studies: The Key Concepts, Routledge, London and New York.
  • Aning, J., Nsiah, J., (2012). “Political Myth and Achebe’s Arrow of God”, Journal of Science and Technology, 32, ( 2), 68-77.
  • Begam, R. (1997). “Achebe’s Sense of an Ending: History and Tragedy in Things Fall Apart”, Studies in the Novel, 29, (3), The Johns Hopkins University Press, 396-411.
  • Câmpu, A. (2013). “Tradition Versus Modernity in Chinua Achebe’s No Longer At Ease”, Bulletin of the Transilvania University of Braşov, Series IV: Philology and Cultural Studies, 6, (55), No. 2.
  • Geçikli, K. (2014). “Against Dehumanization: Re-humanization in J. M. Coetzee’s Work”, Littera Edebiyat Yazıları, Ankara, 35, 59-68.
  • Geçikli, K. (2015). “Orientalisation of the Occident: Nadeem Aslam’s Maps for Lost Lovers”, Interactions, İzmir: Ege University Press, 24, (1), 79-90.
  • Killam, G. D., (1971). “Chinua Achebe’s Novels”, The Sewanee Review, 79, (4), The Johns Hopkins University Press, 514-541.
  • Olufunwa, H. (2005). “Achebe’s Spatial Temporalities: Literary Chronotopes in Things Fall Apart and Arrow of God”, Critical Survey, 17, (3), Berghahn Books, 49-65.
  • Rhoads, D. A. (1993). “Culture in Chinua Achebe’s Things Fall Apart”, African Studies Review, Cambridge University Press, 36, (2), 61-72.
  • Semwal, S. (2013). “Colonial Conflicts leads to Alienation and Rootlessness in Achebe’s No Longer at Ease”, IOSR Journal of Humanities and Social Science, 8, (6), 26-30.
  • Udofia, J. (2014). “Arrow of God and the Sanctity of Spiritual Values”, An African Journal of New Writing, 52, 105-119.