Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim

Öz Liflerin eğirme işlemine tabi tutularak iplik haline getirilip, bu ipliklerden dokuma, örme ve keçeleştirme gibi yöntemlerle yüzey oluşturmanın bir sonucu olarak ortaya çıkan tekstil, insanlığın bilinen en eski uğraşlarındandır. Bu araştırma makalesinde; tarih boyunca örtünme, barınma gibi temel yaşamsal ihtiyaçlara cevap veren tekstilin sanat nesnesine dönüşme süreci ve bu sanatın biçimsel değişimi incelenmiştir. Özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra yeni yaklaşımlarla gelişen ve çağdaşlaşan sanat ortamı tekstil sanatını da etkilemiş ve onu geleneksel ifade biçimlerinin ötesine taşımıştır. Çağın getirdikleriyle iki boyutlu tapestrylerden üç boyutlu eserlere varan değişim, tekstil sanatçılarının özgün çalışmalarından örnekler sunularak açıklanmıştır.

___

  • Abakanowicz, (1969). http://www.vulture.com/2008/02/artist_magdalena_abakanowicz.html, (Erişim tarihi: 03.06.2015).
  • Akengin, G., (2012). “Sanat Dalları Arasında Etkileşim Ve Dil”, Karadeniz Araştırmaları, S.33.
  • Barnard, M., (2002). Sanat Tasarım Ve Görsel Kültür, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Dereci, T. V., (2014). “‘Doku’nuşlar’ Tekstil Sergisi Üzerinden Tekstil Sanatında Mekân, Malzeme, Biçim İlişkisi”, Yedi, Sanat Tasarım Ve Bilim Dergisi, S.12.
  • Edeer, Ş., (2005). “Sanat Eğitiminde Disiplinler Arası Yaklaşım”, Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.19.
  • Grant, S., (2007). “Tekstilin Aristokratları”, P Dünya Sanatı, S.44.
  • Guermonperez, (yaklaşık 1963). http://www.cooperhewitt.org/2013/09/05/weaving-the-old-with-the-new/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Gürsu, B., (2006). “Kemal Can İle Çevrede Lif Sanatı Üzerine”, Art And Life, S.19.
  • Foster, H., (1986). Subversive Signs Http://Www.Allanmccollum.Net/Allanmcnyc/Amcpdf S/Mccollum-Fost Er.Pdf (Erişim tarihi: 24.04.2015).
  • Kagan, S. M., (2008). Estetik Ve Sanat Notları, Karakalem Kitabevi, İzmir.
  • Kandinsky, W., (2013). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul.
  • Morlock, (2005). http://www.tayloepiggottgallery.com/exhibition/8/#!997 (Erişim tarihi: 03.06.2015)
  • Neziroğlu, (2014). https://www.youtube.com/watch?v=AuZ5DpftkL4 (Erişim tarihi: 01.06.2015).
  • Özay, S., (2001). “Fiber Art’ta İlginç İşler”, Art And Decor, S.94.
  • Özay, S., (2001). Dünden Bugüne Dokuma Resim Sanatı, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Süzen, H. N., (2010). “Sanatta Disiplinler Arası Bir Yaklaşım: Enstalasyon Sanatı Ve Genco Gülan Örneklemi”, Gazi Üniversitesi GSF Dergisi, S. 6.
  • Tez, Z., (2008). Tekstil Ve Giyim Kuşamın Kültürel Tarihi, Doruk Yayıncılık, İstanbul.
  • Uğurlu, A., (2002). “Avrupa Birliği Ve Tekstil Sanatında Yeni Kuruluş: Artemision”, Sanat Çevresi.
  • Whitham, G. Ve Pooke, G., (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, Optimist Kitap, İstanbul.
  • Williams, R., (1976). Keywords, Fontana Paperbacks, İngiltere.
  • Westfall ve Miller, (1995 ) . http://www.barbarawestfall.com/before.php (1.06.2015).
  • Vasari, (1560). http://www.vam.ac.uk/content/articles/c/cosimo-de-medici-renaissance-patron/ (Erişim tarihi: 12.05.2015).
  • Yoshimoto, (2005). http://naokoyoshimoto.com/works_sironohitugi20052.html (Erişim tarihi: 03.06.2015).