Sürdürülebilir Moda Kavramına Yönelik Tasarım Fikirleri

Sürekli değişen dünya düzeni içerisinde bu değişiklere ayak uydurma isteği, her koşulda yeni ve farklı olanı arzulayan tüketim toplumlarını, moda dünyasında ise neredeyse altı aydan da kısa süren trendleri gündeme getirmektedir. Tasarımlar, bu trendlere sırtını dayayarak problem çözme eyleminden uzaklaşmakta iken güncel problemleri de ortaya çıkarmaktadır. Bu karşı akımla beraber dünya, tüketimi yavaşlatma, çevre bilincine sahip olma, gelecek nesillere yaşanabilir alanlar bırakabilme kaygısıyla tasarımda sürdürülebilirlik kavramına yönelmektedir. Makalenin ana konusunu sürdürülebilir moda kavramı oluştururken bu kavrama yönelik tasarım fikirleri Malzeme Odaklı Tasarım, Kalıp Odaklı Tasarım ve Modüler Tasarım başlıkları altında değerlendirilmiştir. Buradaki amaç, sürdürülebilir modanın tasarım ayağındaki fikirleri derleyerek tartışmak, farkındalık düzeyini artırmak ve geliştirilebilecek yeni fikirlerin doğmasına yönelik bir basamak oluşturmaktır.

SUSTAINABLE FASHION ORIENTED DESIGN IDEAS

Constant alteration of world order and demand to keep up, bring forward consumer societies that desire new and different in every circumstance. Furthermore, in fashion world, almost shorter than six months trends reveal. Designs are drifting away from problem solving action by putting their backs on these trends, meanwhile they also reveal current problems. Along with this anti movement, the world is shifting to the concept of sustainability in design with a concern of slowing consumption, having environmental awareness, and leaving future generations habitable areas. Main theme of this paper is the concept of sustainable fashion and design ideas for this concept are evaluated under Material Focused Design, Patternmaking Focused Design and Modular Design. Paper’s objective is compile and discuss the design ideas of sustainable fashion, raise awareness and create a step to new developable ideas.

___

  • Archer, B. L., (1965). Systematic Method for Designers. Council of Industrial Design, London.
  • Atılgan, Ç., (2015). Hızlı Moda Kavramının Üretici ve Tüketici Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayazıt, N., (1994). Endüstri Ürinlerinde ve Mimarlıkta Tasarlama Metotlarına Giriş, Literatür Yayınevi, İstanbul.
  • Bayazıt, N., (2008). Tasarımı Anlamak, 1. Baskı, İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul.
  • Busch, O. V., (2015). "Ahimsa Modası Çünkü Sürdürülebilirlik Yeterince Aykırı Değil", Şölen Kipöz (Ed.), Sürdürülebilir Moda, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul, s. 19-30.
  • Carrico, M. & Kim, V., (2014). "Expanding zero-waste design practices: a discussion paper. International Journal of Fashion Design", Technology and Education , s.58-64.
  • Fletcher, K., (2008). Sustainable Fashion and Textiles: Design journey, Earthscan, London.
  • Fogg, M., (Der.), (2014). Modanın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
  • Göksel, N. & Gökmenoğlu, M., (2012). "Geri Dönüşüm Kavramının Bayan Giysi Tasarımına Yansıması", I. Ulusal Geri Kazanım Kongre ve Sergi Kataloğu, Uşak Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Uşak, s.279-291.
  • Gürcüm, B. H., & Yüksel, C., (2012). "Moda Sektörünü 'Yavaşlatan' Eğilim: Eko Moda ve Moda'da Sürdürülebilirlik" 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu, Akdeniz Üniversitesi, Antalya, s.48-51.
  • Hançerlioğlu, O., (2010). Felsefe Sözlüğü, 17. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Henkaa, (2016). "Henka", https://www.henkaa.com, Erişim tarihi: 30.12.2016.
  • Kılıç, S., (2013). Giyim Sektöründeki Üretim Atıklarının Sürdürülebilir Moda Yaklaşımı ile Değerlendirilmesi ve Örnek Bir Uygulama, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi Ankara.
  • Kim, E., Fiore, A. M. & Kim, H., (2014). Fashion Trends Analysis and Forecasting, Bloomsbury Academic, London.
  • Kipöz, Ş., (2015). Sürdürülebilir Moda, 1. Baskı, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Löbach, B., (1976). Industrial design: Grundlagen d. Industrieproduktgestaltung, München: Thiemig.
  • Miller, D., (2007). Interview: Deborah Milner of Aveda Ecouture. (J. Danyelle, Röportajı Yapan http://inhabitat.com/john-patrick-organic-neweco-line/, Erişim tarihi: 25.12.2016.
  • Niinimaki, K., (2013). Sustainable Fashion: New Approaches, Aalto ARTS Books, Helsinki. Olivier, K., (2012). "Life is Good", https://stylesource01.wordpress.com/2012/01/28/ modular-fashionblessus/, Erişim tarihi: 02.01.2017.
  • Ovacık, M., (2015). "Sağduyulu Dişil Yaratıcılık: Zanaat, Onarım ve Dönüşüm", içinde Şölen Kipöz (Ed.), Sürdürülebilir Moda, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul, s.43-60.
  • Özcan, O., (Ed.) (2016). Cogito: Tasarım Ne Bekler?, Cilt: 83, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Sherin, A., (2013). Sustainable Thinking. Ethical Approaches to Design and Design Management, Bloomsbury, New York.
  • Shiva, V., (2014). İnadına Canlı: Kadınlar Ekoloji ve Hayatta Kalma, Emine Ayhan (çev.), Sinek Sekiz Yayınları, İstanbul. Tunalı, İ., (2004). Tasarım Felsefesine Giriş, 2. Baskı, Yapı Yayın, İstanbul.
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. Sümeyya Kılıç, Atık Tekstillerden Düz Dar Elbise, Artıklar Artık Çöp Değil Koleksiyonu, 2013. Kılıç, S. (2013). Giyim Sektöründeki Üretim Atıklarının Sürdürülebilir Moda Yaklaşımı ile Değerlendirilmesi ve Örnek Bir Uygulama. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Görsel 2. Şölen Kipöz, "Naif", 1940'lara Ait Bir Elbisenin Yeniden Değerlendirilmesi, AHİMSA: Giysilerin Öteki Yaşamı (A Serisi), 2012. Kipöz, Ş. (2015). Sürdürülebilir Moda (1. Baskı), Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Görsel 3. Nele Roosimägi, "İleri Dönüşümlü Kıyafet", ReUse Republic Yarışması, 2011. http://www.reuserepublic.com/nele-roosimagi/ , Erişim tarihi: 08.11.2016.
  • Görsel 4. Gary Harvey, Kot, Trençkot, Gazete ve Kağıt Malzemeli Tasarımlar, Eco-Couture, 2008. http://static.wixstatic.com/media/1c24ee_60bb6dbe6f2 fdde94184c57f1e68734e.jpg_srz_970_264_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg _srz , Erişim tarihi: 08.11.2016.
  • Görsel 5. Gary Harvey, Geridönüşüm Elbisesi, Akademi Ödülleri'nde Livia Firth, 2011. http://www.universojatoba.com.br/wp-content/uploads/2014/ 04/Ujatoba _moda_06.jpg Erişim tarihi: 08.11.2016.
  • Görsel 6. Paco Rabanne, "Chainmail Elbisesi", Vogue dergisi, 1966. http://images.vogue.it/imgs/galleries/encyclo/moda/009664/13- 4528_0x420.jpg , Erişim tarihi: 05.12.2016.
  • Görsel 7. Deborah Miller, "Plastic Lace Dress", Plastik Torbaların Tül Üzerine Aplikesi, 2006. http://www.deborahmilner.net/images/ecou07.jpg , Erişim tarihi: 05.12.2016.
  • Görsel 8a. Issey Miyake, "A-POC", Dikişsiz ve Firesiz Kıyafetler, 1971. http://ic.pics.livejournal.com/agritura/16089606/3641335/3641335_900 .jpg, Erişim tarihi: 05.12.2016.
  • Görsel 8b. Issey Miyake ve Dai Fujiwara, A-POC kullanımı, 1990'larda. https://www.wired.com/wpcontent/uploads/archive/wired/archive/12.04/i mages/FF_162_miyake_1.jpg , Erişim tarihi: 05.12.2016.
  • Görsel 9. Melanie Carrico ve Victoria Kim, Puzzle Yöntemiyle Kesilmiş Küçük Siyah Elbise ve Kalıbı, 2014. Carrico, M., & Kim, V. (2014). Expanding zero-waste design practices: a discussion paper, International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 58-64.
  • Görsel 10. Andrej Subarew, "Kes ve Kıvır" tekniğinde etek, bluz ve kalıbı, 2008. Fletcher, K. (2008). Sustainable Fashion and Textiles: Design journey. London: Earthscan.
  • Görsel 11. Jun Takahashi, "Apron Dress", Undercover marka modüler önlük elbise, 1998. http://shop.larekla.com/product/under-cover-apron-dress , Erişim tarihi: 30.12.2016.
  • Görsel 12. Joanna Duong Chang, "Sakura", Henkaa marka değişebilir elbise, 2012. https://www.henkaa.com/media/catalog/product/cache/9/image/ 900 x1350/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/a/sakura_turquoiseteal_ 1.jpg, Erişim tarihi: 30.12.2016.
  • Görsel 13. Michael Hekmat, Blessus markasına ait koleksiyon, 2012. https://stylesource01.files.wordpress.com/2012/01/blessus.jpg, Erişim tarihi: 30.12.2016