Sanatın Temsili ve Postmodern Sanatta Temsil Sorunu

Sanatın temsil boyutu güncelliğini hiç yitirmeyen ve bugün de en çok tartışılan konular arasında olmuştur. Sanat tarihi boyunca sanatın tüm niceliksel ve niteliksel temsil kurulumu pek çok parametreye bağlı olarak değişmiş, her dönem ve toplumun temsil anlayışı, kendi estetiğini de bu temsil anlayışına göre biçimlendirmiştir. Bu araştırmanın amacı literatürde sıklıkla kullanılan “temsili sanat” ve/veya “temsili resmi” tartışmak değildir. Çünkü temsil temsil ettiği şeyin kendisi değil bir aracıdır. Sanatın kendi kendisinin temsili ya da temsilin temsili olduğu durumlar bile, genelde sanat, özelde resim alanının tamamının bir temsil alanı olduğu gerçeğini değiştirmemektedir. Bu argümanla yola çıkılan bu araştırmada, sanatın temsil nitelikleri ve postmodern sanattaki temsil sorunu, sanat ilişkisi bağlamında, kuramsal, felsefi ve tarihi süreç içerisinde ele alınarak, tartışılmış ve yorumlanmaya çalışılmıştır.

REPRESENTATION OF ART AND REPRESENTATION IN POSTMODERN ART

Representation issue of art has always been current and has been within the most discussed topics today as well. Along with the history of art, all qualitative and quantitative representation set ups have been changed depending on various parameters, representation understanding of every era and every society has formed its own esthetics according to it. Purpose of this research is not to discuss representative art and/or representative painting which are used very often in literature. Because, representation is not the thing that it represents, but its means. Even the situations when art is the representation of itself or rperesentation of representation do not change the reality of generally art and particularly painting are fully the areas of representation. By starting with this argument, in this research representation characteristics of postmodern art which defines this era is discussed and tried to be evaluated on the basis of representation versus art relation, through the theoretical, philosophical and historical process.

___

  • AKAY, A., (2010). Birleşmeyen Sentez, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • AKYÜREK, E., (1994). Ortaçağ’dan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • ARNHEIM, R., (1997). Art and Visual Perception, University of California Press, U.S.A.
  • ARTUN, A., (2013). Çağdaş Sanat ve Kültüralizm, Kimlik ve Estetik, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, J., (1998). Simülakrlar ve Simülasyon, Oğuz Adanır (çev.), Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.
  • BEST, S. ve K. Douglas, (2011). Postmodern Teori, Mehmet Küçük (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BURNETT, R., (2012). İmgeler Nasıl Düşünür, Güçsal Pusar (çev.), Metis Yayınları, İstanbul.
  • CASTORIADIS, C., (2001). Dünyaya, İnsana ve Topluma Dair, Hülya Tufan (çev.), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • CORBUSIER, L., (2013). Bir Mimarlığa Doğru, Serpil Merzi (çev.), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • CRICK, F., (2000). Şaşırtan Varsayım-İnsan Varlığının Temel Sorularına Yanıt Arayışı, Sabit Say (çev), Tübitak Yayınları, Ankara.
  • DANTO, A.C., (2010). Sanatın Sonundan Sonra, Zeynep Demirsü (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • DAŞÇI, S., (2011). “Ortaçağ Avrupa Resminde Mimarinin Kullanımı”, Sanat Tarihi Yıllığı, 15: 131-147.
  • DELEUZE, G., (2004). Proust ve Göstergeler, Ayşe Meral (çev.), Kabalcı yayınları, İstanbul.
  • DENKEL, A., (1998). Nesne ve Doğası, Göçebe Yayınları, İstanbul.
  • DUBUFFET, J., (2010). Boğucu Kültür, İsmet Birkan (çev.), Dost Kitabevi, Ankara.
  • ECO, U., (2008). Yorum ve Aşırı Yorum, Kemal Atakay (çev.), Can Yayınları, İstanbul.
  • FARAGO, F. (2006). Sanat, Özcan Doğan (çev.), Doğu-Batı Yayınları, Ankara.
  • FEATHERSTONE, M., (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Mehmet Küçük (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • FISCHER, E., (1993). Sanatın Gerekliliği, Cevat Çapan (çev.), V Yayınları, Ankara.
  • FREELAND, C., (2008). Sanat Kuramı, Fisun Demir (çev.), Dost Kitabevi Yayınları, Anakara.
  • FUKUYAMA, F., (1999). Tarihin Sonu ve Son İnsan, Zülfü Dicleli (çev.), Gün Yayınları, İstanbul.
  • GIDDENS, A., (1994). Modernliğin Sonuçları, Ersin Kuşdilli (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • GOMBRICH, E. H., (1992). Sanatın Öyküsü, Bedrettin Cömert (çev.), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • GOODMAN, N., (1976). Languages of Art an Approach to a Theory of Symbols, Hackett Publishing Company, INC, Indianapolis, USA.
  • GÖKBERK, M., (1996). Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • GÜVEN, H. N.,(2009). “Leonardo Da Vinci’nin Anatomi Çalışmalarının Sanat Yaşamına Katkısı”, Süleyman Demirel Üniversitesi Yaşam Dergisi, 2(1): 22-24.
  • HANÇERLİOĞLU, O., (1987). Düşünce Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • HORKHEIMER, M., Adorno, T.W., (1996). Aydınlanmanın Diyalektiği II, Ç. O. Özügül (çev), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • ISER, W ., (1989). Prospecting: From reader response to literary antropology, The Johns
  • Hopkins UP, Baltimore. İPŞİROĞLU, N. ve M. İpşiroğlu (1991). Sanatta Devrim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • JACKSON, I., (2008). “Gestalt-A Learning Theory for Graphic Design”, International
  • Journal of Art and Design Education, 27 (1): 63-69. JAMESON, F., (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Nuri Pülümer ve Abdülkadir Gölcü (çev), Nirengi Kitap, Ankara.
  • KELLNER, D., (2001). Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası, Gülcan Seçkin
  • (çev), Doğu Batı Yayınları, İstanbul. LEPPERT, R., (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü, İsmail Türkmen (Çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • LYNTON, N., (1998). Modern Sanatın Öyküsü, Cevat Çapan ve Sadi Öziş (çev), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • LYOTARD, J.F., (1994). Postmodern Durum, Ahmet Çiğdem (çev), Vadi Yayınları, Ankara.
  • ÖRS, B., (2006). “Siyasal Temsil”, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, NO: 35.
  • ROBINS, K., (1999). İmaj-Görmenin Kültür ve Politikası, Nurçay Türkoğlu (çev), Ayrıntı yayınları, İstanbul.
  • ROSENTHAL, M. ve P. Yudin., (1972). Materyalist Felsefe Sözlüğü, Aziz Çalışlar (çev), Sosyal Yayınlar, İstanbul.
  • SAĞOCAK, A.M., (2003). Tasarım Tarihi, Uludağ Ün. Güçlendirme Vakfı Yayınları, Bursa.
  • SARUP, M., (2010). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm, Eleştirel Bir Giriş, Abdülbaki
  • Güçlü (çev), Kırk Gece Yayınları, İstanbul. STALLABRASS, J., (2010). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bienaller, Esin Soğancılar (çev), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ŞAYLAN, G., (2009). Postmodernizm, İmge Kitabevi, Ankara.
  • TODOROV, T., Foccroulle, B., ve Robert Legros. (2012). Sanatta Bireyin Doğuşu, Esra Özdoğan (çev), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • TUNALI, İ., (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • TÜKEL, U., (2005). Resmin Dili İkonografiden Göstergebilime, Homer Kitabevi, İstanbul.
  • WEBER, A., (1991). Felsefe Tarihi, H. Vehbi Eralp (çev), Sosyal Yayınlar, İstanbul.
  • WUNDRAM, M., (2008). Rönesanas, Selva Suman (çev), Taschen&Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • YILMAZ, M., (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınları, Ankara.