Sanat Yapıtında Tamamlayıcı Öğe Olarak Mekanın İzini Sürmek

Öz ÖzSanat yapıtı her ne kadar görünür olan ile ilgili olsa da görünür olanın dışında kalan mekânın bilgisi ve belleği de, yapıta dahil olur ve yapıtın kurgusunda önemli rol oynar. Sanat yapıtının kendisinden çok mekânla kurduğu ilişki de görünmez olanın izini taşır. Bu çalışma bağlamında René Magritte’in “Le Chateau de Pyrenees”, Rachel Whiteread’in Fouth Plinth projesi kapsamında yaptığı  isimsiz çalışması ve  Gabriel Orozco’nun “Piedra que cede” isimli çalışması, mekân-bellek-iz-boşluk kavramları ekseninde ortak yönleri araştırılacak ve kavramların yapıtlara sağladığı anlamsal katkılar incelenecektir. Anahtar Kelimeler: Mekân, Bellek, İz, Boşluk, Sanat 
Anahtar Kelimeler:

Mekân, Bellek, İz, Boşluk

___

Referans1 Artun, N.A. ve Ojalvo, R. (2012). Arzu Mimarlığı mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek, İstanbul: İletişim Yayınları.

Referans1 Bolt. B. (2010), Yeni Bir Bakışla Heiddeger, çev. Murat Özbank, İstanbul: Kolektif Kitap.

Referans2 Berger, J. (2017), Görünüre Dair Küçük Bir Teoriye Doğru Adımlar, çev. Bülent Somay, İstanbul: Metis Yayınları.

Referans3 Foucault, M. (2010), Bu Bir Pipo Değildir, çev. Selahattin Hilav, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Referans4 Pallasmaa, J. (2011) , Tenin Gözleri, çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: Yem Yayınları.

Referans5 Ponty, M. (2006), Göz ve Tin, çev. Ahmet Soysal, İstanbul: Metis Yayınları.

Referans6 Sharr, A. (2017), Mimarlar için Heidegger, çev. Volkan Atmaca, İstanbul: Yem Yayınları.

Referans7 Temkin, A. (2009), Gabriel Orozco Sergi Kataloğu, New York, The Museum of Modern Art Yayınları.

Referans8 Torczyner, H. (1992), René Magritte - Gerçek Resim Sanatı, çev. Nil Boyacı, İstanbul: Düzlem Yayınları.

İnternet Kaynakları

Referans9 Makale, http://www.japantimes.co.jp/culture/2015/02/26/arts/gabriel-orozcos-connections-with-japan/#.WWz_CYTyiUm, Erişim tarihi:18.07.2017.

Referans10 Magritte, R. http://www.Renémagritte.org/, Erişim tarihi:18.07.2017.

Görsel Kaynaklar Referans11 Görsel 1. René Magritte, Le Chateau de Pyrenees, 1959, 145 x 200 cm, Tuval Üzerine Yağlıboya, İsrail Müzesi. https://www.wikiart.org/en/René-magritte/the-castle-of-the-pyRenées-1959

Referans12Görsel 2. Rachel Whiteread, İsimsiz, 2001, 5 x 5 x 2,5 m, Trafalgar Meydanı. http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01355/rachel-whiteread_1355645i.jpg

Referans13Görsel 3. Gabriel Orozco, (Piedra que cede), 1992, Plastin, 36.8 x 39.4 x 40.6 cm, Sanatçı Koleksiyonu https://www.designboom.com/cms/images/andrea11/orozco06.jpg