Oyunculukta Karakter Yaratma Yaklaşımları Üzerine Bir İnceleme

Öz Oyuncu, oynayacağı karakteri, kendi kişiliği içinde mi yaratmalı; yoksa kendi kişiliği dışında mı aramalıdır? Karakter, oyuncunun kişiliğinin bir varyasyonu mudur; yoksa oyuncunun kişiliği ile bağlantısı olmayan münferit bir varlık mı? Karakter yaratımına ilişkin bu gibi sorular, günümüzde halen geçerliliğini korumakta; ve birbirine zıt iki karakter yaratma yaklaşımını ortaya koymaktadır. Bu makalede, söz konusu birbirine zıt iki karakter yaratma yaklaşımının incelenmesi amaçlanmaktadır.  

___

Adler, S. (2006). Aktörlük Sanatı. çev. Nazım Uğur Özüaydın, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.

Agarkov-Miklashevsky, T. (1983). “Chekhov’s Academy of Arts Questionnaire”, The Drama Review: TDR, Massachusetts: MIT Press, Vol. 27, No. 3, s. 22-33.

Benedetti, J. (1999). Stanislavski: His Life And Art, London: Methuen Drama.

Blair, R. (2008). The Actor, Image, And Action: Acting And Cognitive Neuroscience, Oxon: Routledge.

Boleslavsky, R. (2003). Acting: The First Six Lessons, New York: Routledge.

Brine, A. ve York, M. (2002). Shakespeare Oyunculuğu, çev. Ali H. Neyzi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Chamberlain, F. (2006). “Michael Chekhov On The Technique Of Acting”, Twentieth Century Actor Training, der. Alison Hodge, London: Routledge.

Chekhov, M. (1991). On The Technique Of Acting, New York: Harper Collins Publishers.

Chekhov, M. (2002). To The Actor, London: Routledge.

Dmytryk, E. ve Dmytryk, J. P. (1984). Sinemada Oyunculuk, çev. Levent Cinemre, İstanbul: Afa Yayıncılık.

Easty, E. D. (1989). On Method Acting, New York: Ivy Books.

Gordon, Marc (2000). “Salvaging Strasberg At The Fin De Siécle”, Method Acting Reconsidered, der. David Krasner, New York: St. Martin’s Press.

Gordon, Mel (1983). “Chekhov on Acting: A Collection of Unpublished Materials (1919-1942)”, The Drama Review: TDR, Massachusetts: MIT Press, Vol. 27, No. 3, s. 46-83.

Gray, P. (1966). “The Reality Of Doing – Interviews with Vera Soloviova, Stella Adler, and Sanford Meisner”, Stanislavski And America, der. Erika Munk, New York: Hill And Wang.

Hagen, U. (1976). Respect For Acting, New York: Wiley Publishing.

Hagen, U. (1991). A Challenge For The Actor, New York: Scribner.

Hethmon, R.H. (1991). Strasberg At The Actors Studio, New York: Theater Communications Group.

Hull, S.L. (1985). Strasberg’s Method As Taught By Lorrie Hull, Connecticut, Ox Bow Publishing.

Krasner, D. (2006). “Strasberg, Adler and Meisner: Method Acting”, Twentieth Century Actor Training, der. Alison Hodge, London: Routledge.

Malaev-Babel, A., (2011). The Vakhtangov Sourcebook, New York: Routledge.

Mann, P. ve Schechner, R. (1964). “Theory and Practice”, The Tulane Drama Review, Massachusetts: MIT Press, Vol. 9, No. 2, s. 84-96.

Marowitz, C. (1964). Stanislavsky And The Method, New York: Citadel Press.

Meisner, S. ve Longwell, D. (1987). Sanford Meisner On Acting, New York: Vintage.

Merlin, B. (2007). The Complete Stanislavsky Toolkit, London: Nick Hern Books Limited.

Moore, S. (1998). Stanislavski Revealed: The Actor’s Guide To Spontaneity On Stage, New York: Applause Theatre Books.

Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi, çev. Özgür Çiçek, Bülent Sezgin, Cüneyt Yalaz, İstanbul: BGST Yayınları.

Rapoport, I. (1995). “The Work Of The Actor”, Acting: A Handbook Of The Stanislavski Method, der. Toby Cole, New York: Three Rivers Press, Toby Cole.

Schechner, R., (1966a). “‘Working With Live Material – An Interview With Lee Strasberg”, Stanislavski And America, der. Erika Munk, New York: Hill And Wang,.

Schechner, R. (1966b). “‘Would You Please Talk To Those People?’ – An Interview With Robert Lewis”, Stanislavski And America, der. Erika Munk, New York: Hill And Wang.

Stanislavski, K. S. (1989). “Oyuncuyla Yaratıcı Çalışma,” çev. Metin Göksel , Mimesis Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Sayı: 1, s. 94-102.

Stanislavski, K. S. (1990). “Stanislavski’nin Mirası.” çev. Metin Göksel, Mimesis Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Sayı: 3, s. 125-168.

Stanislavski, K. S. (1996). Bir Aktör Hazırlanıyor, çev. Suat Taşer, İstanbul: Papirüs Yayınları.

Stanislavski, K. S. (1999). Bir Rol Yaratmak, çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.

Stinespring, L. M. (2000). “Just Be Yourself: Derrida, Difference, and the Meisner Technique”, Method Acting Reconsidered, der. David Krasner, New York: St. Martin’s Press.

Strasberg, L. (1998). A Dream Of Passion, Boston: Penguin Books.

Sudakov, I. (1995). “The Creative Process”. Acting: A Handbook Of The Stanislavski Method, der. Toby Cole, New York: Three Rivers Press.

Vakhtangov, E. (1995). “Preparing For The Role”, Acting: A Handbook Of The Stanislavski Method, der. Toby Cole, New York: Three Rivers Press.

Whyman, R. (2008). The Stanislavsky System Of Acting: Legacy And Influence In Modern Performance, New York: Cambridge University Press.