Lynd Ward ve Ağaç Baskı Romanı Vertıgo

ÖzYirminci yüzyılın ilk yarısında Alman Dışavurumculuk akımından ve film ve karikatür gibi görsel kültürden beslenerek doğan ağaç baskı roman, yazı kullanmadan sadece görsellerle hikaye anlatma prensibine dayanır ve öncüsü Belçikalı sanatçı Frans Masereel tarafından, ağaç baskı olarak basılmış imgelerin hikaye anlatacak şekilde kitap formatında basılması olarak tanımlanmıştır. Literatürde yazısız roman terimiyle dönüşümlü olarak kullanılmakta olan ağaç baskı roman, kısa ömürlü bir akım olsa da günümüz grafik romanına temel hazırlamış ve yön vermiş olması açısından büyük öneme sahiptir. Masereel’den sonra bu akımın Amerika’daki öncüsü olmuş Lynd Ward, ilk kez 1929 yılında ürettiği ağaç baskı romanı Tanrıların Adamı ile büyük ses getirmiştir. Bu makalede ele alınacak olan Vertigo, Ward’ın bu alanda kazandırmış olduğu altı eserden sonuncusudur ve 230 adet ağaç kazımayla sanatçının başyapıtı olarak görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Lynd Ward, Ağaç Baskı Roman, Yazısız Roman, Vertigo 

Lynd Ward And Hıs Woodcut Novel Vertıgo

AbstractEmerging from the influence of German Expressionist movement and the visual culture of silent film and caricature in the first half of the twentieth century, woodcut novel is a genre in which a narrative is told with only images, without using any text. The term was coined by Belgian artist Frans Masereel who was also the pioneer of the genre. Also known as wordless novel, woodcut novel has a great importance since it paved the way for today’s graphic novel, even though its popularity couldn’t last for long.  Lynd Ward who became the pioneer of the genre in America produced his first woodcut novel Gods’ Man in 1929. After its great success both artistically and commercially, Ward created five additional woodcut novels, one of which is Vertigo that will be discussed in this article. His last complete novel Vertigo consisting of 230 wood engravings is regarded as the masterpiece of the artist. Keywords: Lynd Ward, Woodcut Novel, Wordless Novel, Vertigo

___

  • Beronä, D. (2003). "Wordless Novels in Woodcuts". Print Quarterly, Cilt 20, Sayı 1, 61–73.
  • Beronä, D. (2008). Wordless Books: The Original Graphic Novels, New York: Abrams Books.
  • Beronä, D. (2009). "Introduction", Vertigo: A Novel in Woodcuts, New York: Dover Publications, s. v–ix.
  • Cohen, M. (1977). “The Novel in Woodcuts: A Handbook”. Journal of Modern Literature, Cilt 6, Sayı 2, s.171-195.
  • Eisner, W. (1996). Graphic Storytelling and Visual Narrative, Tamarac: Poorhouse Press.
  • Herb, S. (2012). http://voicesweb.org/lynd-ward-art Erişim tarihi: 30.09.2017.
  • Herb, S. (2016). “The Continuing Influence of Graphic Novelist and Children’s Book Illustrator: Lynd Ward”, Frontiers in American Children’s Literature, ed. Dorothy Clark ve Linda Salem, s. 207-228.
  • Mattingly, P. H. (2001). Suburban Landscapes: Culture and Politics in a New York Metropolitan Community, Baltimore: John Hopkins University Press.
  • Pitz, H. C. (1955). “The Illustrations of Lynd Ward”. American Artist, Cilt 19, Sayı 3, Mart, s. 32-37.
  • Spiegelman, A. (2010). "Reading Pictures", Lynd Ward: God's Man, Madman's Drum, Wild Pilgrimage içinde, ed. Art Spiegelman, New York: Library of America, s. ix–xxv.
  • Ward, L. (1974). Storyteller Without Words: The Wood Engravings of Lynd Ward with Text by the Artist, New York: Harry N Abrams Inc.
  • Willett, P. (2005). “The Cutting Edge of German Expressionism: The Woodcut Novel of Frans Masereel and Its Influences”, A Companion to the Literature of German Expressionism, der. Neill H. Donahue, New York: Camden House, s. 111-134.