Kültürel Miras Farkındalığı Bağlamında "Gelenek Gelecektir

Öz Yüzyıllara dayanan geçmişimiz ile gurur duyuyorsak bunun en önemli nedeni toplumun sanat kültür örf adet ve yaşanmışlıkları ile birlikte devlet geleneğinin olmasıdır. Kültürel miras sadece yapılar sadece kitaplar sadece anıt eserlerle değil toplumun her katmanında kendi belleğini benimsemekle yaşar devam eder ve gelecek nesillere aktarılabilinir. Kültür ve sanatın yapı taşlarından olan geleneksel sanatlarımız yüzyıllardır süre gelen yapılanması ve kurallar bütünüyle kültürel mirasımızın farkındalığını yaratan en önemli unsurlardır. Sanatımızda yüzyıllara farkındalığın damgasını vuran isimler yetiştirmiştir. Bu geleneğin devamlılığı kültürel mirasında korunma kilitlerindendir. Türk toplumunun sosyal, kültürel ve günlük yaşamında belirleyici bir öğe olan sanat; toplumu bir arada tutan örf, adet, gelenek, görenek ve kültürel yapı ile bir bütündür. Orta Asya’dan Anadolu coğrafyasına göç eden bu kültür, Tezhip, Hat, Minyatür, Cilt, Çini, Kalemişi, halı ve dokumacılık gibi pek çok sanatı da meydana getirmişlerdir. Elyazması kitapların ve hüsn-ü hat levhaların altın ve boya ile yapılan kenar süslemelerine verilen isim olan tezhib, stilize ve yarı stilize doğadan yorumlanmış motiflerle yapılan süslemelerdir.
Anahtar Kelimeler:

Kültür, Tezhip, Gelenek

___

Referans1 Atasoy, N.,15. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul,2005.

Referans2 Binark,İ., “Türklerde Resim ve Minyatür Sanatı”, Vakıflar Dergisi, Sayı:12, Ankara, 1978,s.227.

Referans3 Demiriz Y., Osmanlı Kitap Sanatında Naturalist Üslûpta Çiçekler, İstanbul 1986

Referans4Keskiner C., Türk Süsleme Sanatında Stilize Çiçekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2002

Referans5 Mesara G., “Türk Tezhip ve Minyâtür Sanatı”, Sandoz Bülteni, S. 25, İstanbul 1987, s. 18

Referans6 Mesara G., Can Ş., “Müzehhip Kara Memi”, AD Dergisi, S. 49, İstanbul 1997, s. 108-115

Referans7 Tanındı, Ze.,Mimar Sinan Çağında Türk Kitap Sanatının Ünlü Ustaları, Uluslararası Mimar Sinan Sempozyumu Bildirileri, Dizi:3, Ankara,1996, s.139-157.

Referans8 Uluç L., XVI. Yüzyıl Şiraz El Yazmaları, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2006

Referans9 Üçer M., Kaya, Meâsir-i Münevverân, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Yayınları, İstanbul 2007

Referans10 Üçer, M., Türk Sanatının Yapı Taşları, Tezhib, Zonguldak,2017.

Referans11 Üçer, M.,”Tezhib Sanatı”,Ardında İz Bırakanlar, Dünden Bugüne Tezhip Sanatı, Üsküdar Belediyesi Yayını, S.35,2018.

Referans12 Üçer, M.,”Tezhib”,Türk sanatının Yapı Taşları II, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak, 2017,s:36