Kahramanmaraş Gelenekli İğne İşi Motiflerinin Modern Yaklaşımla Tekstil Yüzeylerine Uygulanması

Öz Bu çalışmada Anadolu iğne işleri arasında önemli bir yere sahip olan ve unutulmaya yüz tutmuş, Kahramanmaraş yöresine ait kumaş süsleme sanatının, dijital ortamda stilize ve modernize edilerek tekstil desen tasarımı ürünlerine dönüştürülmesi amaçlanmıştır. Tasarım aşamasından önce, orijinal “Maraş İğne İşi” nakış ürünleri sanat ve tasarım öğeleri açısından incelenmiş ve grafik tasarım programları yardımı ile temel geleneksel motiflerden modern tekstil desenleri tasarlanmıştır. Üretim aşamasında ise tasarlanan desenler polyester kumaşlara transfer baskı yöntemi ile uygulanmıştır. Tüm bu araştırma ve uygulamaların sonucu olarak, Maraş İğne İşi motiflerinden esinlenilerek yeni, özgün tekstil ve moda tasarım ürünleri tekstil tasarımı ilke ve prensiplerine bağlı kalınarak tasarlanmıştır. Sonuç olarak kumaşlara basılan desenlerin giyim ve ev tekstili alanında kullanılması önerilmiştir. 

___

Al Yamani S., M., ve Bukhari H., A., B., (2011). Civilized Environment as a Source of Inspiration in Fashion Design, TATM (Journal of Textile Apparel, Technology and Management), Cilt: 7, Sayı: 1, s: 1-14.

Čiarnienė R., Vienažindienė M., (2014). “Management of Contemporary Fashion Industry: Characteristics and Challenges”, Procedia - Social and Behavioural Sciences Sayı: 156 s: 63 – 68.

Dempsey A., (2007). “Modern Çağda Sanat: Üsluplar, Ekoller, Hareketler”, Çev. Osman Akınbay, Aksanat Yayınları, İstanbul.

Erkan A. (1998). “Hayat Bilgisi Kitaplarında Resimleme ve Metin İlişkisi”, Yayımlanmış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anasanat Dalı, İstanbul.

Glassie, H., (2002). “Turkish Traditional Art Today”, Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı Yayını, 2. Baskı. Ankara.

Harris, J. (2011). “5000 Years Of Textiles”, The British Museum Press. London.

Hu Y., (2016). “The Influence Of Modern Digital Design On Traditional Tie-Dye”, 6th International Conference On Sensor Network And Computer Engineering (ICSNCE 2016), Atlantis Press.

Maraş İl Yıllığı, (1967). Dönmez Ofset, Ankara.

Markaloğlu, Ş. (1991). “Kahramanmaraşta Maraş İşi İşlemeler”, Ankara Kültür Ve Sanat Dergisi, Sayı 10, s. 37-40

Rovine, V., L., (2015). “African Fashion, Global Style”, Indiana University Press.

Seivewright, S. ve Sorger R., (2017). “Research and Design for Fashion”, Bloomsburry Publishing, United Kingdom, s: 4, 8, 24.

Seth M. K. Ve Bhatnagar P., (2016). “Application of Mughal Jaali Designs of Agra on Textilesa Survey in A Textile Industry”, Int. J. Adv. Res. 4(11), 1736-1748.

Turani A., (1980). “Sanat Tarihi Ansiklopedisi Cilt 1”, Bateş Yayınları, İstanbul.

İnternet Kaynakları

Argande Projesi, MUDO, (2008). (http://kurumsal.mudo.com.tr/sosyalsorumluluk/argande-projesi/ , http://www.milliyet.com.tr/anadolu-motifleri--modern-tasarimlarla-birlesiyor-pembenar-detay-stil-1280766/ , Erişim tarihi 14.04.2017)

Najarian H.B., 1929. “Armenian Needlework Industry”. Yüksek Lisans Tezi, College IV (Erişim:https://scholarworks.aub.edu.lb/bitstream/handle/10938/2211/t-108.pdf?sequence=1&isAllowed=y Erişim tarihi 25.07.2017)

Kahramanmaraş Valiliği, www.kahramanmaras.gov.tr (Erişim tarihi 20.07.2017).

Taciroğlu, N. (2012). Nedret Taciroğlu’na ait New York Moda Haftasında sergilenen 2012/2013 sonbahar kış koleksiyonu. (https://www.haberler.com/new-york-ta-bir-kilim-bin-soz-defilesi-1-3373894-haberi/ , Erişim tarihi: 14.04.2017)

Wilson, J. (2001). “Handbook of Textile Printing”, CRC Press, Woodhead Publishing, (https://doi.org/10.1533/9781855737532.32 Erişim tarihi: 25.07.2017)

Yetişgin M., (2005). “Maraş’ta Ermeni Nüfusu: Osmanlı Son Dönemi, Mütareke ve Milli Mücadele Yılları”, OTAM (Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi), Sayı:17. (http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/19/19/59.pdf , Erişim tarihi: 25.07.2017)

Vorperian, L., (1994). Roger Welsh tarafından gerçekleştirilen söyleşi. http://www.mastersoftraditionalarts.org/artists/344?selected_facets=name_initial_last_exact:V (Erişim tarihi: 25.07.2017)

Görsel Kaynaklar

Görsel 1. Rovine, V., L., (2015). “African Fashion, Global Style”, Indiana University Press, s. 104

Görsel 2. Rovine, V., L., (2015). “African Fashion, Global Style”, Indiana University Press,. s. 108

Görsel 3. https://twitter.com/argande , Erişim tarihi: 14.04.2017

Görsel 4. http://htkulup.haberturk.com/moda/haber/717592-new-yorkta-kilim-modasi , Erişim tarihi: 14.04.2017

Görsel 5. http://www.tepav.org.tr/kades/epazar.html , Erişim tarihi: 20.05.2017

Görsel 6. Kahramanmaraş Yöresi, Maraş İğne İşi 2017. Kişisel Arşiv.

Görsel 7. Kahramanmaraş Yöresi, Maraş İğne İşi 2017. Kişisel Arşiv.

Görsel 8. Kahramanmaraş Yöresi, Maraş İğne İşi 2017. Kişisel Arşiv.

Görsel 9. Kahramanmaraş Yöresi, Maraş İğne İşi 2017. Kişisel Arşiv.

Görsel 10. Kahramanmaraş Yöresi, Maraş İğne İşi 2017. Kişisel Arşiv.

Görsel 11. Kahramanmaraş Yöresi, Maraş İğne İşi 2017. Kişisel Arşiv.

Görsel 12. https://tr.pinterest.com/pin/529173024942264263/ , Erişim tarihi: 07.02.2017

Görsel 13. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Khachkar1_Gyumri.jpg Erişim tarihi: 09.01.2017

Görsel 14. https://tr.pinterest.com/pin/400961173049004916/ , Erişim tarihi: 07.02.2017

Görsel 15. http://folkcostume.blogspot.com.tr/2013/06/interlace-embroidery-of-horodenka.html , Erişim tarihi: 09.01.2017

Görsel 16. http://risdmuseum.org/art_design/objects/5310_mashru_textile_fragment , Erişim tarihi: 20.05.2017

Görsel 17. http://risdmuseum.org/art_design/objects/5310_mashru_textile_fragment , Erişim tarihi: 20.05.2017