Ekspresyonizm Akımının Sahne Kostümünde Yarattığı Etkilerin Tiyatro Oyunları Üzerinden İncelenmesi

Öz Öz Dışavurumculuk akımının etkisiyle ortaya çıkan oyunlar sahnelenme yöntemleriyle, diğer klasik sahneleme metotlarından farklı bir anlatım şekli ortaya koyarak, yenilikçi biçimlerin şekillenmesine öncülük etmiştir. Bireyin, kimliğini sorgulamaya başladığı, böylece ortaya koyduğu tüm eylemsi durumları bir araya getirip sanatçıların yaklaşımlarını tam bir dışavurumcu biçimde ifade etmesini sağlamıştır. Özellikle David Kuhns ile ortaya çıkarılan üç farklı dışavurumcu oyunculuk tarzının bu akım altında yaratılan oyunlarda başat belirleyici olduğu araştırmalarda ortaya çıkmaktadır. Dışavurumculuk akımında yapılan oyunların, sahne ve kostüm tasarımlarında, seyirciye yeni bir ifade biçimi sunulması hedeflenmiştir. Bu makalede; Kokoschka, Toller, ve Treadwell gibi yazarların oyunları incelenerek, sahne anlatımlarında kullanılan kendi yeni yöntemleri araştırılmış, bir sonraki dönemin tiyatro anlayışına etkileri incelenmiştir. Belge tarama yöntemiyle, verilerin toplanıp değerlendirilerek, dışavurumcu sahne kostümü anlayışının çıkış biçimleri, sahne üzerinde ifade yöntemleri, dışavurumculuk eğiliminin etkisiyle yapılan sahne çalışmaları incelenmiş, elde edilen bulgularla klasik sahneleme yöntemlerinden farkı ortaya konmuştur.  

___

Berghaus, G. (2005). Theater, Performance and the Historical Avant-Garde, çev. Fatma Öztürk Dönmez, Palgrave Macmillan, US, s.85.Kuhns, D. (1997). German Expressionist Theatre, The Actor and The Stage, çev. Fatma Öztürk Dönmez, Cambridge University Press, United Kingdom.Styan, J.L. (1983). Modern Drama In Theory and Practice, Volume III: Expresionism and Epic Theatre. çev. Fatma Öztürk Dönmez, The John Hopkins University Press, Theater Journal, Vol.35, No.2, s. 268.