Burdur Müzesi’nde Yer Alan Düz Dokuma Yaygılar

Öz Bu araştırmanın amacı Burdur Müzesi’nde bulunan düz dokuma yaygıların yöre, dokunduğu tarih, nitelik, malzeme, teknik, kalite, renk ve kullanılan motifler ile kompozisyon özelliklerinin belirlenmesi, eserlerin tahribata uğrayıp uğramadıkları, varsa onarımları, müzeye kazandırılma şeklinin tespit edilmesi, bilgilerin bilim alanına kazandırılmasıdır. Bu kapsamda; düz dokuma yaygıların tarihçesi araştırılarak hali hazırda halen dokuma yapılan köylerdeki malzeme, malzemenin hazırlanışı, boyama süreci, motifler ve figürler hakkında bilgi alınmıştır. Bunun dışında müzedeki eserler dijital ortama aktarılarak, döküm numaraları, müzedeki durumu, onarım yapılıp yapılmadığı, malzeme türü, dokuma tekniği, kullanılan renkler, motifler ve motiflerin kompozisyonları hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca dokumaların hangi yörük boyları tarafından dokunduğu ve karakteristik özellikleri ortaya koyulmuştur.

___

Ak, M. (2015). Teke Yörükleri (1800-1900), Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.

Demiral, B. - Oyman, N. R. (2016). Isparta Müzesi’ndeki Düz Dokuma Çuvallar, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 26, Adıyaman, s. 458-472.

Gümüş, D. (2015). Aksaray Düz Dokuma Yaygıları (Kilim, Cicim, Zili), Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.

Halaçoğlu, Y. (2009). Anadolu’da Aşiretler, Cemaatler, Oymaklar (1453-1650) Cilt 6, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.

Hidayetoğlu, H. M. (2007), Konya Yöresi Düz Dokuma Yaygıları (Kilim, Cicim, Zili, Sumak), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya.

Karaca, B. (2002). XV.-XVI Yüzyıllarda Teke Sancağı, Fakülte Kitabevi, Isparta.

Özcan, N. (1996). “Antalya Yöresi Kilimleri”, I. Halk Kültürü Araştırma Sonuçları Sempozyumu Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 45-56.

Özdemir, R. (1994). “Osmanlı Döneminde Antalya’nın Fiziki ve Demografik Yapısı (1800-1867)”, XI. Türk Tarih Kongresi Bildirileri, Cilt IV, TTK Yayınları, Ankara, s. 1369.

Sarı, S. (2008). XV.-XVI.Yüzyıllarda Menteşe, Hamid ve Teke Sancağı Yörükleri, SDÜ Sos. Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Isparta.

Sökmen, S. (2009). Isparta İli Güneykent Kasabası Düz Dokuma Yaygıların Tarihi, Teknik ve Sanatsal Özellikleri, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel El Sanatları Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.

Sümer, F. (2013). “ Yörükler”, TDV Ansiklopedisi, Cilt 4, s. 570-578.

Uzunçarşılı İ. H. (1988). “Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri, TTK yayınları Ankara.

Ürer, H. (1997). Emirdağ (Afyon) Yöresi Düz Dokuma Yaygıları, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk-İslam Sanatı Anabilim Dalı, yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.

Yerli, M. (1999). Sivas Etnografya Müzesinde Bulunan Kilimler, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Van.

Yıldız, A. (2012). “Teke Yöresinde Barak Kilimleri”, Arış Dergisi, Sayı 8, Ankara, s. 148-159.

İnternet Kaynakları

Burdur Müzesi, https://www.burdurmuzesi.gov.tr/TR,100739/muze-hakkinda.html, Erişim tarihi: 15.06.2017.

Burdur Müzesi, https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/burdur/gezilecekyer/burdur-muzesi Erişim tarihi: 15.06.2017.

Görsel Kaynaklar

Görsel 1.- 34. ve 37. çekim: M. Çelik, Çekim tarihi: 2019.

Görsel 35. Gümüş, D. (2015). Aksaray yöresi düz dokuması, Aksaray Düz Dokuma Yaygıları (Kilim, Cicim, Zili), Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s. 110.

Görsel 36. Konya yöresi düz dokuması, Hidayetoğlu, H. M. (2007), Konya Yöresi Düz Dokuma Yaygıları (Kilim, Cicim, Zili, Sumak), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya, S. 633.

Görsel 38. Yıldız, A. (2012). Barak kilimi, “Teke Yöresinde Barak Kilimleri”, Arış Dergisi, Sayı 8, Ankara, s. 150.

Görsel 39. Ürer, H. (1997). Çirpi kilim, Emirdağ (Afyon) Yöresi Düz Dokuma Yaygıları, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk-İslam Sanatı Anabilim Dalı, yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, s.y., Res.160.