Burdur İlinde Yorgancılık Sanatı

İki kumaş arasının genellikle yünden ya da pamuktan oluşan bir dolgu malzemesi ile  doldurulup dikilmesi ile elde edilen örtü olarak tanımlanan “yorgan”ın ilk örnekleri, öncelikle  yapraklar, avcılık dönemine geçilmesi ile de hayvan postlarıdır. Göçer kültürlü Türklerin ise ilk  yorgan örnekleri, hayvan postları ile keçe teknikli örtülerdir. Yorgan çeşitleri incelendiğinde  dönemin malzemeleri, yaşantı ve beğenisine göre yorganlar çeşitlenmiştir. Çalışmanın amacı;  Burdur İli el işi yorgan üretiminde kullanılan araçlar ve malzemelerin belirlenmesi, elişi  yorganların dikim tekniklerinin tespit edilmesi, el işi yorganların geçmiş ve günümüz  örneklerindeki motif ve desen özellikleri ile desen şemaları incelenmesi, Burdur yorgancılık  sanatının bugünkü durumunun gözden geçirilmesidir. Bu çalışmada, günümüzde “Burdur İli  Terziler Kasketçiler Konfeksiyoncular ve Tuhafiyeciler Odası”na kayıtlı yorgancı esnafı ile  karşılıklı görüşme yöntemiyle veriler toplanmıştır. Burdur İli yorganlarının gerek teknik, gerek  sanatsal açıdan yöresel özellikler taşıdığı, eşine az rastlanan örnekler bulunduğu ve  günümüzde yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olan bir el sanatı konumunda olduğu  sonucuna varılmıştır.  

QUILTING IN THE CITY OF BURDUR

The first examples of quilt, which is defined as the covering obtained by filling the gap  between two fabrics with a kind of filling material usually involving wool or cotton and then  sewing the fabrics, were firstly leaves of the trees and with the age of hunting, they became  the coats of animals. The first examples of quilts of nomadic-Turks are the animal coats and  felt technique coverings. When the types of quilts are investigated, it is seen that they vary  according to the materials available, daily lives and tastes of the period. The aim of this study  is; to identify the equipment and the materials used in the production of Burdur handmade  quilts, to determine the sewing techniques of handmade quilts, to investigate the features  and schemas of motifs and patterns of old and contemporary handmade quilts, and to review the present state of Burdur quilting art. In this study, data has been collected by  interviewing the artisans who are presently registered to “Burdur Tailors, Cap Makers, Ready  Made Sellers and Haberdashers Association”. It has been concluded that quilts in the city of  Burdur bear local features in terms of both technical and artistic aspects, there are unique  samples of quilt and quilt making in Burdur is a handcraft which is in danger of extinction  today.