Atık Kot Giysilerden İleri Dönüşüm Yöntemi ile Sanat Eseri Oluşturulması Deniz Sağdıç’ın Portre Çalışmalarının İncelenmesi

Tüketici sonrası atıklardan biri olan kot giysilerin ileri dönüşüm yöntemi ile bir sanat eseri olarak değerlendirilmesi süreci, atığı değerli bir materyal haline dönüştürür. Sanatın ve tasarımın disiplinlerarası çalışması ile kendi yaşam döngüsünü tamamlayan atık materyallere farklı alanlarda yeni bir yaşam döngüsüne sahip olmasını sağlayarak ikinci bir şans verebilir. İleri dönüşüm (upcycle) yöntemi hızlı moda tüketicisinin neden olduğu kot giysi atıklarından sanat eseri oluşturulması ile var olan kot giysi atıklarına inovatif bir çözüm sunarak modern bakış açısı sunmaktadır. Günümüz modern dünyasında kot giysinin üretiminde çok fazla su tüketilmektedir. Bu nedenle yaşam döngüsünü tamamlamış kot giysi atıklarının ileri dönüşüm yöntemi ile değerlendirilebilmesi sürdürülebilirlik açısından büyük etkiye sahiptir. Bu araştırmada, ileri dönüşüm yöntemi ile sanat eseri oluşturulması konusu incelenmiş, ikinci el kot giysilerden modern sanat eseri oluşturan sanatçılar eserleri ile birlikte ele alınmış, kot giysi atıkları ile portre yapan Deniz Sağdıç’ın eserleri incelenerek yüz yüze görüşme yöntemi ile kendisinden bilgi elde edilmiştir.

___

  • Amutha, K. (2017). “Denim and Consumers’ Phase of Life Cycle.” Sustainability in Denim. Ed. Subramanian Muthu, United Kingdom: Woodhead Publishing, s.27-48.
  • Büyükaslan E., J. S., Büyükaslan, E., Jevsnik, S., ve Kalaoğlu, F. (2015). “A Sustainable Approach to Collect Post-Consumer Textile Waste in Developing Countries.” Marmara Journal of Pure and Applied Sciences, Special issue: 1, s.107-111.
  • Chapagain, A. K., Hoekstra, A. Y., Savenije, H. G., ve Gautam, R. (2006). “The water footprint of cotton consumption: An assessment of the impact of worldwide consumption of cotton products on the water resources in the cotton producing countries.” Ecological Economics, Sayı 60, s. 186-203.
  • Choudhury, A. K. (2017). “Denim and Consumers’ Phase of Life Cycle.” Sustainability in Denim Ed. Subramanian Muthu, United Kingdom: Woodhead Publishing, s. 49-81.
  • Çınar, S. (2019). Ekolojik Sanat Projelerinde Okyanus Atıklarının Sanatsal Nesnelere Dönüşümü. International Journal of Interdisiplinary and Intercultural Art. 9(4). s.203-215.
  • Dikbaş, F. (2019). Denim Kumaş Yaşam Döngüsü Analizi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekstil Mühendisliği Anabilim Dalı.
  • Dikbaş, F., ve Mezarcıöz, S. (2019). Tekstilde Yaşam Döngüsü Analizi. Çukurova Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri, Sayı: 38, s.107-113.
  • Doba Kadem, F., ve Özdemir, Ş. (2020). “Tüketici Sonrası Geri Dönüştürülen Denim Kumaşların Seçilmiş Konfor Özellikleri Üzerine Bir Çalışma.” Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35(2), s. 379-388.
  • Farrer, J. (2011). “Remadiation: Discussing Fashion Textiles Sustainability.” Shaping Sustainable fashion Changing the Way We Make and Use Clothes. Ed. Alison Gwilt. London: Earthscan, s.19-33.
  • Fletcher, K. (2008). Sustainable Fashion and Textiles Design Journeys. London: Earthscan.
  • Flint, I. (2012). Second Skin: Choosing and Caring for Textiles and Clothing. London, UK: Murdoch Book, s.99-100.
  • Gwilt, A. (2014). A Practical Guide to Sustainable Fashion. London: Fairchild Books.
  • Kipöz, Ş. (2015). “Kuşaklararası Sürdürülebilirlik ve Dişil Bilgeliğin Aktarımı.” Sürdürülebilir Moda. Ed. Şölen Kipöz. İzmir: Yeni İnsan Yayınevi, s. 113-123.
  • Murray, C. P. (2002). Zero Waste. London: Greenpeace Publications.
  • Sağdıç, D. (2019). Başkalaşım. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Uluslararası Jürili Karma Sergi Kataloğu 1-4 Ekim. Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, s.33-34.
  • Sağdıç, D. (2021, 6 19). Sanatçının arşivi.
  • Sağdıç, D. (tarih yok). Yeryüzleri 10. Bölüm. (T. 2, Röportaj Yapan)
  • Tufan, M.,ve İlden, S. (2020). “Postmodern Sanatta Nesnenin Görevi.” Journal of Humanities and Tourism Research, s. 952-965.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimler Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arendt, J. (2021, 6 6). Artist Info. Jim Arendt: http://jimarendt.com/?page_id=15, Erişim tarihi: 10.06.2021.
  • Andrey, V. (2013, 5 24). Choi So Young. Widewalls: https://www.widewalls.ch/artists/choiso-young , Erişim tarihi: 03.06.2021.
  • Artnet. (2021, 6 4). Choi So Young. Artnet: http://www.artnet.com/artists/choi-so-young/ , Erişim tarihi: 0.06.2021.
  • Berry, I. (2021, 6 1). A World in Denim. Ian Berry Art in Denim: https://www.ianberry.org/about , Erişim tarihi: 01.06.2021.
  • Ecochic Design Award. (2021, 5 29). The Ecochic Design Award Fashion and the Environment. Ecochic Design Award:: http://www.ecochicdesignaward.com/wpcontent/blogs.dir/3/files/2013/04/LEARN2014_LEARN2014_FashionEnvironment_ENG_FIN AL.pdf , Erişim tarihi: 15.04.2021.
  • Feeldesain. (2015, 3 2). Ayrton Senna Denim Portrait | Ian Berry. Feeldesain: https://www.feeldesain.com/ayrton-senna-denim-portrait-ian-berry.html Erişim tarihi: 05.12.2021.
  • Knight, A. (2007). Del Forte Organic Denim. Denimology: https://denimology.com/2007/01/del_forte_organic_denim, Erişim tarihi: 22.04.2021.
  • Sağdıç, D. (2021, 6 8). Being a Human. Deniz Sağdıç: http://www.denizsagdic.com/index.html , Erişim tarihi: 25.05.2021.
  • Sağdıç, D. (2021,68). Deniz Sağdıç. About Deniz Sağdıç: http://www.denizsagdic.com/about.html, Erişim tarihi: 28.05.2021.
  • Sağdıç, D. (2021, 6 8). Deniz Sağdıç. Exhibition: http://www.denizsagdic.com/exhibition.html, Erişim tarihi: 01.06.2021.
  • Görsel 1. Ian Berry, “Ayrton Senna Sempre”, https://www.ianberry.org/portraits/ayrtonsenna, Erişim tarihi: 02.06.2021.
  • Görsel 2. Ian Berry, “Micheal Schumacher”, 2019, https://www.ianberry.org/portraits/schumacher, Erişim tarihi:02.06.2021.
  • Görsel 3. Choi So Young, 1980, https://www.widewalls.ch/artists/choi-so-young, Erişim tarihi: 02.06.2021.
  • Görsel 4. Choi So Young, https://samotako1.wordpress.com/2020/10/12/choi-so-young/ , Erişim tarihi: 11.06.2021.
  • Görsel 5. Ian Berry, http://jimarendt.com/?attachment_id=47, Erişim tarihi: 05.06.2021.
  • Görsel 6. Jim Arendt, Dad, http://jimarendt.com/?attachment_id=60 , Erişim tarihi: 10.06.2021.
  • Görsel 7. Deniz Sağdıç, “Tenim Denim”, (2019). Başkalaşım. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Uluslararası Jürili Karma Sergi Kataloğu 1-4 Ekim (33-34). Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Görsel 8. Deniz Sağdıç, “İsimsiz”, Sanatçının Kişisel Arşivi.
  • Görsel 9. Deniz Sağdıç, “İsimsiz”, Sanatçının Kişisel Arşivi.
  • Görsel 10. Deniz Sağdıç, “İsimsiz”, Sanatçının Kişisel Arşivi.
  • Görsel 11. Deniz Sağdıç, “İsimsiz”, Sanatçının Kişisel Arşivi.
  • Görsel 12. Deniz Sağdıç, “İsimsiz”, Sanatçının Kişisel Arşivi.