Kur'an'ın Ehl-i Kitaba Bakışı
Ehl-i kitap (ehlül-kitâb) tabiri, kitaplılar, kendilerine kitap verilenler ile okuma yazma bilenleri ifade eden Kuranî bir kavram olup, esasen, ilahî bir kitaba inananlar anlamını içermektedir. Dolayısıyla bu bağlamda kendileri de bir kitap (Kuran) sahibi olan Müslümanlara da Ehl-i kitap denilebilir. Ancak Kuranda geçen bu kavramla kastedilenlerin, Müslümanlar dışındaki kitap sahibi din mensupları olduğu açıktır. Kuranda,Ehl-i kitap anlamında, bir de, Ehl-i zikir (ehlüz- zikr) tabiri kullanılmaktadır ki, bununla, Tevrat ve İncil hakkında bilgi sahibi olan Ehl-i kitap bilginleri kastedilmektedir. Kuran, bu gibi tabirleri kullanmakla, kendilerine ilahî bir kitap verilenleri diğerlerinden ayırmakta ve onlara daha farklı bir tarzda hitap etmektedir. Böylece Kuran, zaman zaman, özellikle bir kısım kitap ehli Hıristiyanı överken, bazen de, özellikle Yahudiler başta olmak üzere onlardan bir kısmını ise sert bir şekilde eleştiriye tabi tutmaktadır.
The Qur an s View Of The Ahl Al-Kitab
The expression ahl al-kitab, which means the people of the book, those with a scrip- ture, and those who are given a scripture, is used both to refer to the addressees of revelation prior to the advent of Islam and to describe a group who are literate. The people of the book is also referred to as ahl al-dhikr meaning those who have the knowledge of the previous revelations. The Qur an used the expression ahl al-kitabto distinguish the Jews and the Christians, who had scriptures of divine origin, from those who had no divine scriptures at all. While Qur an praises certain Christian ahl al-kitab of the period when it was revealed, it harshly criticizes them, particularly the Jewish part, in many places.
___
- Abduh, Muhammed, Tefsîrul-Kurânil-Hakîm, Matbaatul-Menâr, Kahire, 1934.
- Beydâvî, Nâsıruddîn Ebû Saîd Abdullah, Envârut-Tenzîl ve Esrârüt-Tevîl, Müessetü Şabân, Beyrut, tsz.
- Cevherî, Tantavî, el-Cevâhir fî Tefsîril-Kurânil-Azîm, Kahire, 1931.
- Esed, Muhammed, Kuran Mesajı; Meal-Tefsir, terc. C. Koytak, A. Ertürk, İstanbul: İşaret Yayınları, 1999.
- Goldziher, Ignaz, Ehl-i Kitap, İslam Ansiklopedisi, İstanbul: MEB, 1977.
- İbn Hişam, es-Sîretün-Nebeviyye, Beyrut, 1936.
- İbnül- Hümam, Kemaleddin Muhammed b. Abdilvahîd, Fethul-Kadîr, Mısır, 1356.
- İbn Kudâme, Ebû Muhammed Abdullah b. Ahmed, el-Muğnî, Beyrut, 1972.
- Kesler, M. Fatih, Kuranda Yahudiler ve Hıristiyanlar, Ankara: TDV, 1993.
- Kuran- Kerim
- Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed el-Ensârî, el-Câmî li Ahkâmil-Kurân, Kahire, 1967.
- Râzî, Fahruddin, Mefâtîhul-Gayb, Mısır, 1935.
- Reşid Rızâ, Muhammed Tefsîrul-Kurân (Menâr), Kahire, 1367-72.
- Seyyid Kutub, f î Zılâlil-Kurân, Dâruş-Şurûk, Kahire, 1978.
- Şehristânî, Muhammed b. Abdilkerim, el-Milel ven-Nihal, Mısır, 1955.
- Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed, Fethul-Kadîr, Dârul fikr, 1973.
- Tabbâra, Afîf Abdul-Fettâh, el-Yehûd fil-Kurân, Beyrut, 1986.
- Tabbâra, Afîf Abdulfettâh, Kuran Açısından Yahudi, terc. M.Aydın, İstanbul, 1979.
- Taberî, Ebû Muhammed b. Cerîr, Câmiul-Beyân fî Tefsîril-Kurân, Beyrut: Dârul-Marife, 1978.
- Tabersî, Ebul-Fazl b. el-Hasan, Mecmeul-Beyân fî Tefsîril-Kurân, Mektebetül-Hayât, Beyrut 1961.
- Tuncer, Faruk, Bir Ayet Işığında Kuranın Ehl-i Kitaba Bakışı, Karaman H.; Harman Ö. F. ; Tuncer F., Polemik Değil Diyalog, İstanbul: Ufuk Kitap, 2006.
- Vâhidî, Ebû Hasan Ali b. Ahmed en-Nisâbûrî, Esbâbün-Nüzûl, Mısır, 1959.
- Zemahşerî, Ebul-Kâsım Cârullah, el-Keşşâf an Hakâıkit-Tenzîl ve Uyûnil-Akâvîl fî Vücûhit-Tevîl, Dârul-Marife, Beyrut, tsz.