İthifallik tanrılar ve ifade ettikleri

AMAÇ: Çok tanrılı antikçağda hayatın her alanı tanrı ve tanrıçaların yönetimi ve gözetimi altında idi. Tanrı ve tanrıçaların yeteneklerini veya özelliklerini gösteren sembolleri vardı. İnanılan ibadet edilen ve çareler istenilen bu tanrı ve yarı tanrılar arasında açıkta penisi veya fallusu ile tasvir edilenler mevcuttu. Bu çalışma çok tanrılı dönemde penis veya fallusları ile sembolize edilmiş mitolojik tanrı, yarı tanrı ve kahramanları ile ifade ettiklerini androlojik bakış açısı ile ortaya koymayı amaçlamıştır. GEREÇ ve YÖNTEM: Antik Yunan, Roma, Mısır ve Asya mitolojisi, ithifallik tanrılar ve fallik kült ile ilgili literatür araştırıldı, arkeolojik web siteleri, yurt içi ve yurt dışında arkeoloji müzeleri, arkeolojik kitap ve dergilerde sembolü penis-fallus olan ithifallik tanrı, yarı tanrı ve mitolojik aktörler araştırıldı. BULGULAR: Erekte haldeki penise fallus adı verilmiştir. Antik Yunan ve Roma döneminde Dionysos, Hermes, Priapos, Narcissus, Orthannes, Konisalos, Tykhon, Pan, Silenos ve Satyrler, antik Asya’da Shiva, antik Mısır’da Min gibi tanrı, yarı tanrı ve kahramanlar açıkta duran penis veya fallusları ile tasvir edilmiş, cinsellik, erkeklik, cinsel güç, seks, dölleme, doğurganlık, üreme, bereket ve verimlilikle ilişkili fallik inanç temsilcileri olmuşlardır. Heykel, figür, seramik kaplar, fresk, rölyef, resim, mozaik ve antik paralar başlıca tasvir araçları olmuştur. Priapizm hastalığındaki penisin Tanrı Priapos’un penisi ile ilişkilendirilmesi ve priapizmin adını Priapos’tan alması merak uyandırmıştır. SONUÇ: Antik dönemde cinsellik, erkeklik, cinsel güç, seks, dölleme, üreme ve verimlilikle ilişkilendirilen fallus, erkek cinsel organına tapınma olarak ifade edilen bir fallik inanç ve fallik kültün doğmasına neden olmuş, sembolü penis-fallus olan mitolojik tanrı ve kahramanların himayesinde gelişmiştir. İthifallik tanrı ve kahramanlara tapınma ile erkek cinselliği ve üreme ile ilgili her alanda, hatta tüm evrende verim ve bereket sağlanılacağına inanılmıştır. Tanrı Priapos ve onun fallusu ile ilişkili efsane günümüze dek ulaşmış, tıp literatüründeki priapizm, ismini Priapos’tan almıştır.

Ithyphallic gods and their expressions

OBJECTİVE: In the polytheistic antiquity, every area of life was under the direction and supervision of gods and goddesses. The gods and goddesses had symbols showing their abilities or attributes. Among those gods and demigods who were believed, worshiped and expected for remedies, there were those depicted in the open with his penis or phallus. This study aimed to reveal mythological gods, demigods and heroes symbolized by penis or phallus and their expressions in andrological point of view in polytheistic period. MATERIAL and METHODS: The literature on ancient Greek, Roman, Egyptian and Asian mythology, ithyphallic gods and phallic cult was investigated. The ithyphallic gods, demigods and mithologic actors with penis-phallus symbol in archeological websites, archeological museums in Turkey and abroad, archaeological books and magazines were investigated. RESULTS: Erect penis is called phallus. The gods, demigods and heroes like Dionysus, Hermes, Priapus, Narcissus, Orthannes, Conisalos, Tychon, Pan, Silenus and Satyrs in ancient Greece and Rome, Shiva in ancient Asia, Min in ancient Egypt were depicted with exposed phallus or phallus, representing phallic beliefs associated with sexuality, masculinity, sexual power, sex, fertilization, fecundity, reproduction, fertility and productivity. Sculptures, figures, ceramic pots, frescoes, reliefs, paintings, mosaics and ancient coins were the main means of depiction. The fact that the penis in priapism is associated with the penis of God Priapos and that the priapism was named after Priapus arouses curiosity. CONCLUSION: The phallus, which was associated with sexuality, masculinity, sexual power, sex, fertilization, reproduction and productivity in the ancient period, led to the emergence of a phallic belief and phallic cult, expressed as worship of the male genitals, and developed under the auspices of mythological gods and heroes whose symbol is the phallus. It is believed that worship of ithyphallic God and heroes will provide yield and fertility in all areas of male sexuality and reproduction, even in the entire universe. The myth of God Priapos and his phallus ha

___

  • 1. Oberhelman SM. Dreams, Healing and Medicine in Greece: From Antiquity to the Present. Surrey and Burlington, VT: Ashgate; 2013. p.8–30.
  • 2. Oberhelman SM. Anatomical Votive Reliefs as Evidence for Specialization at Healing Sanctuaries in the Ancient Mediterranean World. Athens J Health 2014;1:47–62. [CrossRef]
  • 3. Güner E, Şeker KG, Özdemir O. Understanding the genital diseases of Ancient Anatolia in the light of the inscribed male genital offerings presented to gods. Turk J Urol 2019;45:384–8. [CrossRef]
  • 4. Mattelaer JJ. The Phallus in Art and Culture. Arnhem: Historical Committee of the European Association of Urology; 2003. pp.8, 12, 26–28.
  • 5. Rempelakos L, Tsiamis C, Poulakou-Rebelakou E. Penile representations in ancient Greek art. Arch Esp Urol 2013;66:911–6.
  • 6. Johns C. Sex or Symbol? Erotic Images of Greece and Rome. London: The British Museum Press; 1982. p.52–55, 61–75, 80–81.
  • 7. Yücel Ç. Dionysos Bayramları ve Şenlikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (SUSBID) 2015;4:151–64. Erişim: https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160456
  • 8. Csapo E. Riding the Phallus for Dionysus: Iconology, Ritual and Gender-Role De/Construction. Phoenix 1997;51:253–95. [CrossRef]
  • 9. Goldman H. The Origin of the Greek Herm. AJA 1942;46:58–68. [CrossRef]
  • 10. Burkert W. Structure and History in Greek Mythology and Ritual. Los Angeles: University of California Press; 1979. p.39, 41.
  • 11. Sissa G, Detienne M. The Daily Life of the Greek Gods. Trans. by Lloyd J. Stanford: Stanford University Press; 2000. p.239.
  • 12. Sarıboğa B. Antik Yunan Mitolojisinde “Pan” Karakterinin Batı Müziği Bestecileri Üzerindeki Etkisi. Ulakbilge 2018;6:1147–59. [CrossRef]
  • 13. Boyana H. Arkadia Kökenli Keçi Tanrı Pan. Ank Üniv DTCF Tarih Araş Derg 2005;24:167–93. Erişim: http://dergiler.ankara. edu.tr/dergiler/18/33/265.pdf
  • 14. Philippe B. The Cult of Pan in Ancient Greece. Trans. Atlass K, Redfield J. Chicago: The University of Chicago Press; 1988. p.83. 15. Akşit İ. Mitoloji: Ege’nin İki Yakasının Öyküsü. Orman ve Kır Tanrıları. İstanbul: Orhan Matbaacılık; 2003. p.121.
  • 16. Platas FD. Sex and the city: Silens and Nymphs in Ancient Greek pottery. Eikón Imago 2013;2:123– 46. Erişim: https://pdfs.semanticscholar.org/8cbc/ e65a3f86e8b4c171df5626a90a332a6ba623.pdf
  • 17. Karaaziz M, Erdem Atak İ. Narsisizm ve Narsisizmle İlgili Araştırmalar Üzerine Bir Gözden Geçirme. Nesne 2013;1:44–59. [CrossRef]
  • 18. Sommerstein A. Greek Drama and Dramatists. London: Taylor & Francis e-Library Press; 2004. p.151.
  • 19. Storey IC, Allan A. A Guide to Ancient Greek Drama. Malden: Blackwell Publishing; 2005. p.181, 221.
  • 20. Smith W. Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology. Boston: Little, Brown, and Company; 1867.
  • 21. Rosen RM. Plato Comicus and the Evolution of Greek Comedy. Classical Studies. University of Pennsylvania: Pen Libraries Press; 1995. p.1–22.
  • 22. Pinch G. Handbook Of Egyptian Mythology. California: ABCCLIO Press; 2002. p.11, 97, 101.
  • 23. Hackin J, Huart C, Linossier R, de Wilman-Grabowska H, Marchal C-H, Maspero H, Eliseev S. Asiatic Mythology: A Detailed Description and Explanation of the Mythologies of All the Great Nations of Asia. New Delhi: Asian Educational Services; 1994. p.220.
  • 24. Kaya K. Hint Mitolojisi Sözlüğü. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları; 1997. p.177.
  • 25. O’Connor EM. Symbolum Salacitatis: A Study of the God Priapus as a Literary Character. Frankfurt: Verlag Peter Lang; 1989. p.16.
  • 26. Boyana H. Priapos Kültü. Ank Üniv DTCF Tarih Araş Derg 2004;22;31–44. Erişim: http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/18/32/233.pdf
  • 27. Walter L. Strabo: On the Troad. Cambridge: Cambridge University Press; 1923. p.74–5.
  • 28. Richlin A. The Garden of Priapus: Sexuality and Aggression in Roman Humor. New Haven: Yale University Press; 1983. p.125.
  • 29. McLeish K, editor. Bloomsbury Dictionary of Myth: “Priapus”. Bloomsbury: Bloomsbury Publishing; 1996.
  • 30. Eland IA, van der Lei J, Stricker BH, Sturkenboom MJ. Incidence of priapism in the general population. Urology 2001;57:970–2. [CrossRef]
  • 31. Papadopoulos I, Kelâmi A. Priapus and priapism. From mythology to medicine. Urology 1988;32:385–6. [CrossRef]
  • 32. Pautler SE, Brock GB. Priapism. From Priapus to the present time. Urol Clin North Am 2001;28:391–403. [CrossRef]
  • 33. Marx F. 1097: Galen of Pergamum (129–216 AD) On Erection and Priapism: (Patho-) Physiology and Case Reports. J Urol 2013;189(Suppl 4):e450. [CrossRef]
  • 34. Diodorus Siculus. Library of History, III: Books IV (continued) 59-VIII. Transl. by Oldfather CH. Loeb Classical Library 340. Cambridge, MA. Harvard University Press; 1939.
  • 35. Boardman J. The Phallos-Bird in Archaic and Classical Greek Art. Revue Archaeologique 1992(Fasc 2):227–43.
  • 36. Moser C. Naked Power. The Phallus as an Apotropaic Symbol in the Images and Texts of Roman Italy. Chapter 2: Priapus: Origins, Cult and Roles. University of Pennsylvania: Pen Libraries Press; 2006. pp.27–41.