Turizmde Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Destinasyon Ziyaret Etme Niyeti ve Destinasyonları Önerme İstekliliğine Etkisi

Turizmde deneyimsel pazarlama ve destinasyon pazarlaması özelinde artırılmış gerçeklik (AG) uygulamalarına olan ilgi giderek artmaktadır. Bu araştırma ile AG uygulamalarında hangi deneyim boyutlarının tüketicilerin genel ziyaret deneyimlerini etkilediğini tespit etmek ve AG uygulamasını deneyimleyen bireyin gerçek deneyimi yaşama niyeti üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında Karaman Tanıtım Merkezi’nde artırılmış gerçekliği deneyimleyen 176 üniversite öğrencisinden anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Araştırma modeli Smart PLS programı aracılığıyla Yapısal Eşitlik Modellemesiyle test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre AG uygulamalarında eğitim ve eğlence boyutlarının bireylerin genel ziyaret deneyimlerini etkilediği; genel ziyaret deneyiminin de bireylerin tanıtımı yapılan destinasyonları ziyaret etme niyetini ve tanıtım merkezini tekrar ziyaret etme niyetlerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bireylerin tanıtımı yapılan destinasyonları ziyaret etme niyeti ve tanıtım merkezini tekrar ziyaret etme niyetleri de tanıtımı yapılan destinasyonları önerme istekliliğine etki etmektedir. Elde edilen sonuçların turizm pazarlaması özelinde destinasyon pazarlama faaliyetlerinde bulunan kamu ve özel kurum/kuruluşlara içgörü sağlaması beklenmektedir.

The Effect of Augmented Reality Applications in Tourism on Destination Visit Intention and Willingness to Recommend

Interest in augmented reality (AR) applications in tourism, especially in experiential marketing and destination marketing, is increasing. By this research, it was aimed to determine which dimensions of experience affect the general visit experiences of consumers in AR applications and to examine the effect of the individual who experiences the AR application on the intention of experiencing the real experience. Within the scope of the research, data were collected from the 176 university students who experienced the AR at the Karaman Tourism Information Center, using a survey method. The research model was tested by Structural Equation Modeling through the Smart PLS program. According to the results of the research, while the dimensions of education and entertainment affect the general visit experiences of individuals; general visit experience affects individuals' intention to visit the promoted destinations and their intention to revisit the center. In addition, the intention of individuals to visit the promoted destinations and their intention to revisit the center also affect their willingness to recommend the promoted destinations. The obtained results are expected to provide insight to public and private institutions / organizations engaged in destination marketing activities specifically for tourism marketing.

___

  • Alagöz Başaran, S., Ekici, N. (2014). Experiential Marketing and Vacation Experience: The Sample of Turkish Air - lines, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 10th International Strategic Management Conference , 150: 500-510.
  • Baker, E. J., Bakar, J. A. A. ve Zulkifli, A. N. (2018). Mobile Augmented Reality for Hearing Impaired Museum Engagement (MARHIME): A Conceptual Model, Pro- ceedings of the 3rd International Conference on Applied Science and Technology (ICAST’18), 020031, https://doi. org/10.1063/1.5055433.
  • Barrado-Timón, D. A. ve Hidalgo-Giralt, C. (2019). The His- torical City, Its Transmission and Perception via Aug- mented Reality and Virtual Reality and the Use of the Past As a Resource for the Present: A New Era For Ur- ban Cultural Heritage and Tourism?, Sustainability, 11 (10): 28-35.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sci- ences (İkinci Baskı). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Cranmer, E., Jung, T., Diect, M.C. ve Miller, A. (2016). Imp - lementing Augmented Reality to Increase Tourist Att- raction Sustainability, Perspectives on Business Realities of AR and VR Conference, 27 Nisan, İrlanda: Dublin.
  • Çulha, O. (2020). Turizmde Deneyim Ekonomisi Uygulama- ları, Alanya Akademik Bakış Dergisi, 4 (2): 495-519.
  • Dacko, G. S. (2008). The Advanced Dictionary of Marketing Put- ting Theory to Use. Oxford University Pres: UK.
  • Diker, O. (2019). Karma Gerçeklikli Görsel Müze Olarak Tro- ya Müzesinin Karma Görsellik Yöntemi ile İncelenme- si, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3 (1): 197-224.
  • Erdemir, A. S. (2017). Pazarlama Yönelimli Halkla İlişkilerde Arttırılmış Gerçeklik Çözümleri: Pokemongo Üzerin- den Bir Değerlendirme, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sos- yal Bilimler Dergisi, 16 (31): 61-79.
  • García-Crespo, Á., González-Carrasco, I., Cuadrado, J. L. L., Villanueva, D. ve González, Á. (2016). CESARSC: Fra- mework for Creating Cultural Entertainment Systems with Augmented Reality in Smart Cities, Computer Sci- ence and Information Systems, 13 (2): 395-425.
  • Henseler, J. (2018). Partial Least Squares Path Modeling: Quo Vadis?, Quality & Quantity, 52 (1): 1-8.
  • Hair, F. Jr. J., Sarstedt, M., Hopkins, L.G. ve Kuppelwieser, V. (2014). Partial Least Squares Structural Equation Mo - deling (PLS-SEM) an Emerging Tool in Business Rese- arch, European Business Review, 26 (2): 106-121.
  • Han, D.I.D., Weber, J., Bastiaansen, M., Mitas, O. ve Lub, X. (2019) Virtual and Augmented Reality Technologies to Enhance The Visitor Experience in Cultural Tourism. İçinde: Tom Dieck M., Jung T. (Editörler), Augmented Reality And Virtual Reality The Power of AR and VR for Business (ss. 113-128). Progress in IS. Springer, Cham.
  • Hosany, S. ve Witham, M. (2010). Dimensions of Cruisers’ Ex- periences, Satisfaction, and Intention to Recommend, Journal of Travel Research, 49 (3): 351-364.
  • İlhan, İ. ve Çeltek, E. (2016). Mobil Pazarlama: Turizmde Artı- rılmış Gerçeklik Kullanımı, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15 (2): 581-599.
  • İralı, A. E. (2016). Kültür Varlıklarının Sanal Ortam Uygu - lamalarının Ziyaret Motivasyonu Yönünden İnce - lenmesi: Sait Faik Abasıyanık Müzesi Üzerine Bir İn - celeme. (Basılmamış Doktora Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Jung, T., Chung, N. ve Leue, M. C. (2015). The Determinants of Recommendations to use Augmented Reality Tech- nologies: The Case of a Korean Theme Park, Tourism Management, 49: 75-86.
  • Jung, T., Tom Dieck, M. C., Leue, H. ve Chung, N. (2016). Ef- fects of Virtual Reality and Augmented Reality on Visi- tor Experiences in Museum. İçinde: Alessandro I., Ro- land S. (Editörler). Information and Communication Tech- nologies in Tourism (ss. 621-635). Springer.
  • Jung, T. H., Lee, H., Chung, N. ve Tom Dieck, M. C. (2018). Cross-Cultural Differences in Adopting Mobile Aug - mented Reality at Cultural Heritage Tourism Sites, In- ternational Journal of Contemporary Hospitality Manage- ment, 30 (3): 1621-1645.
  • Kang, M. ve Gretzel, U. (2012). Effects of Podcast Tours on Tourist Experiences in a National Park, Tourism Mana- gement, 33 (2): 440–455.
  • Kounovis, C. D., Kasimati, A. E. ve Zamani, E. D. (2012). En- hancing the Tourism Experience Through Mobile Aug- mented Reality: Challenges and Prospects, International Journal of Engineering Business Management, 4: 10.
  • Küçüksaraç, B. ve Sayımer, İ. (2016). Deneyimsel Pazarlama Aracı Olarak Artırılmış Gerçeklik: Türkiye’deki Marka Deneyimlerinin Etkileri Üzerine Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2 (51): 73-95.
  • Lacka, E. (2020). Assessing the Impact of Full-Fledged Locati- on-Based Augmented Reality Games on Tourism Des- tination Visits, Current Issues in Tourism, 23 (3): 345-357.
  • Lee, K., Lee, H.R., Ham, S. (2013) The Effects of Presence In- duced by Smartphone Applications on Tourism: App- lication to Cultural Heritage Attractions. İçinde: Xiang Z., Tussyadiah I. (Editörler), Information and Commu- nication Technologies in Tourism (ss.59-72). Springer, Cham.
  • Lee, H., Chung, N. ve Koo, C. (2015). Moderating Effects of Distrust and Social Influence on Aesthetic Experien - ce of Augmented Reality: Motivation--Opportunity-- Ability Model Perspective. Proceedings of the 17th In- ternational Conference on Electronic Commerce. Ağustos. Kore: Seul.
  • Moorhouse, N., tom Dieck M.C. ve Jung, T. (2017). Augmen- ted Reality to Enhance the Learning Experience in Cultural Heritage Tourism: An Experiential Learning Cycle Perspective, EReview of Tourism Research, 8.
  • Oğuz, Y. E. ve Timur, D. B. (2020). Temalı Parklarda Müşteri Deneyimi, Memnuniyet ve Tekrar Ziyaret Niyeti: Sazo- va Bilim, Sanat ve Kültür Parkı Üzerine Bir Çalışma, Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6 (30): 419-430.
  • Olya, H., Jung, T. H., tom Dieck, M. C. T. ve Ryu, K. (2020). Engaging Visitors of Science Festivals Using Augmen- ted Reality: Asymmetrical Modelling, International Jo- urnal of Contemporary Hospitality Management, 32 (2): 769-796.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1999). Deneyim Ekonomisi İş Hayatı Bir Tiyatro ve de Her Şirket Bir Sahne (Çev. Levent Ci- nemre). İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Ringle, C. M., Sarstedt, M. ve Straub, D. W. (2012). A Criti - cal Look at the Use Of PLS-SEM in MIS Quarterly, MIS Quarterly, 36 (1): iii-xiv.
  • Schmitt, B. H. (1999). Experiential Marketing. New York, NY: Free Press.
  • Snepenger, D., King, J., Marshall, E. ve Uysal, M. (2007). Mo- deling Iso-Ahola‘s Motivation Theory in the Tourism Context, Journal of Travel Research, 45 (2): 127-139.
  • Taşkıran, Ö. ve Kızılırmak, İ. (2019). Deneyimsel Pazarlama Kapsamında Sanal Turların Müze Ziyaretlerine Etkisi: Panorama 1453 Örneği, Uygulamalı Sosyal Bilimler Der- gisi, 3 (1): 1- 19.
  • Tom Dieck, M. C. ve Jung, T. (2016). Value of Augmented Rea- lity to Enhance the Visitor Experience: A Case Study of Manchester Jewish Museum, E-Review of Tourism Rese- arch, 7, Araştırma Notları.
  • Trunfio, M., Magnelli, A., Della Lucia, M., Verreschi, G. ve Campana, S. (2018). Augmented and Virtual Reality in Cultural Heritage: Enhancing the Visitor Experien- ce and Satisfaction at the Area Pacıs Museum in Roma, 8th Advances in Hospitality and Tourism Marketing and Management (AHTMM) Conference. İtalya.
  • Trunfio, M.ve Campana, S. (2020). A Visitors’ Experience Mo- del for Mixed Reality in The Museum, Current Issues in Tourism, 23 (9): 1053-1058.
  • Wu, S. T., Chiu, C. H. ve Chen, Y. S. (2020). The Influences of Innovative Technological Introduction on Interpretive Experiences of Exhibition: A Discussion on the Intenti- on to Use Augmented Reality, Asia Pacific Journal of To- urism Research, 5 (6): 652-667.