Research in the Tmolos and the cult of Karios in Lydia: The Survey at Kel Dağ and Ovacık, August 1995

Tmolus Dağları uzun yıllardır eski Lidya'nın ilk efsaneleriyle ilişkilendirilir ve eski kaynaklarda tanrıların kutsal yeri olarak gösterilmiştir. 1995 yılında, bu uzak dağlık arazide Maryland Üniversitesi tarafından, daha önceki bölgesel buluntuları kaydetmek ve doğrulamak üzere, ilk önemli araştırmalar yapılmıştır. Bu mevkinin önemi hakkında tanınmış eski bilim insanları tarafından gerçekleştirilmiş olan çalışmalar oldukça fazladır; ancak bu iddiaları doğrulamak için şimdiye kadar yapılan arkeolojik saptamalar yetersiz kalmıştır. Prof. Louis Robert, Gölcük gölünü Hierapolis’den önemlı bir sikkeye dayandırarak antik Torrhebia olarak lokalize etmiştir. Aynı zamanda Lidyalı tarihçi Xanthus, Torrhebia mevkiinde, Karios isimli bir dağ olduğundan ve buradaki Karios mabedinden metinlerinde bahseder. Bu mevki, bilhassa coğrafyacı Strabo’nun gerçekçi bir tarifle bahsettiği zirvesinde “eksedra” bulunan ve kutsal bir dağ olarak gösterdiği Tmolus dağı ile ilişkilendirilebilir. Ayrıca, burası Korinthli Eumelus’un anlatımlarında geçen Zeus’un doğum yerinin Sardes’in batısında ve Tmolus üzerindeki bir zirvede olduğu ibaresiyle örtüşmektedir. Özet olarak, gerek antik yazarlardan Xanthus, Strabo ve Eumelus tarafından yapılmış tarihi tanımlamalar gerekse yeni yapılan bu arkeolojik çalışmaların sonuçları birbirini doğrular niteliktedir. Ayrıca, bu buluntular büyük tarihi önem taşıyan Tmolus mevkiinde yapılacak yeni araştırmalara kuvvetli bir temel oluşturacaktır.

Lydia’da Tmolos ve Karios Kültü araştırması: Kel Dağ ve Ovacık yüzey araştırması Ağustos 1995

The Tmolus mountain range has long been associated with the early legends of ancient Lydia and was revered by the ancients to have been the sacred abode of the gods. In the year 1995, the first-ever major survey was conducted by the University of Maryland in this remote mountainous region to record and substantiate earlier finds. Written sources about the importance of this region by ancient scholars are abundant, however until now archaeological evidence to validate such claims has been scarce. Prof. Louis Robert confirmed the identification of Gölcük Lake as the ancient Torrhebia based on a prevalent coin type from Hierapolis and the important testimony by the Lydian historian, Xanthus, who states that in the region of Torrhebia, there was a mountain called Karios, and the sanctuary of Karios. The description by the geographer Strabo describes Mount Tmolus as a blest mountain, with an “exedra” on its summit, whereas early testimony by Eumelus the Corinthian specifically refers to Zeus’ birthplace west of the city of Sardis, on a mountain ridge of the Tmolus. In summation, the findings presented in this report provide substantial new evidence to confirm the combined earlier regional descriptions indicated by Xanthus, Strabo and Eumelus to be as reliable today as during antiquity and provides a strong basis for further inquiry into the vast historicity of the Tmolus region in antiquity.

___

Aeschylus 2008 Aeschylus, Persians I, 49 Loeb (Transl.) A. H. Sommerstein Cambridge (2008) 21.

Aulock 1963 S. H. von Aulock, SNG Pts. 7-9, Lydien #2965 (1963) Taf. 95.

Baran 2006 A. Baran, “The Archaic Temple of Zeus Labraundos”, Anadolu/Anatolia 30, 2006, 21, 46.

Bengisu 1994 R. L. Bengisu, “Torrhebia Limne”, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesı Yayınları, ADerg 2, 1994, 33-43.

Bengisu 1996 R. L. Bengisu, “Lydian Mount Karios”, Cybele, Attis and Related Cults: Essays in Memory of M.J. Vermaseren, (eds.) E. N. Lane – E. J. Brill (1996) 1-36.

BMC Lydia 1901 B. V. Head, Catalogue of the Greek Coins of Lydia in the British Museum (1901).

BMC Phrygia 1906 B. V. Head, Catalogue of the Greek Coins of Phrygia in the British Museum (1906).

Carstens 2008 A. M. Carstens, “Huwasi Rocks, Baityloi, and Open Air Sanctuaries in Karia, Kilikia, and Cyprus”, OLBA 16, 2008, 73-93.

Ceylan – Ritti 1997 A. Ceylan – Ritti, “A New Dedication to Apollo Kareios”, EA 28, 1997, 64-66.

Cook 1940 A. B. Cook, Zeus. A Study in Ancient Religion III (1940) 518-522.

Cook 1964 A. B. Cook, Zeus. A Study in Ancient Religion I (1964) 137-141.

Cook 1965 A. B. Cook, Zeus. A Study in Ancient Religion II (1965) 564.

Dusinberre 1997 E. R. M. Dusinberre, Satrapal Sardis: Aspects of Empire in An Achaemenid Capital, Ph. D. Diss. (1997) 112, 113.

Dusinberre 2013 E. R. M. Dusinberre, Empire, Authority and Autonomy in Achaemenid Anatolia (2013) 104, 291.

Edrey 2008 M. Edrey, “The Dog Burials at Achaemenid Ashkelon Revisited”, Journal of the Institute of Archaeology of Tel Aviv Universitiy 35.2, 2008, 267-282.

Euripides 1912 Euripides III, Bacchanals, 66, Loeb (Transl.) A. S. Way (1912) 10.

Foss 1978 C. Foss, “Explorations in Mount Tmolus”, California Studies in Classical Antiquity 2, 1978.

Foss 1990 C. Foss, History and Archaeology of Byzantine Asia Minor (1990) 21-51.

Foss 1993 C. Foss, “New Discoveries in Mount Tmolus”, AJA 97, 1993, 318.

Greenewalt 1976 C. H. Greenewalt, jr. Ritual Dinners in Early Historic Sardis, University of California Publications Classical Studies 17, (1976) 40-55.

Greenewalt 1995 C. H. Greenewalt, jr, “Sardis in the Age of Xenophon”, PALLAS 43, 1995, 25-26.

Hanfmann 1958 G. M. A. Hanfmann, “The Sacrilege Inscription: The Ethnic, Linguistic, Social and Religious Situation at Sardis at the End of the Persian Era”, Bull Asia Inst 1, 1958, 1-8.

Hanfmann 1983 G. M. A. Hanfmann, Sardis From Prehistoric to Roman Times (1983).

Hanfmann 1983 G. M. A. Hanfmann, “On the Gods of Lydian Sardis”, Festschrift K. Bittel 1, 1983, 228.

Hellström – Thieme 1982 P. Hellström – T. Thieme, “The Temple of Zeus”, Labraunda Swedish Excavations and Researches 1.3, 1982, 24-25, 43.

Herodotus 1920 Herodotus, I, 1.87 Loeb (Transl.) A.D. Godley (1920) 113.

Herrmann – Malay 2007 P. Herrmann – H. Malay, New Documents from Lydia. ÖAW, Denkschriften, 340 Band. Ergänzungsbände zu den Tituli Asie Minoris 24, 2007, 49-58.

Imhoof – Blumer 1897 F. Imhoof – Blumer, Lydische Stadmünzen (1897) 82, #18, Br.28, Pl. IV,#8.

Jacoby 1926 F. Jacoby, Die Fragmente der grieschischen Historiker FGrH IIA, No. 90, fr.15 (=Nikolaos)(1926) 340.

Keil – von Premerstein 1911 J. Keil – A. v Premerstein, “Bericht über eine zweite Reise in Lydien”, 2 DenkschrWien 54, 1911, 16-29.

Pedley 1972 J. G. Pedley, Ancient Literary Sources on Sardis, M2 (1972) 14, 9.

Peschlow – Bindokat 1996 A. Peschlow – Bindokat, “Der Kulte des anatolischen Regen- und Wettergottes auf dem Gipfel des Latmos und das Heiligtum des Zeus Akraios im Tal von Dikilitaş”, IstMitt 46, 1996, 217-225.

Rein 1993 M. J. Rein, The Cult and Iconography of Lydian Kybele, Ph.D. Diss. (1993) 71-74, 75-112.

Ritti 1985 T. Ritti, Fonti Letterarie ed Epigrafiche, Hierapolis Scavi e Ricerche (ed.) Giorgio Bretschneider (1985) 129-37, Tav. 21-24.

Robert 1958 L. Robert, “Reliefs votifs et cultes d’Anatolia”, Anatolia 3, 1958, 119.

Robert 1962 L. Robert, Villes d’Asie Mineure 2 , 314-315, BCH 106, 346-348, Paris (1962), Documents d’Asie Mineure 2 BEFAR 239, 1987, 308-310.

Robert 1963 L. Robert, Noms indigenès dans l’Asie Mineure gréco-romaine 1, 1963, 322.

Robert 1967 L. Robert – J. Robert, “Bulletin épigraphique”, REG 1967, 545.

Robert 1976 L. Robert, “Types Monétaires à Hypaepa de Lydie”, RN 19, 1976, 36.

Robert 1983 L. Robert, “Les Dieux de Motaleis en Phrygie”, JSavs 1, 1983, 59-61.

Roosevelt 2003 C. H. Roosevelt, Lydian and Persian Period Settlement in Lydia, Ph.D. Diss. (2003) 683.

Roosevelt 2009 C. H. Roosevelt, The Archaeology of Lydia, from Gyges to Alexander (2009) 125-26, 249, 250 , #17.1.

Strabo 1970 Strabo, Geography VI, 13.4.5, Loeb, H.L.Jones (1970) 173.

Talbert 2000 R. J. A. Talbert, Barrington Atlas of the Greek and Roman World Vol. II Karios Mons, 56 F5, Büyük Kel Dağ, 847; Person Exhedra, 56 F5, Büyük Kel Dağ, 851, 859 (2000).