PERGE’DEN TİTUS FLAVİUS CLEMENS PELOPİDİANUS APHRODİTESİ

Perge Antik Kenti 2015 yılı kazılarında Kuzey Hamamı’nın kuzeye açılan girişinde bulunmuş, ince grenli beyaz mermerden çıplak bir Aphrodite heykelidir. Olasılıkla Dokimeion mermerinden mamul son derece sanatsal nitelikte olan ve sola doğru esneme hareketi yapan heykelin üst kısmında hafif öne eğilme hareketi gözlemlenirken sol ayak taşıyıcı, sağ ayak ise dengeleyicidir. Ayrıca Aphrodite’nin sol bacağının yanında, yunus üzerinde duran bir Eros bulunur. Heykelin cephe kısmı oldukça perdahlı iken arka kısmı daha az perdahlanmıştır. Heykel, Titus Flavius Clemens Pelopidianus tarafından adanmıştır. Bu kişinin, Perge Güney Hamamı Heykeltıraşlık eserlerini adayan Synnadalı Cladius Piso’nun kızı Claudia Lorentia’yı onurlandırdığı ve akrabası olduğu anlaşılmaktadır. Titus Flavius Clemens Pelopidianus Aphrodite Heykeli, Hellenistik Dönem içerisinde MÖ III-II. yüzyıl özellikleri göstermekle beraber tipolojik kökeni Praxiteles’in ünlü eseri Knidos Aphroditesi Heykeli’dir. Ancak Pelopidianus Aphrodite Heykeli’nin sanatsal gelişiminin iyice anlaşılabilmesi bağlamında Knidos Aphroditesi’ne benzeyen bazı Aphrodite heykelleri de detaylıca incelenmiştir. Buna göre Pelopidianus Aphrodite Heykeli, Capitolini Aphroditesi ile oldukça benzerdir ve genel görünümü yanında özellikle Eros ve yunus kompozisyonu nedeniyle Medici Aphroditesi ile de yakındır. Heykel, Roma Dönemi kopya eser olmakla birlikte heykeltıraşlık özellikleri ve yazıtıyla Antoninler Dönemi içerisinde MS 160-190 yıllarına tarihlenebilir.

TITUS FLAVIUS CLEMENS PELOPIDIANUS’ APHRODITE FROM PERGE

A naked sculpture of Aphrodite, made of white marble with fine-grained, found at the north entrance of North Bath of the ancient city of Perge, during the excavation season in 2015. The sculpture made probably of Dokimeion marble with extremely artistic quality and making a stretching movement to the left, is observed to have a slightly leaning forward movement and a balancing right foot. There is also an Eros standing on the dolphin next to the left leg of Aphrodite. The facade part of the statue is fairly polished while the back part is less polished. The statue is dedicated by Titus Flavius Clemens Pelopidianus. It is understood that this person honours and is related to Claudia Lorentia, the daughter of the Synnadian Cladius Piso, who dedicated Perge South Bath's Sculptural Works. While Titus Flavius Clemens Pelopidianus Aphrodite Statue shows the characteristics of III-IIrd century BC in Hellenistic Period, its typological root is Praxiteles' famous work of Knidos Aphrodite. However in the context of a better understanding of the artistic development of the Pelopidianus Aphrodite Statue, some Aphrodite sculptures resembling with Knidos Aphrodite have been examined in detail. Accordingly, the Pelopidianus Aphrodite Statue is very similar to the Aphrodite of Capitolini and is also close to the Aphrodite of Medici due to its general appearance, especially Eros and dolphin composition. Along with being a Roman replica, the sculpture can be dated to 160-190 AD during Antonin period with sculptural features and inscription.

___

Abbasoğlu 1983 H. H. Abbasoğlu, Pamfilya Bölgesi Roma Devri Hamamları, Yayımlanmamış Doçentlik Tezi (İstanbul 1983).

Acar 2018 Ö. Acar, “Tykhe sculpture smuggled from Turkey’s Perge to Brussels”, http://www.hurriyetdailynews.com/tykhe-sculpture-smuggled-from-turkeys-perge-to-brussels-127068 (erişim tarihi: 10 Şubat 2018).

Ajootian 1996 A. Ajootian, “Praxiteles”, içinde: O. Palagia – J. J. Pollitt (ed.), Personal Styles in Greek Sculptures, Volume XXX (Cambridge 1996) 91-129.

Ajootian 2007 A. Ajootian, “Praxiteles and Fourth-Century Athenian Portraiture”, içinde: P. Shultz– R. Hoff, v. d. (ed.), Early Hellenistic Portraiture: İmage, Style, Context (Cambridge 2007) 13-33.

Akçay 2007 B. Akçay, Perge Güney Hamamı Heykeltıraşlık Eserleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (İstanbul 2007).

Akçay-Güven 2014 B. Akçay-Güven, Pamphylia Bölgesi Roma Dönemi Portreciliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (İstanbul 2014).

Albustanlıoğlu 2006 T. Albustanlıoğlu, Dokimeion Işığı Altında Roma İmparatorluk Döneminde Mermer Kullanımı; İmparatorluk Yönetimindeki Anadolu Mermer Ocaklarının İşletme Stratejisi ve Organizasyonu, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Ankara 2006).

Angiolillo 2010 S. Angiolillo, “Un’Afrodite Riemersa Dal Mare. La Sardegna e i Suoi Rapporti con il Mediterraneo”, ArcheoArte 1, 2010, 3-18.

Arndt 1893 P. Arndt, Photographische Einzelaufnahmen Antiker Sculpturen (München 1893).

Arvello 2005 A. D. Arvello, A Hellenistic masterpiece: the Medici Aphrodite, Luisiana State University, Master’s Theses (Luisiana 2005).

Asgari 1976 N. Asgari, “Anadolu’da Antik Mermer Ocakları”, VIII. TürkTK I, 1976, 451-456.

Aybek ve diğ. 2009 S. Aybek – M. Tuna – M. Atıcı, İzmir Tarih ve Sanat Müzesi: Heykel Kataloğu (Ankara 2009).

Bažant 2017 J. Bažant, “The Legend of Knidia Today”, içinde: E. Kitzler (ed.), Eirene Studia Graeca Et Latina, LIII/2017/I-II (Prag 2017) 79-112.

Bieber 1967 M. Bieber, The Sculpture of the Hellenistic Age (New York 1967).

Bieber 1969 M. Bieber, “Comments on the Statue of Aphrodite-Venus in the Dayton Art Institute”, Recent Acquisitions: Ancient Sculpture, The Dayton Art Bulletin 28-1, 1969, 2-3.

Boysal 1967 Y. Boysal, Grek Klasik Devir Heykeltıraşlığı (Ankara 1967).

Breitenberger 2007 B. Breitenberger, Aphrodite and Eros: The Development of Erotic Mythology in Early Greek Poetry and Cult (New York-London 2007).

Brinkerhoff 1978/1979 D. Brinkerhoff, , “Hypotheses on the History of the Crouching Aphrodite Type in Antiquity”, The J. Paul Getty Museum Journal Vol. 6/7, 1978/1979, 83-96.

Bru ve diğ. 2016 H. Bru – Ü. Demirer – N. Tüner-Önen, “Incriptions de Perge”, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 199, 2016, 65-82.

Buell 2016 K. Buell, Aphrodite of Knidos, Trendsetter: Depictions of the Female Nude and Sexuality in Ancient Greek Sculpture, Universty Honor Theses, Portland State Universty (Portland 2016).

Büyüközer 2012 A. Büyüközer, Knidos Limanları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Konya 2012).

Corso 2007 A. Corso, The Art of Praxiteles II: The Mature Years (Roma 2007).

Cyrino 2010 M. S. Cyrino, Aphrodite (London – New York 2010).

Çekilmez 2017 M. Çekilmez, Tralleis Güney Nekropolü Terrakotta Figürinleri (Aydın 2017).

Davies 2018 G. Davies, Gender and Body Language in Roman Art (Cambridge 2018).

Delemen 2011 İ. Delemen, , “Anadolu ve Trakya Topraklarında İz Bırakan İmparatorlar (MÖ 6.-MS 4. yüzyıl): İstilacı, Yönetici Tanrı ya da

Gezgin”, İmparatorlar İstanbul’da: Hitit’ten Osmanlı’ya, 2011, 57- 124.

Demetriou 2010 D. Demetriou, “Aphrodite and the Sea”, Kernos 23, 2010, 67-89.

Dickins 1920 G. Dickins, Hellenistic Sculpture (Oxford 1920).

Ehrensperger – Tucker 2010 K. Ehrensperger – J. B. Tucker, Reading Paul in Context: Explorations in Identity Formation (New York 2010).

Etienne 1968 H. J. Etienne, The Chisel in Greek Sculpture: A Study of the Way in Which Material, Technique and Tools Determine the Design of the Sculpture of Ancient Greece (Leiden 1968).

Evans 1969 B. H. Evans, “A Greco-Roman Aphrodite of the First Century, A.D.”, Recent Acquisitions: Ancient Sculpture, The Dayton Art Bulletin 28-1, 1969, 4-17.

Fagan 1999 G. G. Fagan, Bathing in Public in the Roman World (Michigan 1999).

Fantuzzi – Hunter 2004 M. Fantuzzi – R. Hunter, Innovation in Hellenistic Poetry (Cambridge 2004).

Francis 2002 J. Francis, “The Roman Crouching Aphrodite”, Mouseion Series III, Vol. 2, 2002, 211-244.

Frel – Morgan 1987 J. Frel – S. K. Morgan, Roman Portraits in the J. Paul Getty Museum (Austin 1987).

Friedland 1997 E. A. Friedland, Roman Marble Sulpture From the Levant: The Group from the Sanctuary of Pan at Caesarea Philippi/Panias (Israel), American Schools of Oriental Research, Archaeological Reports 17 (Boston 1997).

Friedland ve diğ. 2015 E. A. Friedland – M. G. Sobocinski – E. K. Gazda, The Handbook of Roman Sculpture (Oxford – New York 2015).

Fullerton 1990 M. D. Fullerton, The Archaistic Style in Roman Statuary (Leiden – New York – København – Köln 1990).

Goth 2015 S. Goth, “Venus Anadyomene: The Birth of Art”, Venus as Muse: From Lucretius to Michel Serres, Brill 182, 2015, 15-40.

Greek & Roman Port. 1972 Greek & Roman Portraits 470 BC – AD 500. Boston Museum of Arts (Boston 1972).

Grimal 1997 P. Grimal, Mitoloji Sözlüğü: Yunan ve Roma, çev. S. Tamgüç (İstanbul 1997).

Gutzwiller 2007 K. A. Gutzwiller, Guide to Hellenistic Literature (Malden-OxfordVictoria 2007).

Gutzwiller 2012 K. Gutzwiller, “Catullus and the Garland of Meleager”, içinde: I. D. Quesnay – T. Woodman (ed.), Catullus: Poems, Books, Readers (2012) 79-111.

Harrison 1953 E. B. Harrison, Portrait Sculpture I: The American School of Classical Studies at Athens (New Jersey 1953).

Havelock 1995 C. M. Havelock, The Aphrodite of Knidos and Her Succesors: A Historical Rewiev of the Female Nude in Greek Art (Michigan 1995).

Hekler 1912 A. Hekler, Greek & Roman Portraits (New York 1912).

Holo 1978-1979 S. Holo, “A Note on the Afterlife Crouching Aphrodite in the Renaissance”, The J. Paul Getty Museum Journal 6-7, 1978-1979, 23- 36.

Işın 2007 G. Işın, Patara Terrakottaları: Hellenistik ve Erken Roma Dönemi, Patara V.1 (İstanbul 2007).

İmmendörfer 2017 M. İmmendörfer, Ephesisans and Artemis: The Cult of the Great Goddess of Ephessus as the Epistle’s Context (Tübingen 2017).

İnan 1975 J. İnan, Side’nin Roma Devri Heykeltıraşlığı (Ankara 1975).

İnan 2000 J. İnan, Perge’nin Roma Devri Heykeltıraşlığı I (İstanbul 2000).

Karamut 1991 İ. Karamut, “Dokimeion Heykelleri”, Belleten 55/214, 1991, 605-611.

Kennedy 2004 A. R. Kennedy, Domestic Statuary at Pompeii: The Sculptural Repertories of Venus, Hercules, and Dionysus, Degree Master of Art, McMaster University (Ontario 2004).

Koch 2001 G. Koch, Roma İmparatorluk Dönemi Lahitleri, çev. Z. Z. İlkgelen (İstanbul 2001).

Koçak 2013 M. Koçak, Aphrodite am Pfeiler: Studien zu aufgestützten/angelehnten weiblichen Figuren der griechischen Marmorplastik (İstanbul 2013).

Kousser 2005 R. M. Kousser, “Creating the Past: The Vénus de Milo and the Hellenistic Reception of Classical Greece”, AJA 109, 2005, 227-250.

Kousser 2008 R. M. Kousser, Hellenistic and Roman İdeal Sculpture: The Allure of the Classical (Cambridge 2008).

Kraus 1957 T. Kraus, Die Aphrodite von Knidos (Bremen 1957).

Krug 1982 A. Krug, “Die, Kauernde Aphrodite‘ in Kristall”, The J. Paul Getty Museum Journal Volume 10, 1982, 145-152.

Kunze 2002 C. Kunze, Stilphänomomene in der Hellenistischen Skulptur und Ihre Inhaltliche Interpretation (Düsseldorf 2002).

Künzl 1970 E. Künzl, “Venüs von den Bade–ein Neufund aus der Colonia Ulpia Traina und Bemerkungen zum Typus ‘sandallösende Aphrodite’”, Sonderdruck aus Bonner Jahrb. 170, 1970, 102-162.

Künzl 2012 E. Künzl, Die Thermen der Römer (Stuttgart 2012).

LIMC II-2 1984 A. Delivorias – G. Berger-Doer – A. Kossatz-Deissmann “Aphrodite”, LIMC II/1-2, 1984, 2-151.

LIMC VIII-2 1997 E. Schmidt, “Venus”, LIMC VIII/1-2, 1997, 192-230.

Lippold 1950 G. Lippold, Die Griechische Plastik: Handbuch Der Archäologie Band III (München 1950).

Loene 2013 A. Loene, The End of the Pagan City: Religion, Economy, and Urbanism in Late Antique North Africa (Oxford 2013).

Lucian Puseudo Lucian, Amores, Translated A. M. Harmon, Loeb Edition, https://people.well.com/user/aquarius/lucian-amores.htm (erişim tarihi: 6 Şubat 2019).

Lullies – Hirmer 1960 R. Lullies – M. Hirmer, Greek Sculpture (New York 1960).

Manderscheid 1981 H. Manderscheid, Die Skulpturenausstattung Der Kaiserzeitlichen Thermenanlagen (Berlin 1981).

Meischner 2003 J. Meischner, “Die Skulpturen des Hatay Museums von Antakya” Jacrbuch Des Deutschen Archaologischen Instituts 118, 2003, 285-384.

Michaelis 1882 A. Michaelis, Ancient Marbles in Great Britain (Cambridge 1882).

Miller 1979 S. G. Miller, Two Groups of Thessalian Gold (Berkeley - Los Angeles - London 1979).

Montel 2010 S. Montel, “The Architectural Setting of the Knidian Aphrodite”, içinde: A. C. Smith – S. Pickup (ed.), Brill’s Companion to Aphrodite (Boston 2010) 251-268.

Newberry 2011 J. M. Newberry, Venus Anadyomene: The Mythological Symbolism From Antiquity to the 19Th Century, Master Th. University of Wisconsin (Wisconsin 2011).

Okan 2016 E. Okan, “Tykhe ya da Fortuna”, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi 1-1, 2016, 1-14.

Özgan 1991 R. Özgan, “1989 Knidos Kazısı”, KST 12.2, 1991, 57-68.

Özgan 1992 R. Özgan, “1990 Knidos Kazısı”, KST 13.2, 1992, 171-188.

Özgan 2013 R. Özgan, Roma Portre Sanatı II (İstanbul 2013).

Özgan 2016 R. Özgan, Hellenistik Devri Heykeltraşlığı II: Erken Hellenistikten Yüksek Hellenistiğe (İstanbul 2016).

Pasinli – Karagöz 1993 A. Pasinli – Ş. Karagöz, “Katalog”, Çağlarboyu Anadolu’da Kadın: Anadolu Kadınının 9000 Yılı, 1993, 132-189.

Pickup 2015 S. Pickup, “Venus in the Mirror: Roman Matron in the Guise of a Goddess, the Reception for the Aphrodite Cnidus”, Visual Past 2.1, 2015, 137-154.

Pollitt 1990 J. J. Pollitt, The Art of Ancient Greece: Sources and Documents (Cambridge 1990).

Poulsen 1974 P. V. Poulsen, Les Portraits Romains II: De Vespasian á la BasseAntiquite (Copenhague 1974). Reinach 1897 S. Reinach, Répertoire de la Statuaire Grecque et Romaine (Paris 1897).

Reinach 1924 S. Reinach, “Deux Nouvelles Statues d’Aphrodite”, Monuments et Mémories de la Fondation Eugéne Piot 27-2, 1924, 119-140.

Richter 1970 G. M. A. Richter, the Sculpture and Sculptors of the Greeks (New Haven and London 1970).

Ridgway 1976 B. S. Ridgway, “The Aphrodite of Arles”, AJA 80, 1976, 147- 154.

Ridgway 1990 B. S. Ridgway, Hellenistic Sculpture I: The Styles of ca. 331-200 B.C. (Wisconsin 1990).

Ridgway 1997 B. S. Ridgway, Fourth-Century Styles in Greek Sculpture (London 1997).

Ridgway 2002 B. S. Ridgway, Hellenistic Sculpture III: The Styles of ca. 100-31 B.C. (Wisconsin 2002).

Romano 2006 I. B. Romano, Classical Sculpture: Catalogue of the Cypriot, Greek, and Roman Sculpture in the University Pennsylvania Museum Archaeology and Anthropology (Philadelphia 2006).

Rozenzweig 2004 R. Rozenzweig, Worshipping Aphrodite: Art and Cult in Classical Athens (Michigan 2004).

Rumpf 1961 A. Rumpf, Yunan ve Roma Sanatı, çev. J. İnan (İstanbul 1961).

Russel 2011 B. Russel, “The Roman Sarcophagus ‘Industry’: a Reconsideration”, içinde: J. Elsner – J. Huskinson (ed.), Life, Death and Representation: Some New Work on Roman Sarcophagi, (Berlin ve New York 2011) 119-148.

Schoch 2009 K. Schoch, Die doppelte Aphrodite-alt und neu bei griechischen Kultbildern (Berlin 2009).

Seifert 2009 M. Seifert, “Aphrodite-Eine Liebesgöttin auf Einer Langen Reise”, içinde: M. Seifert (ed.), Aphrodite: Herrin Des Krieges. Göttin Der Liebe (Mainz 2009) 14-26.

Sezer 2014 S. S. Sezer, “Akmonia Antik Kentinden Heykeltıraşlık Eserleri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, 2014, 71-84.

Skinner 2003 M. B. Skinner, Catullus in Verona: A Reading of the Elagiac Libellus, Poems 65-116 (Colombus 2003).

Smith – Ertuğ 2001 R. R. R. Smith – A. Ertuğ, Sculptured for Eternity: Treasures of Hellenistic, Roman and Byzantine Art from İstanbul Archaeological Museum (İstanbul 2001).

Smith 2002 R. R. R. Smith, Hellenistik Heykel, çev. A. Y. Yıldırım (İstanbul 2002).

Smith 2008 R. R. R. Smith, “Aphrodisias’ta Yapılan Roma Portreleri ve Mermer Heykeltıraşlık”, içinde: R. R. R. Smith – J. L. Lenaghan (ed.), Aphrodisias’tan Roma Portreleri (İstanbul 2008) 8-33.

Spivey 2013 N. Spivey, Greek Sculpture (Cambridge 2013).

Stansbury-O’Donnell 2015 M. D. Stansbury-O’Donnell, A History of Greek Art (West Sussex 2015). Stewart 1990 A. Stewart, Greek Sculpture: An Exploration I-II (London 1990).

Stewart 2010 A. Stewart, “A Tale of Seven Nudes: The Capitoline and Medici Aphrodites, Four Nymphs at Elean Herakleia, and an Aphrodite at Megalopolis” Antichthon 44, 2010, 12-32.

Stewart 2014 A. Stewart, Art in the Hellenistic World: An Introduction (Cambridge 2014).

Stirling 2005 L. Stirling, The Learned Collector: Mythological Statuettes and Classical Taste in Late Antique Gaul (Michigan 2005).

Stothart 1965 H. Stothart, A Handbook of the Sculpture in the J. Paul Getty Museum (1965).

The J. Paul Getty 1956 The J. Paul Getty Museum Guidebook (Los Angeles 1956).

Thompson 2007 N. L. Thompson, Roman Art: A Resource of Educators, The Metropolitan Museum of Art (New York 2007).

Tüner-Önen 2018 N. Tüner-Önen, “Perge’den Yeni Yazıtlar: Titus Flavius Clemens Pelopedianus’un Sunduğu Yazıtlı İki Heykel Adağı”, içinde: M. Aslan – F. Baz (ed.), Arkeoloji, Tarih ve Epigrafi’nin Arasında: Prof. Dr. A. Vedat Çelgin’in 68. Doğum Günü Onuruna Makaleler (İstanbul 2018) 903-912.

Uğurlu 2002 E. Uğurlu, “Heykeltıraş Praxiteles”, Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 3, 2002, 377-400.

Üyümez – İlaslı 2014 M. Üyümez – A. İlaslı, “Afyonkarahisar Müzesi III”, Göller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi Ayrıntı 2/13, 2014, 45-50.

Vangeli 2018 C. Vangeli, the cult of Aphrodite in Macedonia, International Hellenic University, Master of Arts (MA) (Thessaloniki 2018).

Vassilika 1998 E. Vassilika, Greek and Roman Art: Fitzwilliam Museum Handbooks (Cambridge 1998).

Vermeule 1981 C. C. Vermeule, Greek and Roman Sculpture in America (Los Angeles – London 1981).

Visconti 1885 C. L. Visconti, I Monimenti del Museu Torlonia Riprodotti con la Fototipia Descritti da Carlo Lodovici Visconti I-II (Roma 1885).

Vorster 1998 C. Vorster, Die Skulpturen von Fianello Sabino: Zum Beginn der Skulpturenaussttatung in Römischen Villen (Wiesbaden 1998).

Waelkens – Poblome 1997 M. Waelkens – J. Poblome, Sagalassos 4: Report on the Survey and Excavation Campaigns of 1994 and 1995 (Leuven 1997).

Waelkens – Poblome 2012 M. Waelkens – J. Poblome, “Pisidya’nın Birinci Kenti: Hadrian ve İkinci, Üçüncü Yüzyıllar”, içinde: P. De Rynck – E. Torun (ed.), Sagalassos: City of Dreams (2012) 99-132.

Waldstein 1885 C. Waldstein, Essays on the Art of Pheidias (Cambridge 1885).

Waldstein 1889 C. Waldstein, Catalogue of Casts in the Museum of Classical Archaeology (London-New York 1889).

Wardle 2010 M. E. Wardle, Naked and Unashamed: A Study of Aphrodite Anadyomene in Greco-Roman World, Ph. D. diss., Duke University (Durham 2010).

Wray 2004 D. Wray, Catullus and the Poetics of Roman Manhood (Cambridge 2004).