Okuduğunu Anlamada Yaratıcı Dramanın Etkisi ve Önemi

Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerine okuduğunu anlama becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisini incelemektir. Bu amaca ulaşabilmek için araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma, Ankara ili Pursaklar ilçesi Saray İlkokulunda 2016/2017 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Döneminde eğitim gören 4. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflara uygulanan ön test puanları göz önünde bulundurularak, sınıflardan birbirine en yakın özelliklere sahip olan 4/C sınıfı (29 öğrenci) deney grubu olarak, 4/K sınıfı (29 öğrenci) ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunu oluşturan öğrencilerle, önceden belirlenen Türkçe dersi okuduğunu anlama kazanımlarına göre 16 saatlik bir drama atölye çalışması üzerine temellendirilmiştir. Kontrol grubuna ise aynı kazanımlara yönelik geleneksel yöntemle 16 saatlik Türkçe dersi araştırmacı tarafından işlenmiştir. Sekiz hafta sonunda deney ve kontrol grubu öğrencileriyle son test uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda yaratıcı drama temelli olarak hazırlanan atölye modelinin deney grubunda anlamlı derecede akademik başarı artışını sağladığı veriler aracılığıyla tespit edilmiştir. Yaratıcı drama yöntemi Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisini geliştirme açısından yeni öğrenilecek konularda hızlı bir ilerleme, daha önceden öğrenilmiş konularda ise bir üst düzeye taşıma görevini etkili bir şekilde gerçekleştirmektedir. Ayrıca öğrenme sürecini somutlaştıran yaratıcı drama, Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisini geliştirirken, öğrencileri mutlu kılan eğlenceli bir öğrenme ortamı sunmaktadır

The Effect and Importance of Creative Drama on Reading Comprehension

The aim of this study is to examine the effect of the creative drama method on 4th graders’ acquisition of reading comprehension skills. To that end, experimental method was used in the research. The research was conducted with 4th grade students who attended the Saray elementary school in the Pursaklar District of the province of Ankara during the Spring semester of the 2016/2017 academic year. Taking into consideration the pre-test scores of all 4th grade sections as the selection criterion, two sections that had similar attributes were selected as the test group – section 4/C (29 students) and the control group – section 4/K (29 students). A 16hour drama workshop, based on the pre-determined learning outcomes on the reading comprehension skills of the Turkish course, was carried out with the test group students. As for the control group, a 16-hour Turkish instruction based on the same learning outcomes was given by the researcher, using the traditional method. At the end of eight weeks, post-test was given to the test and control group students. At the end of the study, the data showed that the workshop model, based on creative drama, provided increase in academic achievement at a significant level in the test group. In terms of improving the reading comprehension skill in the Turkish course, the creative drama method effectively leads to rapid progress in newly learned subjects, and carries students’ reading comprehension skills to a higher level in previously learned subjects. In addition, while creative drama, which concretizes the learning process, improves the reading comprehension skill, it offers a fun learning environment that makes students happy

___

  • Aktaş, Ş. & Gündüz, O. (2001). Yazılı ve sözlü anlatım (s.53). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Arıkan, Y. (2007). İlköğretimler için uygulamalı tiyatro ve drama eğitimi. İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Aytaş, G. (2008). Türkçe öğretiminde tematik yaratıcı drama. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aytaş, G.(2005). Okuma Eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(461-469).
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Çiftçi Ö. ve Temizyürek F. (2008). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin ölçülmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5( 9), 111
  • Demirel, Ö. (1995). Genel Öğretim Yöntemleri (s.71). Ankara: Usem Yayınları.
  • Gönen, M., & Uyar Dalkılıç, N. (2002). Çocuk eğitiminde drama. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güngör Kılıç, A. G. (2004). İşbirlikli Öğrenme, Okuduğunu Anlama, Strateji Kullanımı ve Tutum. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kara, Ö. T. ( 2000). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kavcar, C. vd. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • Kaya Güler, İ. (2008). İlköğretim dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı drama yönteminin etkililiği. On dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Onan, B. (2011). Anlama sürecinde Türkçenin yapısal işlevleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Önder, A. (2010). Yaşayarak öğrenmek için eğitici drama. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özbay, M. (2016). Türkçe özel öğretim yöntemleri 2. Ankara: Öncü Yayınları.
  • PISA 2017 Ulusal Raporu (2017, s.22-28)
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573- 582.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin tutum ve okuduğunu anlama stratejileri üzerindeki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Yalçın, A. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaman, B. (1999). Birleştirilmiş kubaşık okuma ve kompozisyon tekniğinin temel eğitim beşinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunu ve dinlediğini anlamaya yönelik akademik başarıları ile Türkçe dersine ilişkin tutumları üzerindeki etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G., & Yılmaz, Y. (2010). Türkçe öğretimi: yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Yayınları.