Küreselleşme, Neoliberalizm ve Yaratıcı Endüstriler: Alternatif Bir Yönetişim Önerisi Üzerine Bir Not

Bu çalışma, kültür ve yaratıcı endüstrilerin yönetişimi için ulusal ve ulus üstü politikaları değerlendirmekte ve Türkiye için alternatif yönetişim önerileri sunmayı amaçlamaktadır. Bilgi toplumunun içine doğan yaratıcı endüstrilerin, bilgi ekonomileri ve insani sermayeyi yaratıcılık, yetenek ve fikri haklar temelinde birbirine bağlayarak oluşturduğu yeni dönem, ulusal kamu politikalarının giderek artan önemini de görünür kılmaktadır. Çalışma içerisinde, yaratıcı endüstrilere dair yönetişim politikaları, Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler ağırlıklı olmak üzere bir dizi ülke örneği üzerinden değerlendirilmekte ve Türkiye için bir dizi öneri geliştirmektedir. Bu doğrultuda, yeni enformasyon ve iletişim teknolojilerinin nitelikleri dikkate alınarak geliştirilmesi gereken bir Ulusal Düzenleyici Örgüt yapısı, politikaların üretici bir güç olarak nasıl biçimlendirilmesine gerektiğine dair bağlam içerisinde ele alınmıştır.

Globalization, Neoliberalism and Creative Industries: A Note on the Alternative Governance Proposition.

This study has aimed to open a discussion on the governance models of cultural and creative industries through an evaluated of national and supra national public policies in the context of cultural and creative industries governance. In this sense, the study has called for a new governmentality model especially in the context of Turkey. Creative industries, which were born in the knowledge societies and provides a meaningful links between knowledge economy and humans capitals via the creative ideas, talents and intellectual property rights, has opened a new era for national public policies and in this context, the national policies on the creative industries has been gained gradually importance since 1990s. In this study, creative industries governance policies have evaluated mainly European Union’s and United Nations policies substantially and the study evaluates a number of national public policies experiences on the creative industries. At the end of the study, the author of this study has offered a new national regulation authority for the governance of Turkey’s cultural and creative industries.

___

  • Andrews, S. J., Peck, J., Rodman, B. G. ve Yang, F. (2017). “Editorial Introduction: Media: Culture: Policy, or What We Talk About When We Talk About Cultural Policy”. Communication 1, 6, 1-25.
  • Arıboğan, D. Ü. (2017). Duvar: Tarih Geri Döndü. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Bakhshi, H., Freeman, A. ve Higgs, P. (2013). “A Dynamic Mapping of the UK’s Creative Industries”. http: //www.nesta.org.tr. (13.11.2017).
  • Başaran, F. (2010). İletişim Teknolojileri ve Toplumsal Gelişme: Yayılmanın Ekonomi Politiği. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Bhuiyan, S. A. J. M (2008). “Peripheral View: Conceptualizing the Information Society as a Postcolonial Subject”. The International Communication Gazette, 70(2), 99-116.
  • Bidet, J. (2016). Foucault’yu Marx’la Okumak. (Çev. Z. Cunillera). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boix, R., Capone, F., Propsis, L., Lazerretti, L. ve Sanchez, D. (2016). “Comparing Creative Industries in Europe”. European Urban and Regional Studies, 3(4). 935-940.
  • Castells, M. (2010). The Information Age: Economy, Society and Culture. Volume 2: The Power of Identity. 2. Baskı. Malden, MA: Wiley&Blackwell Publishing.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü. (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cunningham, S. (2002). “From Cultural to Creative Industries: Theory, Industry and Policy Implications”. Media International Australia Incorporating Culture and Policy, 102, 54-65.
  • Cunningham, S. (2004). “The Creative Industries After Cultural Policy: A Genealogy and Some Possible Preferred Futures”. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 105-115.
  • Çelik, B. (2009). “80 Sonrası Türkiye’sinde İletişim Teknolojileri ve Liberal Demokrasi”. Karaelmas 2009: Medya ve Kültür. (Der. N. Türkoğlu ve S. Toprak Alayoğlu). İstanbul: Urban Yayıncılık. 283-298.
  • Demir, E. (2014). “Yaratıcı Endüstriler”. İlef Dergisi, 1(2), 87-107.
  • Doyle, G. (2016). “Creative Industry and Policy”. European Journal of Communication, 31(1), 33-45.
  • Erkayhan, Ş. (2015). “Yaratıcı Endüstriler ve Dijital Gelecek Stratejileri”. E-Journal of Intermedia, 2(2), 411-423.
  • Flew, T. (2012). The Creative Industries: Culture and Policy. London and New York: Sage Publications.
  • Flew, T. (2015). “Foucault, Weber, Neoliberalism and the Politics of Governmentality”. Theory, Culture and Society, 32(7-8), 317-326.
  • Foucault, M. (2003). Society Must be Defended: Lectures at the College de France. New York: Picador Publication.
  • Foucault, M. (2008). The Birth of Biopolitics: Lectures at the College de France 1978- 79. (Ed: M. Senellart). (Çev. G. Burchell). Basingstoke: Palgrave Macmillan Publication.
  • Fuchs, C. (2015). Dijital Emek ve Karl Marx. (Çev. T. E. Kalaycı ve S. Oğuz). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Garnham, N. (2000). “Information Society as Theory or Ideology”. Information, Communication & Society, 3(2), 139-152.
  • Geray, H. (2005). “Telekomünikasyonun Ekonomisi”. İletişim Ağlarının Ekonomisi: Telekomünikasyon, Kitle İletişimi, Yazılım ve İnternet. (Der. H. Geray ve F. Başaran). Ankara: Siyasal Kitabevi. 75-106.
  • Golding, P. (2000). “Forthcoming Features: Information and Communications Technologies and the Sociology of the Future”. Sociology, 34(1), 165-184.
  • Goodwin, I ve Spittle, S. (2002). “The European Union and the Information Society: Discourse, Power and Policy”. New Media&Society, 4(2), 225-229.
  • Gregory, J. J. (2016). “Creative Industries and Urban Regeneration-The Maboneng Precinct, Johannesburg”. Local Economy, 31(1-2), 158-171.
  • Hardt, M. ve Negri, A. (2002). İmparatorluk. (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hartley, J. (2015). “Urban Semiosis: Creative Industries and the Clash of the Systems”. International Journal of Cultural Studies, 18(1), 79-101.
  • Hesmondhalgh, D., Oakley, K., Lee, D. ve Nisbett, M. (2015). Culture, Economy and Politics: The Case of New Labour. New York: Palgrave Macmillan Publication.
  • Hocaoğlu, D. (2015). “Yaratıcı Endüstrilerin Yerel Ekonomilerdeki Önemi ve Tasarımın Bu Endüstrilere Katkısı”. Planlama, 25(3), 189-194.
  • Howkins, J. (2001). The Creative Economy. London: Allen Lane Publishing.
  • http://www.bilgitoplumustratejisi.org (2015). “2015-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı”. (28.11.2017).
  • http://www.creativeeconomy.britishcouncil.org. (2017). “Mapping the Creative Industries: A Toolkit”. (14.11.2017).
  • http://www.creativesskillset.org (2013). “Classifying and Measuring the Creative Industries”.(07.11.2017. 1-11).
  • http://www.ec.europe.eu (2006). “Study on the Economy of Culture in Europe: European Commission”. (25.11.2017).
  • http://www.en.unesco.org (2017). “Creative Cities Network”. (28.11.2017).
  • http://www.eur-lex.europa.eu (2010). “Green Paper-Unlocking the Potential of Cultural and Creative Industries”. (26.11.2017).
  • http://www.gov.uk (2017). “Transparency Data: Creative Industries Mapping Documents 2001”. (06.11.2017).
  • http://www.keanet.eu (2006). “The Economy of Culture in Europe”. (15.11.2017).
  • http://www.keanet.eu (2009). “The Impact of Culture on Creavity: A Study Prepared for the European Commission Directore-General for Education and Culture”. (25.11.2017).
  • http://www.unctad.org (2015). “Workshop on Creative Economy and Launching of the Advanced Version of Istanbul Creative Industry Report”.(29.11.2017).
  • http://www.unctad.org (2017). “Creative Economy Network”. (28.11.2017).
  • http://www.unesco.org.tr (2005). “Kültürel İfadelerin Çeşitliliği Hakkında”. (27.11.2017).
  • http://www.unesco.org.tr (2017). “Hatay, İstanbul ve Kütahya Yaratıcı Şehirler Ağında”. (29.11.2017).
  • http://www.worldcreative.org (2017). “Cultural Times: The First Global Map of Cultural and Creative Industries”. (22.11.2017).
  • http://www.yekon.org (2017). “Yaratıcı Endüstriler Konseyi Derneği”. (29.11.2017).
  • https://www.publications.europe.eu (2017). “Mapping the Creative Value Chains”. (28.11.2017).
  • Jayne, M. (2005). “Creative Industries: The Regional Dimension”. Environment and Planning: Government and Policy, 23, 537-556.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu Kalkınma Planı: 2014-2018. Ankara: Kalkınma Bakanlığı Yayınları.
  • Kaymas, S. (2014). “Türkiye ve Bilgi Toplumu Siyasası: Bir Toplumsal Dönüşüm Hikâyesini Yeniden Okumak”. Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 149-
  • 197. Kıyan, Z. (2015). “Dijital Kapitalizmin İletişim Alanındaki İzleri: Üretim, Dolaşım, Emek ve Tüketim Süreçleri”. Toplum ve Bilim, 135, 27-57.
  • Lazeretti, L., Capone, F. ve Seçilmiş, İ. E. (2014). “Türkiye’de Yaratıcı ve Kültürel Sektörlerin Yapısı”. Maliye Dergisi, 106, 195-220.
  • Lee, H. K. (2017). “The Political Economy of Creative Industries”. Media, Culture & Society, 39(7), 1078-1088.
  • Lee, N. (2014). “The Creative Industries and Urban Economic Growth in the UK”. Environment and Planning, 46, 455-470.
  • Mosiander, J., Grob, C. ve Eraranta, K. (2017). “Mechanism of Biopower and Neoliberal Governmentality in Precarious Work: Mobilizing the Dependent Self-Employed as Independent Business Owners”. Human Relations, 1-24.
  • Rauning, G. (2013). “Kitlelerin Aldatılışı Olarak Yaratıcı Endüstriler”. (Çev. E. Gen). http://www.skopdergi. Sayı: 4. (06.11.2017). 1-8.
  • Seçilmiş, E. (2015). “Türkiye’de Yaratıcı Endüstrilerin Kümelenmesi”. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review, 15(1), 9-18.
  • Sennett, R. (2017). Eşit Olmayan Bir Dünyada Saygı. (Çev. Ü. Bardak). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Si, S. (2016). “A Report on Beijing’s Cultural and Creative Industries Media Clusters”. Global Media and China, 1(4), 412-421.
  • Sther, N. (2010). “Theories of the Information Age”. Historical Developments and Theoretical Approaches in Sociology: Encyclopedia of Life Support Systems, Vol. 2, (Ed. C. Crothers). Brusells: Unesco&EOLSS Publishers, 1-19.
  • Taşdemir, B. (2009). “Bilgi Toplumu Söylemi: Türkiye’nin 2006-2010 Bilgi Toplumu Stratejisi Metninin Eleştirel Değerlendirmesi”. Karaelmas 2009: Medya ve Kültür. (Der. N. Türkoğlu ve S. Toprak Alayoğlu). İstanbul: Urban Yayıncılık. 299-317.
  • Topak, Ö. (2013). “Governing Turkey’s Information Society”. Current Sociology, 61(5- 6), 565-583.
  • UNCTAD (2008). “The Challange of Assessing the Creative Economy: Toward Informed Policy Making”. Creative Industry Report 2008. United Nations Conference on Trade and Developments.
  • UNCTAD (2019). Creative Economy Outlook: Trends in International Trade in Creative Industries 2002-2015. Country Profiles: 2005-2014. United Nations Conference on Trade and Development.
  • Webster, F. (2002). “The Information Society Revisited”. Handbook of New Media. (Ed. S. Livingstone ve L. Lievrouw). London: Sage Publication, 22-33.
  • Webster, F. (2003). “What Information Society”. The Media Reader: Continuity and Tranformation.(Ed. H. Mackay ve T. O’Sullivan). London and New York: Sage Publication, 138-165.
  • Webster, F. (2006). Theories of the Information Society. London: Routledge Publication.
  • WIPO (2017). How to Make a Living in the Creative Industries. http: //www.wipo.int. (14.11.2017).
  • Ying, A. J. (2016). New Korean Wave. Urbana, Chicago, Springfileds: University of Illinois Press.