Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirlerinde Otantik Olmanın Görünümleri

Felsefede kişinin iç âlemine yönelerek kendi varoluşunu anlamaya ve benliğinin hakikatini kavramaya çalışması otantik olmak olarak ifade edilir. Otantik olmak ile ilgili birçok düşünür, görüşlerini dile getirmiştir. Bu düşünürlerden biri olan Heidegger, otantik olmayı Dasein’ın kendi varoluşunun imkânlarının farkına varması olarak tanımlar. Kişi, varoluşunu kendisinde temellendirerek otantik olabilir. Modern Türk şiirinin müstesna şahsiyetlerinden biri olan Necip Fazıl, henüz daha çocuk yaştayken ölümlü oluşu üzerinde düşünerek otantik olmaya adım atmıştır. Yaşamı boyunca varlık, ölüm, hakikat, benlik gibi kavramlar hakkında düşünerek Heidegger’in sözünü ettiği otantik olma uğraşına girmiştir. Hayatının bir bölümünde varlığa ve varoluşa mana vermekte zorlanan şair, Abdülhakim Arvasi ile tanıştıktan sonra yaşadığı zihinsel ve ruhsal aydınlanma ile endişelerinin üstesinden gelir. Bu çalışmanın amacı Necip Fazıl Kısakürek’in şiirlerine yansıyan otantik olmanın görünümlerini incelemektir.

BEING AUTHENTIC APPEARANCE IN NECİP FAZIL KISAKÜREK’S POETRY

Trying to understanding the existence of the self and comprehending the truth of selfness is defined being authentic in philosophy. Many thinker utter their opinions concerning being authentic. Heidegger, who is one of thinkers express their opinions concerning being authentic, defines being authentic by Dasein’s awakening of self existence. Person can be authentic by founding his existence in himself. Necip Fazıl, who is one of the most exceptional poet in modern Turkish poetry, stepped to being authentic by thinking about be mortal when he was yet a child. He tried to be authentic which Heidegger discusses about it by thinking about concepts such as being, death, truth, self throughout life. Poet, who slogs on give meaning to entity and existence part of his life, overcomes his concerns after meeting Abdülhakim Arvasi. Aim of this paper is to invastigate being authentic in Necip Fazıl Kısakürek’s poetry.

___

Barrett, W. (2007). İrrasyonel İnsan. Çev., Salih Özer. İstanbul: Hece Yayınları.

Budak, S. (2009). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.

Çüçen, A. K. (2003). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Yayınları.

Cevizci, A.(2013). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.

Friedrich, N.(2003). Şen Bilim. Çev., Levent Özşar. Bursa: Asa Yayınları.

Freud, S. (2004). Uygarlık, Toplum ve Din. Çev., Emre Kapkın. İstanbul: Payel Yayınları.

Hançerlioğlu, O. (2012). Felsefe Ansiklopedisi Cilt 6. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman. Çev., Kaan H. Ökten. İstanbul: Agora Kitaplığı

Guignon, C. B. (2008). Kimim Ben? Otantik Olmak. Çev., Abdüllatif Tüzer. İstanbul: Lotus Yayınevi.

Jaspers, K. (1981). Felsefeye Giriş. Çev., Mehmet Akalın. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Kısakürek, N. F. (1997a). Batı Tefekkürü ve İslâm Tasavvufu. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.

Kısakürek, N. F. (1997b). Tanrı Kulundan Dinlediklerim. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.

Kısakürek, N. F. (2005). Çile. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.

Kısakürek, N. F. (2009). O ve Ben. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.

McGraw, P. (1996). Self Matters: Creating Your Life From Inside Out. New York: Simon&Schuster.

Polat, E.-Aşkın, Z. (2017). “Ölüm Kavramının Heidegger ve Sartre Felsefesindeki Yeri”. Kilikya Felsefe Dergisi 2017 (1): 42-60.

Sağlam, M. H. (2018). “Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirlerinde Einfühlung (Özdeşleyim) İlişkisi Kurduğu Tabiat Unsurları”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7 (2): 956-989.

Søren Kierkegaard (2010). Ölümcül Hastalık Umutsuzluk. Çev., M. Mukadder Yakupoğlu. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.

Tanyol, C. (2005). “Necip Fazıl Kısakürek”. Düşünce, Tarih ve Bir Coğrafya Tasarımı Olarak Büyük Doğu ve Necip Fazıl Kısakürek- Hece Dergisi Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, 2005 (97): 563.

Taylor, C. (2003). The Ethics of Authenticity. Boston: Harvard University Press.

TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Uçman, A. (1983). “Necip Fazıl ve Ağaç Dergisi”. Mavera, 1983 (80-81-82):82-86.

Yalom, I. C. (1999). Varoluşçu Psikoterapi. Çev., Zeliha İyidoğan Babayiğit. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.