SAVAŞLAR AHLAKİ OLABİLİR Mİ? HAKLI SAVAŞ VE İNSANİ MÜDAHALE KONSEPTİ PERSPEKTİFLERİ

Tarih boyunca savaş kavramı insan yaşamının bir parçası olmuştur. Savaş bazen hayatta kalmak için bazen çıkarların korunması için ve bazen de daha fazla çıkar elde etmek için kullanılmıştır. Göreceli olarak yeni olan insani müdahale konseptine göre askeri güç insan haklarının korunması amacıyla insanlık için de kullanılır. Fakat her çatışma veya savaşın maddi ve manevi kayıpları vardır. Bu bağlamda, haklı savaş teorisi büyük kayıpların önlenmesi ve haklı bir savaşın sürdürülmesi için geliştirilmiştir. Haklı savaş ve insani müdahale kavramlarının kökenleri semavi dinlere dayanmaktadır. Özellikle, Hıristiyanlık ve İslam soykırıma varan kitle ölümlerine ve vahşi savaşlara karşı argümanlar içermektedirler. Ayrıca medeniyetlerin de çeşitli yöntemleri vardır. Örneğin, ilk çağlarda savaşçılar, savaş sırasında masum kadınların ve çocukların öldürülmesine karşı etik davranış kalıpları geliştirmişlerdir.  Tüm bu yöntem ve önlemler savaşlarda kullanılsa bile, savaşlar ahlaki olabilir mi? Savaşlar, haklı savaş teorisinin prensiplerine uygun olarak yürütülse bile, savaşlar ahlaki olabilir mi? Bazı insanları korumak adına başkalarını öldürmek ahlaki olabilir mi? Askeri güç devlet politikasının en etkili araçlarından biri olmasına rağmen, savaşlar ahlaki olabilir mi? Demokratik olmayan devletlere demokrasi götürmek için demokratik devletler savaşa girebilir mi? Bu makale tüm bu sorulara cevap arayacaktır. Bunu yaparken haklı savaş ve insani müdahale kavramları açıklanacak ve haklı ve haksız savaşların yanı sıra müdahaleler ile ilgili örnekler verilecektir.

CAN WAR EVER BE ETHICAL? PERSPECTIVES ON JUST WAR THEORY AND THE HUMANITARIAN INTERVENTION CONCEPT

Throughout recorded history, war has been a part of human life. Sometimes war is waged for survival, sometimes it is waged in order to protect self-interests, and sometimes it is waged in order to extend those interests. According to the relatively new concept of humanitarian intervention, military force can be used for humanitarian purposes, in order to prevent human rights violations. However, any conflict or war has losses, materially and morally. On this account, it can be said that just war theory has been developed in order to prevent a huge amount of losses and in order to ensure that war is only waged when it can be justified. The roots of just war theory and humanitarian intervention can be found within the major religions. Christianity and Islam in particular put forward several arguments opposing wanton war and aiming to terminate mass killing. Furthermore, different civilisations employ different methods during war. For instance, from the early ages, war has intrinsically involved developing ethical attitudes towards the enemy, such as the immunity of women and children.  Even when such methods and precautions apply to war, can war ever be ethical? Even when going to war is appropriate according to the principles of just war theory, can war be ethical? In order to save another person’s life, can killing people be ethical? As long as military force is one of the effective tools of state policies, can war be ethical? In order to bring democracy to undemocratic states, can democratic states resort to war? This essay will seek answers to all these questions. In doing so, it will try to explain just war theory and humanitarian intervention and will try to give examples of just or unjust wars and interventions.

___

  • Bellamy, A. J. and Wheeler, N. J. (2008), “Humanitarian Intervention in World Politics” in J. Baylis, S. Smith and P. Owens (eds), The Globalisation of World Politics: An Introduction to International Relations, Fourth edition, Oxford-New York: Oxford University Press, pp. 522-539.
  • Chomsky, N. (1999), The New Military Humanism: Lessons From Kosovo, London: Pluto Press.
  • CIA World Factbook. 2007. https://www.cia.gov/library/publications/theworld-factbook/index.html. Claude, I. L. Jr. (1980), “Just Wars: Doctrines and Institutions”, Political Science Quarterly, Vol. 95 (1), pp. 83-96.
  • De Waal, A. and Omaar, R. (1994), “Can Military Intervention Be „Humanitarian‟?”, Middle East Report, Vol. 187/188, pp. 2-8.s
  • Fixdal, M. and Smith, D. (1998), “Humanitarian Intervention and Just War”, Mershon International Studies Review, Vol. 42 (2), pp. 283-312.
  • Forde, S. (1998). Hugo Grotius on Ethics and War. The American Political Science Review, Vol. 92 (3), pp. 639-648. doi:10.2307/2585486.
  • Grotius, H., and Boothroyd, B. (1814) The Rights of War and Peace: Including the Law of Nature and of Nations, Volume 5, London: B. Boothroyd.
  • Grotius, H. (2007), The Rights of War and Peace, Including the Law of Nature and of Nations, New York: Cosimo Classics.
  • Helman, G. B. And Ratner, S. R. (1992), “Saving Failed States”, Foreign Policy, Vol, 89, pp. 3-20.
  • Kaldor, M. (2002), New and Old Wars: Organized Violence in a Global Era, Cambridge: Polity Press.
  • Kaldor, M. (2007), Human Security: Reflections on Globalization and Intervention, Cambridge: Polity Press.
  • Lippard, C. D., Osinsky, P. and Strauss, L. (2018) War: Contemporary Perspectives on Armed Conflicts around the World, New York: Routledge.
  • Lobel, J. and Ratner, M. (2000), “Humanitarian Military Intervention”, Foreign Policy in Focus, Vol. 5 (1), pp. 1-4.
  • O‟Brien, W. V. (1983), The Conduct of Just and Limited War, New York: Praeger Publishers.
  • Machiavelli, N. (1908), The Prince (Translated by W. K. Marriott), London: J. M. Dent & Company.
  • Miller, J. (2014), "Hugo Grotius", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2014 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = .
  • Mingst, K. A. and Arreguin-Toft, I. M. (2017), Essentials of International Relations, Seventh Edition, London: W. W. Norton and Company.
  • Nussbaum, A. (1943), “ Just War-a Legal Concept?” Michigan Law Review, Vol. 42, pp. 453-479.
  • Pease, K. K. and Forsythe, D. P. (1993), “Human Rights, Humanitarian Intervention, and World Politics”, Human Rights Quarterly, Vol. 15 (2), pp. 290-314.
  • Sheehan, M. (2008), “The Changing Character of War”, in J. Baylis, S. Smith, and P. Qwens (eds.), The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations, Fourth edition, New York: Oxford University Press, pp. 210-225.
  • The UN Charter, http://www.un.org/aboutun/charter/ [Accessed 30.05.2018].
  • Tufekci, O. (2018), “What is Distinctively New about so-Called „New Wars‟?”, International Journal of Economics and Administrative Studies, Vol. 21, pp. 227-236, DOI: 10.18092/ulikidince.396277.
  • Viotti, P. R. and Kauppi, M. V. (eds) (1999), International Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalism, and Beyond, 3rd Edition, Boston: Longman.
  • Von Clausewitz, C. (1989), On War, (Edited and Translated by Howard Michael and Paret Peter), Princeton: Princeton University Press.
  • Walzer, M. (2000), Just and Unjust Wars: A Moral Argument with Historical Illustrations, 3rd edition, New York: Basic Books.
  • Walzer, M. (2004), Arguing About War, New Haven and London: Yale University Press.
  • Wasserstrom, R. A. (1968), “Three Arguments Concerning the Morality of War”, The Journal of Philosophy, Vol. 65 (19), pp. 578-590.
  • Wells, D. A. (1969), “How Much can „The Just War‟ Justify?”, The Journal of Philosophy, Vol. 66 (23), pp. 819-829.
  • Willams, H. L., Wright, M. And Evans, T. (1993), A Reader in International Relations and Political Theory, Vancouver: UBC Press.
Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi-Cover
  • ISSN: 1300-4646
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi İİBF
Sayıdaki Diğer Makaleler

KAMU ZARARININ TESPİTİ VE TAHSİLİ SÜRECİNDE ORTAYA ÇIKAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Elif Ayşe ŞAHİN İPEK, Engin HEPAKSAZ

İŞ BECERİKLİLİĞİNİN KİŞİ-İŞ UYUMUNA ETKİSİ: “İŞİMLE UYUMLUYUM, ÇÜNKÜ İŞİMDE DEĞİŞİM YAPABİLİYORUM”

Gökhan KERSE

ÜRETİM, LOJİSTİK VE PAZARLAMA BÖLÜMLERİ ARASINDAKİ KOORDİNASYONUN İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ

Mehmet AYTEKİN

STRATEJİK KARAR ALMA SÜRECİNDE PAZARLAMA MUHASEBESİNİN ÖNEMİ

Alper ATEŞ, H. Arif TUNÇEZ, Selçuk BALI

Türkiye İçin İklim Değişikliğine Dayanıklı Kentsel Planlama Modeli Önerisi: Eko-Kompakt Kentler

Dr. Çiğdem TUĞAÇ

TÜRKİYE’DE ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNDE TÜKETİM VE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ARAŞTIRMALAR: ULUSAL MAKALELER VE LİSANSÜSTÜ TEZLER ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ

Cansu GÖKMEN KÖKSAL, Mehmet TIĞLI

CARİ İŞLEMLER BİLANÇOSUNDAKİ DEĞİŞMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: BRIC ÖRNEĞİ

Fehim BAKIRCI, Dr. Okan DOĞAN, Bahar BURTAN DOĞAN

YÖNETİCİLERİN HİZMETKÂR LİDERLİK DAVRANIŞLARININ ÇALIŞANLAR TARAFINDAN ALGILANMA DÜZEYLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Mutlu TOKMAK

TÜRKİYE İÇİN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE DAYANIKLI KENTSEL PLANLAMA MODELİ ÖNERİSİ: EKO-KOMPAKT KENTLER

Çiğdem TUĞAÇ

KATILIM BANKALARININ KREDİ KULLANANLAR AÇISINDAN TERCİH EDİLMEME SEBEPLERİ: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AKADEMİSYENLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Serpil SUMER, Turan ÖNDEŞ, Abdurrahim ŞİMŞEK