‘Batı’da Feminist Tiyatronun Oluşum Süreci

Ataerkil düzenin hüküm sürdüğü Batı toplumlarında, tarih boyunca kadınların varlığı, kültürü, deneyimleri yok sayılmış, kadınfigürler tarihten silinmiştir. Siyasi ve politik gelişmelere koşut olarak ortaya çıkan ve kadın hareketi anlamına gelen feminizm,tarihten silinen kadın sanatçıları gün yüzüne çıkarmayı, erkek egemen söylemin kadınları baskı altına aldığını görünür kılmayı,kadına ait yeni bir kültür yaratmayı, ataerkil toplumsal cinsiyet kimliği dışında bir kadın kimliği oluşturmayı amaç edinmiştir.Feminizm tiyatro sanatında da yansımasını bulmuştur. Son yıllarda yükselişe geçen feminizm ve feminist tiyatroaslında uzun bir geçmişe sahiptir. Bu makalede feminist düşünce ve feminist tiyatronun geçmişine ışık tutmak, oluşumsürecini aydınlatmak; çağdaş feminist hareketin ve çağdaş feminist tiyatronun temeli olan radikal feministlerin düşüncelerinive tiyatro çalışmalarına çalışmalarını genel hatlarıyla ele almak amaçlanmıştır.

-

Throughout history, women’s presence, their culture and experiences are ignored, and female figures are obliterated in Western societies dominated by patriarchal order. Feminism, which means the women act arose in parallel to the political developments, aims to reveal especially women artists; to visualize the pressure that is put on women by the male-dominated discourse; to create a female identity outside of patriarchal gender identity. Feminism has also found its reflection in the art of theater. As feminism and feminist theater are in rise recently, they actually have a long histoy. In this paper it is aimed to shed light on the history of feminist thought and feminist theater; to enlighten their evolution; to refer generally to radical feminist’s ideas and theater studies which are the essentials of the modern feminist act and contemporary feminist theater

___

  • Akın, Banu Ayten (2011). “Feminist Bir Okumayla Küçük Tilkiler’in ve Amerika’nın Kadınları”, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım
  • Dergisi, (2): 211-218.
  • Brockett, Oscar (2000). Tiyatro Tarihi, çev: Beliz Güçbilmez, Sevinç Sokullu, Tülin Sağlam, Semih Çelenk, Selda Öndül, Sibel Dinçel, Ankara: Dost Yayınları.
  • Brunner, Cornelia (2006). “Roberto Sklar: Kadınların Tiyatrosunun Yaratımına Doğru”, Mimesis: Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Feminist Tiyatro Özel Sayısı, (12): 39-64.
  • Case, Sue Ellen (2010). Feminizm ve Tiyatro, çev. Ayşan Sönmez, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Diamond, Elin (2006). “Brechtyen Kuram/Feminist Kuram: Jestik Bir Feminist Eleştiriye Doğru”, Mimesis: Tiyatro/Çeviri-Araştırma
  • Dergisi, Feminist Tiyatro Özel Sayısı, (12): 347-362.
  • Donovan, Josephine (2009), Feminist Teori, çev. Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Laughlin, Karen (2006), “Brechtyen Kuram ve Amerikan Feminist Tiyatrosu”, Mimesis: Tiyatro/Çeviri- Araştırma Dergisi, Feminist Tiyatro Özel Sayısı, (12): 281-298.
  • Mimesis 12 (2006). “Giriş”, Mimesis: Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Feminist Tiyatro Özel Sayısı, (12): xiii-xix.
  • Nutku, Özdemir (2002). Oyunculuk Tarihi, 1. Cilt, Ankara: Dost Yayınları.
  • Rea, Charlotte (2006a). “Kadın Tiyatro Grupları”, Mimesis: Tiyatro/ Çeviri-Araştırma Dergisi, Feminist Tiyatro Özel Sayısı, (12): 21-37.
  • _______ (2006b). “Kadınlardan Kadınlara Seyirciler, İçerikler, Biçimler”,
  • Mimesis: Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Feminist
  • Tiyatro Özel Sayısı, (12):65-77.
  • Sayın, Gülşen (2008). “Caryl Churcill’in Sirke Tom (1977) Oyununda ‘Cadı’ İmgesine Feminist Yaklaşım”, Beykent Üniversitesi, Dil ve Edebiyat Dergisi,(5):17-38.
  • Yamaner, Güzin (2005). “Susan Glaspell’ın Önemsiz Şeyler’inin Önemi”, (19):1-20.
  • Wandor, Michelene (2006). “Özel Olan Politiktir Feminizm ve Tiyatro”,
  • Mimesis: Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Feminist
  • Tiyatro Özel Sayısı, (12): 135-145.
  • Wikipedia: “Femme Fatale” http://tr.wikipedia.org/wiki/Femme_fatale (14 Temmuz 2012).